برای تکمیل طرح های عمرانی انجام می شود

برداشت 20 میلیارد از صندوق توسعه

کدخبر: ۱۰۱۶۰۵
در حالی که تاکنون در دوران فعالیت دولت یازدهم قراردادی برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی منعقد نشده، قرار است بیش از 20 میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی به طرح های عمرانی اختصاص داده شود.
برداشت 20 میلیارد از صندوق توسعه

به گزارش «اقتصادنیوز»، پس از تصویب لایحه برنامه پنجم صندوق توسعه ملی رسما شکل گرفت تا جایگزین حساب ذخیره ارزی شود.

از همان زمان شکل‌گیری این صندوق برخی کارشناسان اقتصادی هشدار دادند که این صندوق سرنوشتی مانند حساب ذخیره ارزی پیدا نکند. چرا که 24 اسفند ماه سال 1390 رئیس‌جمهور وقت رسما در مجلس اعلام کرده بود: «حساب ذخیره ارزی موجودیاش صفر است.»

موضوعی که ۲۲ مهر ماه سال گذشته نیز رئیس‌جمهور فعلی به آن اشاره و عنوان کرد: حساب ذخیره ارزی خالی است.

با وجود این، مدتی بعد از اظهار نظر حسن روحانی، مقامات دولتی دیگر از جمله محمد نهاوندیان در قامت رئیس دفتر رئیس جمهور و اسحاق جهانگیری در کسوت معاون اول رئیس‌جمهور ارقام متفاوتی را برای موجودی صندوق توسعه ملی اعلام کردند.

در عین حال آخرین رقم اعلام شده در مورد موجودی این صندوق به اظهارات مدیرعامل صندوق توسعه ملی برمی‌گردد.

صفدر حسینی 27 خرداد ماه امسال به فارس گفته است: کل دارایی‌های صندوق توسعه ملی تا پایان سال ۱۳۹۲ معادل ۶۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیارد دلار بوده است.

در همین شرایط سخنگوی دولت اعلام کرده که بیش از 20 میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی برای طرح‌های عمرانی در نظر گرفته خواهد شد.

آن طور که ایسنا گزارش داده، محمد باقر نوبخت در نشست خبری اخیر خود وقتی درباره راهکارهای دولت برای خروج از رکود سخن می‌گفت، اظهار کرده است: بیش از 20 میلیارد دلار نیز از حساب ذخیره ارزی برای طرح‌های عمرانی استفاده خواهیم کرد.

در همین حال آن طور که در اساسنامه این صندوق آمده، اعطای تسهیلات به بخش خصوصی و تعاونی برای تولید و توسعه سرمایه‌گذاری‌های دارای توجیه فنی و مالی، اعطای تسهیلات برای صادرات خدمات فنی و مهندسی، اعطای تسهیلات خرید به طرف‌های تجاری ایران برای خرید کالا از ایران، سرمایه‌گذاری‌های پولی و مالی خارجی، اعطای تسهیلات به سرمایه‌گذاران خارجی و تامین هزینه‌های صندوق توسعه شش شکل مصرف منابع صندوق توسعه ملی است.

همچنین اختصاص 20 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای طرح‌های عمرانی در حالی است که پس از روی کار آمدن دولت یازدهم تاکنون صندوق توسعه قراردادی با بانکی منعقد نکرده است.

از سوی دیگر در یک سال اخیر یک مرتبه اخباری مبنی بر برداشت دولت از صندوق توسعه ملی برای جبران کسری‌های بودجه منتشر شد که هنوز دولت این موضوع را تایید نکرده است. اما این بار در مورد طرح‌های عمرانی دولت صراحتا اعلام کرده که 20 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی صرف طرح‌های عمرانی خواهد شد.

این در حالی است که پیش از این انتقادات برخی اقتصاددانان نسبت به مصرف منابع توسعه ملی، به نحوه مصرف این پول‌ها برای رفع کسری بودجه در دولت سابق بوده که البته پاسخ دولتمردان این بود که این اقدام را با مصوبه مجلس انجام داده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید