کلنگ بر پیکر کاخ ورسای ایران

«بزرگ ترین خانه تهران» تخریب می شود

کدخبر: ۱۰۷۴۳۳
«بزرگترین خانه تهران» خراب می شود و به جای آن یک برج 9 طبقه ساخته می َشود.
«بزرگ ترین خانه تهران» تخریب می شود

به گزارش «اقتصادنیوز»، ساخت‌وسازهای بی‌رویه که چند سالی است در برخی نقاط تهران رواج پیدا کرده این بار به خانه‌های ویلایی قدیمی شمال شهر تهران رسیده است.

در جدیدترین اقدام یکی از خانه‌های تاریخی در شمال شهر تهران که به عنوان بزرگترین خانه تهران شناخته شده، رو به تخریب است. این در حالی است که پیش از این معاونت شهرسازی وزارت راه و شهرسازی نسبت به بلندمرتبه‌سازی‌ها در تهران هشدار داده بود.

آن طور که سایت معماری نیوز گزارش داده، یک خانه تاریخی و ارزشمند دیگر در تهران در آستانه تخریب است. خانه‌ای که با وسعت 11543 متر مربع، به‌عنوان «بزرگترین خانه تهران» لقب گرفته است. آن هم در یکی از گرانترین نقاط شهر یعنی خیابان جردن (آفریقا) تهران .این خانه مشهور به «کاخ ثابت پاسال» است.

معماری «کاخ ثابت پاسال» از قصر «لو پتی تریانون» یکی از کاخ‌های جانبی ورسای در فرانسه کپی‌برداری شده و اشیای به‌کار رفته در آن بسیار ارزشمند است که قبل از انقلاب به روایتی حدود«15میلیون دلار» قیمت‌گذاری شده بود.

تصویر کاخ «لو پتی تریانون در ورسای فرانسه»

در کتاب معماران تباهی، در مورد «کاخ ثابت پاسال» آمده است: خانه مشهور به کاخ ثابت پاسال در کوچه ناهید در ابتدای بلوار آفریقا واقع است. این خانه به مساحت بیش از یک هکتار «گران‌ترین و بزرگ‌ترین خانه شهر تهران» بوده است.

معماری این خانه از قصر «لو پتی تریانون» در ورسای فرانسه الگو گرفته شده است. دکوراسیون این خانه را همان دکوراتوری انجام داده بود که مسوول تدارکات چادرهای سلطنتی در تخت جمشید بود.

پرده‌های این خانه را از بلژیک آورده بودند و درهای آن متعلق به یک قصر فرانسوی بود. دستگیره‌ها را هم از روی یک مدل مربوط به 100 سال پیش و به صورت اختصاصی برای خانه ثابت ساخته بودند.

این کاخ اما این روزها حال خوشی ندارد. پس از انقلاب این کاخ صاحبان متعددی به خود دید و عموماً تردد در آن با کاربری «خاص اداری» صورت می گرفت.

همسایگانی که منازل‌شان مشرف به این کاخ است از بی‌توجهی و رسیدگی نکردن ساکنان آن در دو سال اخیر و خشک شدن سریع درختان آن علی‌الخصوص درختان کاج می‌گویند.

تصویر فعلی کاخ ثابت پاسال
بخش عمده فضای سبز و درختان این خانه یک هکتاری در سال‌های اخیر خشک شده و از بین رفته است. این کاخ در آستانه تخریب قرار دارد و قرار است گودبرداری عظیمی در این خانه تاریخی برای ساخت یک مجتمع عظیم تجاری آغاز شود.

کاربری این کاخ در طرح تفصیلی جدید شهر تهران به پهنه کلان (M) و پهنه (M11) یعنی مختلط تجاری، اداری و خدمات مسکونی تغییر یافته و قرار است برجی 9 طبقه و با ترکم ساختمانی 440 درصد و حداقل ضریب سکونت 50 درصد به جای آن قد علم کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید