کارنامه بورس در هفته پایانی تیر ماه

شاخص فعلا سوار بر موج مثبت

کدخبر: ۱۰۲۴۳۷
دماسنج بازار سهام در بیشتر روزهای هفته جاری بر مدار مثبت قرار گرفت و روز پایانی معاملات این هفته را نیز با با روند افزایشی به پایان رساند.
شاخص فعلا سوار بر موج مثبت

به گزارش اقتصاد نیوز، آغاز دومین ماه تابستان برای شاخص بورس همراه با رشد و رونق نسبی بود و در پایان معاملات چهارشنبه اخیر با ۳۱۸ واحد افزایش به رقم ۷۴ هزار و ۸۴۱ واحد رسید و برای ورود به کانال ۷۵ هزار واحدی خیز برداشت.

بعد از تمام شدن مهلت قانونی برگزاری مجامع شرکت‌های بورسی در آخرین روز تیر ماه، در چهارشنبه اخیر با آغاز ماه جدید، بورس تهران با ترافیک بازگشایی نماد‌ها مواجه شد.

بازگشت برخی نمادهای شرکت‌های بزرگ بازار به تابلوهای معاملات باعث تقویت شاخص و تداوم رشد آن شد. به طوری که در معاملات روز چهارشنبه نماد چند شرکت بورسی به تالار شیشه‌ای برگشت و منجر به افزایش شاخص بورس شدند.

بنابر اعلام سنا، در معاملات چهارشنبه اخیر، شرکت‌هایی چون بانک ملت، فولاد مبارکه و ایران خودرو بازگشایی شدند و در روزهای آینده نیز باقی نماد شرکت‌هایی که به علت برگزاری مجمع متوقف شده بودند به تالار شیشه‌ای برمی گردند.

آن طور که مدیران بازار سهام پیش بینی کرده‌اند با پایان فصل مجامع شاخص با رشد قابل توجهی مواجه می‌شود که البته در حال حاضر این اتفاق به نظر می‌رسد در تالار شیشه‌ای رخ داده است.

علاوه بر این نماد معاملاتی شرکت‌های نفت سپاهان، داروپخش، گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو، لبنیات کالبر، سرمایه گذاری صنعت نفت، بیسکویت گرجی، لنت ترمز ایران و ایرکا پارت صنعت پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالاانه مبنی بر تقسیم سود نقدی، بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیزم حراج تک قیمتی باز شدند.

همچنین در نیمه معاملات چهارشنبه اخیر، نماد معاملاتی شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری با توجه به تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم، متوقف شد و بر این اساس ناظر بازار تصمیم گرفت تا کلیه معاملات این روز نماد این شرکت را با توجه به وقوع اطلاعات با اهمیت ابطال کند.

در بازار روز چهارشنبه بازهم شرکت هلدینگ خلیج فارس در صدر ایستاد و با ۱۷۳ واحد افزایش بیشتر تاثیر مثبت را بر روی شاخص گذاشت. بدین تریتب در معاملات این روز شرکتهای هلدینگ خلیج فارس، فولاد مبارکه، غدیر، بانک ملت و نفت سپاهان بیشترین تاثیر را در رشد شاخص گذاشتند.

بر این اساس گروه‌هایی چون چند رشته‌ای صنعتی، خودرویی، غذایی، سرمایه گذاری و نمادهای بزرگی در گروه پتروشیمی و فلزی در این میان نقش عمده‌ای را در رشد شاخص ایفا کردند.

در بازار آخرین روز هفته شرکت‌های سرمایه گذاری توسعه ملی، داروسازی امین و سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی از بیشترین تقاضای خرید برخوردار شده و پارس پامچال، سیمان دورود و صنعتی آما بیشترین تقاضای فروش را به خود اختصاص دادند.

بر این اساس روز چهارشنبه بیش از ۴۲۹ میلیون سهم در بورس مورد معامله قرار گرفت که بیشترین حجم معاملاتی مربوط به دو نماد «خپارس» و «وبشهر» بود.

اما در روز پایانی هفته شاخص فرابورس منفی شد و با ۱۰ واحد ریزش به رقم ۷۹۶ کاهش یافت. نمادهای «مارون» و «زاگرس» بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص گذاشتند.

به هر شکل در معاملات روز چهارشنبه اخیر در بازار فرابورس نیز بیش از ۱۳۰ میلیون سهم مورد معامله قرار گرفت که دو نماد «وگردش» و «ثتران» بیشترین حجم معاملاتی را تجربه کردند.

بر این اساس حمایت‌ها از بازار سهام و خوش بینی‌ها نسبت به وقوع اتفاقات خوشایند در عرصه اقتصادی و سیاسی و اعلام خبرهای مثبت در زمینه تمدید تعلیق تحریم‌ها باعث شده تا روند رشد شاخص بورس در یک ماه گذشته ادامه داشته باشد.

در تیر ماه اغلب شرکت‌ها با افزایش قیمت مواجه شدند و رشد بازدهی قابل توجهی نسبت به ماه‌های قبل از آن داشتند. بر این اساس عملکرد بورس تهران در یک ماه اخیر نشان می‌دهد گروه‌های خودرویی و پتروشیمی‌ها تاثیرین گذار‌ترین بر شاخص بورس بودند.

بدین ترتیب بررسی عملکرد یک ماهه بازار سهام در اولین ماه فصل تابستان گویای این امر است که ایران خودرو بیشترین ارزش معاملات بورس را به خود اختصاص داده و به همراه هلدینگ خلیج فارس، پالایشگاه بندرعباس و تاپیکو در رتبه‌های اول تا سوم قرار گرفته است.

علاوه بر این سایپا، توسعه خدمات دریایی و بندری سینا، پالایشگاه لاوان، بانک پاسارگاد، ارتباطات سیار و بانک صادرات شرکت‌هایی هستند که بیشترین ارزش معاملات بورس را در یکماه اخیر از آن خود کردند.

با این حال باید منتظر ماند و دید که آیا با آغاز دومین ماه تابستان با توجه به اتمام مجامع شرکت‌های بورسی و فرابورسی، شاخص می‌تواند کانال‌های ۸۰ هزار واحدی را یکی پس از دیگری باز پس گیرد و به روزهای اوج خود همانند تابستان و پاییز سال گذشته برگردد؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید