13 درصد خرمای تولیدی صادر می شود

کدخبر: ۱۰۷۱۶۰
فقط 13 درصد خرمای تولیدی کشور صادر می شود.
13 درصد خرمای تولیدی صادر می شود

به گزارش اقتصاد نیوز، سالانه هفت میلیون و 50 هزار تن خرما در جهان تولید می‌شود که ایران با تولید یک میلیون تن سومین کشور تولیدکننده خرمای جهان است و کشورهایی چون امارات، پاکستان و فرانسه با بسته‌بندی‌های کوچک، خرمای ایرانی را به نام خود به بازار عرضه می‌کنند.

اما این سومین تولید کننده خرمای جهان فقط توانایی صادرات 13 درصد خرمای تولیدی خود را دارد.

مدیر کل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهادکشاورزی اعلام کرده که سالانه یک میلیون و 50 هزار تن خرما در کشور تولید می‌شود که حدود 200 هزار تن آن برای مصارف صادراتی در نظر گرفته می‌شود.

به نقل از  ایانا ابوالقاسم حسن‌پور تصریح کرد: حدود 100 تا 120 هزار تن خرما در صنعت فرآوری برای تولید شیر خرما، خمیر خرما و سس خرما و علاوه بر آن در تولید سرکه، الکل اتیلیک و سایر فرآورده‌ها به مصرف می‌رسد.

عضو هیات رئیسه اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران در گفت‌وگو با اقتصادنیوز،  یکی از بزرگترین مشکلات صادرات خرمای ایران، شیوه بسته‌بندی این محصول مطرح کرد و گفت: تجهیز و توسعه کارخانه‌های صنایع تبدیلی و توجه به بسته‌بندی خرما می‌تواند از جمله عوامل موثر در استفاده بهینه و افزایش صادرات این محصول است.

البته از دید  سیامک شهری تولید ، برداشت و بازاریابی این محصول نیز در پایین ماندن میزان صادرات بی‌تاثیر نیست. 

وی تاکید کرد: بازاریابی خرما یکی از مسائل مهم است که کمتر به آن توجه شده است. همانطور که بسته‌بندی این محصول اکنون مشکل ساز شده است.

البته تازه خوری این میوه نیز در ایران کمتر از پیش‌بینی‌ها کارشناسان است؛  یعنی درحالی که سرانه مصرف خرما باید برای هر نفر 10 کیلوگرم باشد، کمتر از این رقم است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید