رشد ۱۳۷ درصدی ترانزیت ریلی در نیمه نخست امسال

کدخبر: ۱۰۶۲۸۴
معاون سیر و بهره برداری راه آهن از کاهش ترانزیت ریلی به یک سوم در پنج سال گذشته خبر داد و گفت در نیمه نخست امسال شاهد رشد ۱۳۷ درصدی انتقال ریلی کالا از آسیای میانه و مرز سرخس بوده ایم.
رشد ۱۳۷ درصدی ترانزیت ریلی در نیمه نخست امسال

تسنیم نوشت:

حسین عاشوری  با تأکید براینکه راه آهن جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف نگهداری، تعمیرات و اجرای پروژه‌های ریلی از توان بخش خصوصی استفاده می‌کند، اظهار کرد: معتقدم چیزی که باید طی ماه‌ها و سال‌های آینده بیشتر به آن توجه شود بحث ایجاد انگیزه در سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای ورود به حوزه حمل و نقل ریلی است.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای خرید ناوگان ریلی کند شده است، تصریح کرد: این امر ناشی از این بوده که سرمایه‌گذاری‌ها دارای توجیه اقتصادی لازم نبوده است. از این رو باید پرداخت تسهیلات و وام‌های ارزان قیمت از نظر کارمزد نرخ پایین در دستور کار قرار گیرد.

معاون ریل و بهره برداری راه آهن جمهوری اسلامی ایران با تأکید براینکه باید با روش‌های دیگر سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را تشویق به حضور در حوزه حمل و نقل ریلی کنیم، گفت: این کاری است که در سایر شقوق اتفاق افتاده یعنی هر بار عزم دولت و مجلس بر این بوده که یک حوزه تقویت شوند منابع دولتی به کار آمده مانند مسکن مهر که مورد توجه قرار گرفت و منابع دولتی و بخش خصوصی در آن به کار گرفته شد.

عاشوری خاطرنشان کرد: از این رو باید با یک سری مکانیزم‌های تشویقی در حوزه حمل و نقل حجم قابل توجهی از سرمایه‌های بخش خصوصی را جلب کنیم و اگر این اتفاق در حوزه ریلی عملیاتی شود شاهد توسعه ظرفیت‌های حمل بار و مسافر راه آهن خواهیم بود.

**تشکیل کارگروه مشترک برای توسعه حمل بار از بنادر
وی در ادامه با اشاره به اینکه در حوزه بازرگانی و راه آهن یکی از برنامه‌های ما درسال 93 برگزاری جلسات با سازمان بنادر و دریانوردی جهت توسعه حمل بار از بنادر بوده است، اظهار کرد: در این زمینه با حضور روئسای سازمان بنادر و دریانوردی، مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران و مسئولان مختلف کارگروه مشترکی تشکیل شده که هردو ماه یک بار در یکی از بنادر جلسه‌ای برگزار می‌‌شود.

معاون سیر و بهره‌برداری راه آهن ادامه داد: در این جلسات مسائل و مشکلات آن بندر برای جابجایی کشتی و ریل مورد بررسی قرار گرفته و در باره آن تصمیم‌گیری می‌شود.

عاشوری با اشاره به اینکه این جلسات و تصمیمات تأثیرات مثبتی به همراه داشته است، افزود: به عنوان مثال در بندر امام خمینی(ره) به رشد 40 درصدی جابجایی بار از طریق راه آهن و در بندر شهید رجایی به رشد 9 درصدی جابجایی بار دست یافته‌ایم.

وی تأکید کرد: تلاش ما براین است که همکاری ها برای استفاده حداکثری از ظرفیت های ریلی گسترش یابد تا بتوانیم بار بیشتری را در حوزه بنادر جابجا کنیم.

معاون سیر و بهره‌برداری راه آهن با اشاره به اینکه در حوزه بازرگانی حمل کالای اساسی درسال 93 مورد توجه قرار گرفته است، بیان کرد: براساس مصوبه شورای عالی ترابری راه آهن از سال گذشته نقش بیشتری در حمل کالای اساسی ایفا می‌کند. حمل کالای اساسی هم از مبادی مرزی مانند سرخس در مرز ترکمنستان و رازی در مرز ترکیه و همچنین از بخش بنادر انجام می‌شود.

عاشوری کالاهای اساسی را عموما گندم، جو و روغن اعلام کرد و گفت: در این راستا جلساتی با شرکت بازرگانی دولتی، سازمان حمایت، سازمان پشتیبانی امور دام و سایر شرکت‌ها در شش ماه گذشته برگزار شده و خوشبختانه توانسته‌ایم حجم قابل توجهی از جابجایی کالای اساسی را در راه آهن داشته باشیم.

**رشد 137 درصدی جابجایی بار از طریق راه آهن
وی با اعلام اینکه در نیمه نخست امسال شاهد رشد 137 درصدی انتقال کالا از طریق راه آهن از آسیای میانه و مرز سرخس بوده‌ایم، گفت: یکی از مباحث حوزه بازرگانی داخلی راه آهن حمل و نقل بین المللی و بارهای صادراتی(ترانزیتی) است که طی 5 سال گذشته متأسفانه با افت ترانزیت مواجه بوده‌ایم.

معاون سیر و بهره‌برداری راه آهن افزود: بار ترانزیتی در پنج سال گذشته از یک و نیم میلیون تن بار به نیم میلیون تن کاهش پیدا کرده ‌است.

عاشوری در توضیح این کاهش اظهار کرد: مهمترین مشکل در حوزه بار ترانزیتی مربوط به انتقال پول بوده است البته در سال 92 و 93 تلاش کرده‌ایم با شگردها و روش‌هایی مشکل نقل و انتقال پول را حل کنیم.

وی با اشاره به اینکه به طور همزمان برای افزایش حمل بار ترانزیتی با روسای راه ‌آهن‌های منطقه جلساتی برگزار کرده‌ایم، یادآور شد: مجموع این پیگیری‌ها و تلاش‌های صورت گرفته منجر به رشد 10 درصدی ترانزیت شده است. در این رابطه پیش بینی می‌کنیم تا پایان سال این رشد به حداقل 50 درصد افزایش یابد.

معاون سیر و بهره‌برداری راه آهن با اشاره به امضای قراردادهایی در زمینه حمل ترانزیت کالا با تجار، خاطرنشان کرد: هدف‌گذاری ما بیش از 50 درصد است چرا که مجموع قراردادهای ما حدود یک میلیون تن بار ترانزیتی است اما با توجه به اینکه احتمال بروز مشکل در برخی قراردادها وجود دارد، از این رو رقم 50 درصدی رشد ترانزیت را پیش‌بینی می‌کنیم.

عاشوری با تأکید براینکه در بخش ترانزیت بار راه آهن تخفیفات خوبی به صاحبان بار برای افزایش انگیزه آنها ارائه می‌دهیم، تصریح کرد: در حوزه بار داخلی یکی از کارهایی که انجام داده‌ایم این بوده که تعرفه حمل بار در سال 92 و 93 افزایش نیافته است. به عبارت دیگر از آذر ماه 91 تا کنون تعرفه مربوط به حق دسترسی راه آهن افزایش نیافته است.

وی با اشاره به برگزاری جلساتی در خصوص حمل بار راه آهن گفت: این جلسات شامل دو بخش بوده که یک بخش برای مشکلات حمل بار ریلی در معادن و کارخانه‌های فولاد است که در این راستا طی 9 ماه گذشته بیش از 190 جلسه تشکیل شده است.

معاون سیر و بهره‌برداری راه آهن با بیان اینکه بخش دوم این جلسات با ایمیدرو برای کمک به طراحی طرح جامع معادن و فولاد است، گفت: هدف ما در این طرح این است که بیشترین جابجایی بار معادن را از طریق ریل انجام دهیم. در این راستا پروژه‌هایی که بین معدنی‌ها اجرا می‌شود با پروژه‌های ریلی هماهنگ شده تا توسعه این دو با یکدیگر متوازن شوند.

عاشوری با اشاره به اینکه پیش بینی می‌کنیم این طرح جامع به زودی آماده شود، بیان کرد: طراح جامع معادن و فولاد الگویی برای تصمیمات سال‌های بعدی خواهد شد تا هزینه‌های صورت گرفته جهت توسعه کارخانه‌های فولاد متناسب با توسعه حمل و نقل ریلی یا خطوط مناسب حمل بار معادن باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید