دبیر شورای ملی زعفران در گفت وگو با اقتصادنیوز:

3 روز هم قیمت زعفران ثابت نمی ماند

کدخبر: ۱۰۲۸۸۶
دبیر شورای ملی زعفران با نقد نوسان قیمت زعفران در بازار ایران گفت: در بازار زعفران نوسان آنچنان بالاست که فروشندگان نمی توانند به مدت سه روز قیمت ثابتی را به خریداران بدهند.
3 روز هم قیمت زعفران ثابت نمی ماند

به گزارش اقتصاد نیوز، در تمام سال‌های اخیر که زعفران کشت و صادر شده، برنامه‌ریزی عملیاتی برای توسعه کمی و کیفی تولید آن ترسیم نشده و توسعه صادرات آن نیز رها شده است. به قولی تاکنون زعفران ایران از توبره خورده است؛ به همین دلیل تحلیگران بازار زعفران معتقدند زمان زیادی برای حفظ شرایط موجود باقی نمانده است.

مدت‌هاست افغانستان دست به توسعه مزارع زعفران زده و از دید فعالان این کشور می‌تواند در آینده رقیب جدی ایران در تولید باشد. اسپانیا و دبی نیز  از مدت‌های پیش بازار عمده زعفران جهان را در دست گرفته‌اند. بدین ترتیب فرصت زعفران ایران برای حفظ فضای کنونی بسیار کم است.

از نگاه دبیر شورای ملی زعفران آنچه باعث افزایش تولید و صادرات می‌شود، سرمایه‌گذاری در تحقیقات ،تولید، بسته‌بندی، فرآوری و تبلیغات است.

فرشید منوچهری افزود: اگر امروز اسپانیا توانسته بازار زعفران دنیا را به دست بیاورد با سرمایه‌گذاری در صنعت بسته‌بندی، فرآوری و تبلیغات است.

وی عنوان کرد: در شرایط کنونی دولت باید برای توسعه بازار زعفران سیاست‌های حمایتی ترسیم کند. الان دولت به هیچ شکلی صادرکنندگان را حمایت نمی‌کند. ما هیچ جایزه صادراتی نمی‌گیریم.

منوچهری افزود: حذف عوارض زعفران بیش از 30 گرم نیز تاثیر به‌سزایی در صادرات آن نمی‌گذارد. البته حذف این عوارض مثبت بود، چون اعمال آن از ابتدا غیرمنطقی بود.

وی توضیح داد: در چند سال گذشته که عوارض صادراتی به زعفران تعلق داشت، فقط حدود هفت تا هشت درصد زعفران در بسته‌های بیش از 30 گرم صادر شده و بقیه محصول صادراتی در بسته‌بندی‌های زیر 25 گرم بوده است.

دبیرشورای ملی زعفران بازار افزود: ما برای به دست آوردن بازارهای بیشتر باید هزینه کنیم، باید طبق خواسته بازارهای هدف حرکت کنیم. اکنون بازار محصول 0.1 تا 0.2 و حتی کمتر از یک گرم هم نیز می‌طلبد.

وی اذعان کرد: ما با فرآوری محصول و توسعه بازار می‌توانیم ارزش افزوده‌ای را که کشورهایی مثل اسپانیا ایجاد می‌کنند، ایجاد کنیم و بخش باقی مانده بازار  یا حتی بخشی از بازار آن را به دست بیاوریم.

البته در کنار این موارد به نظر می‌رسد باید نوسان قیمت در بازار نیز کنترل شود. روند قیمت‌گذاری در بازار کنونی زعفران موضوعی نگران‌کننده از دید منوچهری است.

وی اذعان کرد: در بازار فروشندگان زعفران نمی‌توانند به مدت سه روز قیمت ثابتی را به خریداران بدهند.

این درحالی است که به اعتقاد دبیر شورای ملی زعفران حداقل باید به مدت یک هفته قیمت زعفران در بازار ثابت باشد.

وی راه حل قیمت‌گذاری در بازار زعفران را تشکیل صندوق ملی یا بانک کالایی زعفران دانست و گفت: با تشکیل این صندوق یا بانک خریداران اولیه زعفران نیز نمی‌توانند زعفران را با قیمتی نازل از کشاورزان بخرند و سپس به تجار با قیمتی بالا بفروشند.

دبیرشورای ملی زعفران افزود: در این بانک خرید زعفران از سوی تجار بدون حضور دلالان است؛ در نتیجه کشاورز دیگر نگران ارزان‌فروشی نیست. در ضمن صادرکنندگان و تولیدکنندگان به تناسب اقداماتشان قادر به دریافت تسهیلات هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید