بازار سیاه قیر

کدخبر: ۱۰۷۴۸۶
امروز (شنبه) بیش از 44 هزار تن انواع قیر در رینگ پتروشیمی بورس کالای ایران داد و ستد شد.
بازار سیاه قیر
سیدعلی خسروشاهی:

در بازار امروز بورس کالا در رینگ پتروشیمی شرکت‌های تولیدکننده قیر نظیر نفت جی، نفت پاسارگاد تهران، نفت پاسارگاد اراک،نفت پاسارگادتبریز وآبادان در مجموع توانستند 44507تن انواع قیر تولیدی خود را به‌فروش رسانند. این در حالی است که بازار محصول قیر در یک سال گذشته با مشکلاتی مواجه شده که برخی از فعالان بازار مدعی هستند این مشکلات به‌دلیل ورود سهمیه قیر دولتی به بازار آزاد است.

با توجه به محرومیت بالای مناطق روستایی در بودجه سال 1393 مجلس اختصاص 500 هزار تن قیر را به معاونت ساخت راه روستایی تصویب کرده که این مصوبه باعث شده تا تعدادی از تولیدکنندگان قیر اختصاص سهمیه‌ای این محصول پتروشیمی را باعث شکل گیری یک بازار سیاه در کشور و پایین آمدن قیمت فروش آن می‌دانند.

به‌گونه‌ای که قیر دولتی تحویل گرفته شده توسط پیمانکاران با قیمتی پایین‌تر قیمت بورس کالای ایران به‌فروش می‌رسد که این از یک طرف باعث اخلال در نظم بازار و از طرف دیگر باعث کاهش کیفیت جاده‌های ساخته شده است.

امروز در رینگ پتروشیمی علاوه بر قیر در گروه‌های دیگر نیز شاهد داد و ستد بودیم. در گروه پلیمرها، پلی بوتادین رابر 1220تولید شده توسط شرکت پتروشیمی شازند با قیمت پایه 54026 ریال، پلی اتیلن ترفتالات پتروشیمی شهید تند گویان با قیمت پایه 10905 ریال، پلی پروپیلن شیمیایی شرکت پتروشیمی شازند با قیمت پایه 46800 ریال و در نهایت پلی‌اتیلن سنگین فیلم شرکت‌های پتروشیمی ایلام و مارون با قیمت 47486 ریال داد و ستد شدند.

پالایشگاه بندر‌عباس امروز هم پنج هزار تن سلاپس واکس تولیدی خود را با قیمت 9946 ریال عرضه نمود که 3040 تن از آن داد و ستد شد.

در گروه شیمیایی‌ها شاهد داد و ستد 20 تن اسید کلریدریک پتروشیمی کارون با قیمت 1200 ریال واسید نیتریک با قیمت 5500 ریال بودیم. از دیگر عرضه‌های گروه شیمیایی می‌توان به سود کاستیک، آمونیاک (گاز) و استایرن منومر اشاره داشت.

امروز تالار کشاورزی بورس کالای ایران شاهد عرضه انواع محصولات کشاورزی بود. 300 تن شکر سفید توسط قند فسا عرضه شد که در نهایت 200تن از این محصول به قیمت 19 هزار ریال داد و ستد شد. ذرت دانه‌ای استان مرکزی نیز در معاملات مچینگ به میزان 265تن و قیمت 8500 ریال داد و ستد شد. علاوه بر این محصولات، امروز محصولات قند، کنجاله کلزا پلیت، سبوس گندم و گندم دورم نیز عرضه شد که هیچ تقاضایی برای آنها به روی تابلو نرفت.

در تالار صنعتی تنها شاهد عرضه  شرکت کک‌سازی زرند بودیم؛ به گونه‌ای که هشت لات کک متالوژی زرند به روی تابلو رفت که در نهایت 300 تن کک متالوژی3-0 باقیمت پایه 4800 ریال و همچنین 300تن کک متالوژی 5-3 با قیمت 5500 ریال مورد داد و ستد قرار گرفت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید