در 9 ماهه سال 92 اتفاق افتاد

رکود عمیق در موسسات پولی و مالی

کدخبر: ۱۰۱۸۴۶
موسسات پولی و مالی در 9 ماهه نخست سال گذشته با افت 15.2 درصدی، بیشترین کاهش تولید ناخالص داخلی را در میان زیربخش های مختلف گروه «خدمات» اقتصاد ایران متحمل شدند.
رکود عمیق در موسسات پولی و مالی

بررسی های «اقتصادنیوز» از «گزارش تحولات اقتصادی ایران در بخش واقعی» در 9 ماهه نخست سال 92 که توسط بانک مرکزی منتشر شده است، نشان می دهد: در این دوره رشد بخش «خدمات» ایران 2.4- درصد بوده است؛ این در حالی است که از میان شش زیربخش این گروه، دو زیربخش با رشد مثبت و دو زیربخش با رشد منفی روبرو بوده اند و دو زیربخش دیگر نیز نسبت به 9 ماهه سال 91 بدون تغییر مانده اند.

بر این اساس، در دوره یادشده رشد زیربخش «بازرگانی، رستوران و هتلداری» معادل 7.4- درصد، رشد زیربخش «خدمات موسسات پولی و مالی» معادل 15.2- درصد، رشد زیربخش «خدمات مستغلات و خدمات حرفه ای و تخصصی» معادل 0.4 درصد و رشد زیربخش «خدمات اجتماعی، شخصی و خانگی» معادل 6.1 درصد بوده است. تولید ناخالص دو زیربخش «حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات» و «خدمات عمومی» نیز در 9 ماهه سال 92 نسبت به دوره مشابه سال 91 بدون تغییر مانده است.

در این دوره میزان تولید ناخالص گروه «خدمات» بر اساس قیمت های ثابت سال 1383، ۸۶۴ هزار و ۷۵۷ میلیارد ریال بوده که سهم زیربخش های «بازرگانی، رستوران و هتلداری»، «خدمات موسسات پولی و مالی»، «خدمات مستغلات و خدمات حرفه ای و تخصصی»، «خدمات اجتماعی، شخصی و خانگی»، «حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات» و «خدمات عمومی» به ترتیب ۱۸۵ هزار و ۸۶۰ میلیارد ریال، ۵۷ هزار و ۸۲۰ میلیارد ریال، ۲۴۹ هزار و ۵۶۵ میلیارد ریال، ۴۶ هزار و ۷۹۹ میلیارد ریال، ۲۲۱ هزار و ۶ ملیارد ریال و ۱۰۳ هزار و ۷۰۷ میلیارد ریال اعلام شده است.

همچنین میزان تولید ناخالص گروه خدمات (به قیمت های جاری) ۳۵۴۵ هزار و ۷۱۴ میلیارد ریال، و تولید ناخالص زیربخش های «بازرگانی، رستوران و هتلداری»، «خدمات موسسات پولی و مالی»، «خدمات مستغلات و خدمات حرفه ای و تخصصی»، «خدمات اجتماعی، شخصی و خانگی»، «حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات» و «خدمات عمومی» به ترتیب ۹۷۱ هزار و ۲۲۲ میلیارد ریال، ۱۹۱ هزار و ۹۴۶ میلیارد ریال، ۱۰۳۵ هزار و ۴۳ میلیارد ریال، ۲۲۵ هزار و ۴۴۳ میلیارد ریال، ۵۷۰ هزار و ۲۹۹ میلیارد ریال و ۵۵۱ هزار و ۷۶۱ میلیارد ریال بوده است.

جدول: رشد تولید ناخالص داخلی در گروه خدمات و زیربخش های آن 

نام بخش

سال 91

9ماهه 92

بازرگانی، رستوران و هتلداری

-8.9

-7.4

حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات

5

0

خدمات موسسات پولی و مالی

-1.6

-15.2

خدمات مستغلات و خدمات حرفه ای و تخصصی

8.7

0.4

خدمات عمومی

0.4

0

خدمات اجتماعی، شخصی و خانگی

0.7

6.1

کل گروه خدمات

1.1

-2.4

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید