با حضور معاون اول رئیس جمهور، مرحله دوم پروژه افتتاح شد

سرمایه‌گذاری 1300 میلیارد تومانی در مس سونگون

کدخبر: ۱۱۰۹۵۲
پروژه فاز دوم تغلیظ سونگون با ظرفیت 150 هزار تن کنسانتره با عیار 26 درصد راه اندازی شد.
سرمایه‌گذاری 1300 میلیارد تومانی در مس سونگون

به گزارش اقتصادنیوز، میزان سرمایه‌گذاری ارزی و ریالی این پروژه به ترتیب 95 میلیون یورو و دو هزار و 470 میلیارد رالژ است. با راه‌اندازی این پروژه برای 200 نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد می‌شود و میزان اشتغال غیرمستقیم این پروژه نیز یك هزار نفر است. با آغاز به کار این پروژه ظرفیت تولید کنسانتره مجتمع مس سونگون تا دو برابر افزایش یافت.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران در مراسم افتتاح این پروژه گفت: پروژه فاز دوم تغلیظ سونگون با ظرفیت 150 هزار تن کنسانتره با عیار 26 درصد راه اندازی شد.

بر اساس گزارش مس پرس، احمد مرادعلیزاده ظهر امروز در آین افتتاح پروژه فاز دوم تغلیظ سونگون با بیان اینکه پیمانکار این پروژه موسسه امین متعلق به قرارگاه خاتم الانبیا و همچنین مشاور ایرانی و دانمارکی است، تصریح کرد: سرمایه گذای اولیه این طرح 95 میلیون یورو سرمایه گذاری خارجی و 2472 میلیارد ریال سرمایه گذاری داخلی است.

او با بیان اینکه با افتتاح این پروژه ظرفیت تولید کنسانتره سونگون به دو برابر افزایش می یابد، اظهار کرد: بخش اعظم سرمایه گذاری این طرح با هزینه 650 میلیارد تومان آغاز شده است. این پروژه برای 200 نفر بصورت مستقیم و 1000 نفر غیر مستقیم اشتغال ایجاد کرده است.

مرادعلیزاده با بیان اینکه 1300 میلیارد تومان در بخش های مختلف مس سونگون سرمایه گذاری شده است، تصریح کرد: خوراک اولیه کارخانه فاز دوم تغلیظ سونگون 7 میلیون تن کلوخه مس با عیار 0.66 درصد در سال و در زمان بهره برداری اشتغال حدود 100 نفر را بصورت مستقیم فراهم کرده است.

او از احداث کارخانه آهک با ظرفیت 150 تن در روز از ابتدای سال 94 خبر داد و افزود: باتوجه به اینکه هزینه های جاری پروژه های معدنی زیاد است برای اجرای پروژه ها نیاز به دریافت اعتبار تسهیلانت بانکی هستیم.  این پروژه از اردیبهشت سال 89 آغاز و عملیات احداث آن در دی ماه 93 تکمیل شد.

تحرک خوبی در حوزه صنایع معدنی ایجاد شده است
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: 65 تا 80 درصد منابع مالی 7 پروژه فولاد استانی با مشارکت بخش خصوصی تامین شده و گشایش LC این پروژه ها نیز از طریق فاینانس چینی تامین شده است.

محمدرضا نعمت زاده روز شنبه در آئین افتتاح پروژه فاز دوم تغلیظ سونگون با اعلام این خبر افزود: دولت توجه اوژه ای به بخش معدن و صنایع معدنی دارد. در این بخش در گذشته فعالیت ها بیشتر به دولت محدود می شد اما به دلیل محدودیت بودجه و منابع مالی دولت، سیاست گذاری در جهت حضور بیشتر بخش خصوصی و سرمایه گذاران داخلی و خارجی تغییر کرد.

وزیر صنعت با بیان اینکه در حوزه فولاد برای تولید 55 میلیون تنی برنامه ریزی شده است، تصریح کرد: جنب و جوش خوبی در حوزه صنایع معدنی آغاز شده است و امیدوراریم از توان و استعداد بخش خصوصی و جذب منابع استفاده شود و موانع حضور بخش خصوصی در حوزه معادن برطرف شود.

او تصریح کرد: از حدود هشت سال پیش طرح هایی در حوزه صنایع معدنی با منابع عمومی تعریف شده بود که با اتمام منابع مالی این طرح ها راکد شد. با توجه به محدودیت منابع مالی، در این خصوص فراخوان های عمومی برای جذب مشارکت بخش خصوصی صورت گرفت.

نعمت زاده با بیان اینکه فعالیت های معدنی باید از اکتشاف آغاز شود، تصریح کرد: تا زمانی که از منابعی که در اختیار داریم آگاهی نداشته باشیم نمی توانیم ریسک فعالیت های معدنی را کاهش دهیم.

وزیر صنعت معدن و تجارت افزود: از ایمیدرو در خواست کردیم تا در محدوده 200 هزار کیلومتری از شرغ و غرب و شمال و جنوب کشور را تحت پوشش فعالیت های اکتشافی قرار دهد. در همین راستا در محدوده خراسان رضاو تا دریای عمان در 20 هزار کیلومتر اکتشافات انجام شده است.

او با بیان اینکه فعالیت های اکتشافی مواد رادیواکتیو در گذشته در دست سازمان انرژی اتمی بود، افزود: همین امر سبب شده بود تا سایر ذخایر بلااستفاده بمانند. از اینرو از این سازمان خواستیم تا فعالیت های اکتشافی به صورت مشترک انجام شود تا سایر ذخایر نیز به صورت همزمان مورد بهره برداری قرار گیرد.

نعمت زاده افزود: جلساتی با شرکت هایی که توانایی ساخت ماشین آلات معدنی را دارند گذاشته شد و در این خصوص توافقاتی صورت گرفته است تا بخشی از ماشین آلات معدنی نظیر دامپ تراک در اراک و همچنین آذربایجان تولید شود.

او با اشاره به ضرورت کاهش ریسک فعالیت های معدنی اظهار کرد: در همین راستا با تصاوب دولت، بودجه صندوق بیمه فعالیت های معدنی افزایش یافته است تا ریسک فعالیت های معدنی پوشش داده شود و سرمایه گذار بخش خصوصی که وارد اکتشاف شده با ورشکستگی مواجه نشود.

وزیر صنعت معدن و تجارت با بیان اینکه بر اساس قانون معادن پروانه معادن به عنوان وصیغه برای دریافت تسهیلات از بانک ها پذیرفتنی است، افزود: متاسفانه این امر تا کنون عملی نشده است. در این خصوص در حال مذاکره با بانک مرکزی هستیم و امیدواریم توجه خاصی در این خصوص صورت گیرد تا بتوانیم این بند قانونی را عملی کنیم. چراکه معادن جزو درآمدهای جاری هستند و پروانه معادن را می توان به راحتی به عنوان وثیقه قبول کرد.

او همچنین از فعالیت مجدد یک پروژه راکد در حوزه آلومینیوم خبر داد و افزود: سندیکایی برای گشایش اعتبار پروژه آلومینیومی که 9 ساله شده بود، تشکیل شد و بیش از یک میلیارد دلار برای این پروژه گشایش اعتبار صورت گرفت.

پتانسیل اکتشافات مس در منطقه سونگون
اسحاق جهانگیری ظهر امروز در مراسم افتتاح فاز دوم تغلیظ سونگون با بیان اینکه انتظار می رود با افتتاح پروژه فاز دوم تغلیظ سونگون اقتصاد منطقه متحول شود، گفت: با افتتاح این پروژه کارخانه های متعددی نیز در کنار آن ایجاد می شود و با افزایش فعالیت صنایع پایین دستی و ایجاد اشتغال، اقتصاد منطقه متحول می شود.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه ایران راو کمربند جهانی مس واقع شده است، افزود: در اطراف معدن سرچشمه، معادن مس دیگری کشف شد. به طور قطع این پتانسیل در منطقه سونگون نیز وجود دارد و شناخت ذخایر بیشتر در این حوزه نیازمند اکتشافات بیشتر است.

او با اشاره به بازدیدهای متعدد صورت گرفته از مجمع مس سونگون، تاکید کرد: رعایت الزامات زیست محیطی در اجرای پروژه های معدنی ضروری است اما این الزامات نباید به منع پیشراو فعالیت های معدنی منجر شود. بلکه با قرار دادن چارچوب های خاص می توان فعالیت های معدنی را دنبال کرد.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه بخش معدن یکی از محورهای توسعه کشور است، تصریح کرد: ایده جایگزینی معادن به جای نفت از باب تنوع محصولات معدنی قابل توجه است اما منابع معدنی معدنی نیز محدود و پایان پذیر است. اقتصاد کشور برای استمرار باید به منابعی به جز منابع معدنی و زیرزمینی متکی باشد.

او با بیان اینکه منابع انسانی مهمترین سرمایه کشور است، تصریح کرد: خلق درآمد کشور باید به اقتصاد دانش بنیان متکی باشد.

جهانگیری با اشاره به ضرورت حضور جدی بخش خصوصی در فعالیت های معدنی تاکید کرد: حضور بخش خصوصی سبب می شود تا پروژه ها با جدیت بیشتری دنبال شود.

معاون اول رئیس جمهوری تصریح کرد: اکتشافات باید تجهیز و منابع خوبی به این بخش اختصاص داده شود. در این خصوص سازمان زمین شناسی نیز باید اطلاعات کافی در اختیار بخش خصوصی قرار دهد تا ریسک فعالیت های معدنی کاهش یابد.

او با بیان اینکه پروانه های اکتشاف باید با جدیت پیگیری و به صورت زماندار واگذار شود، اظهار کرد: در این خصوص اقداماتی در وزارت صنعت صورت گرفته است تا پروانه افرادی که فعالیت اکتشافی خاصی در بازه تعیین شده انجام نداده اند، باطل شود و یا تمدید پروانه با سختگیری بیشتری صورت گیرد.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت سرعت عمل در بهره برداری از ذخایر معدنی، افزود: با پیشرفت تکنولوژی خمواد با کاربردهای خاص جایگزین مواد معدنی می شود از اینرو در بهره برداری از ذخایر معدنی باید سرعت عمل کافی داشتاه باشیم تا بتوانیم از این منابع طبیعی به خوبی بهره برداری کنیم.

او با بیان اینکه صنایع معدنی در بدترین شرایط اقتصادی، کمترین رکود را تجربه کردند، تصریح کرد: محصولات این حوزه 100 درصد صادراتی است اما یکی از نقیصه های این بخش حضور کمرنگ بخش خصوصی است.

جهانگیری با بیان اینکه فلسفه تشکیل صندوق بیمه فعالیت های معدنی حضور پررنگ تر بخش خصوصی و پوشش ریسک فعالیت های معدنی است، تصریح کرد: ایران از پتانسیل بالایی در حوزه معادن فلزی برخوردار است. در حوزه صنایع فلزی باید همت بیشتری داشته باشیم که دولت این مبنا را در وزارت صنعت دنبال می کند.

او از فاینانس یک میلیارد و 200 میلیون دلاری پروژه آلومینیوم لامرد خبر داد و افزود: باید برای گره های موجود در پروژه های مختلف به دنبال راهکار بود. صنایع معدنی جزو صنایع مهم کشور است و فعالیت های این حوزه باید تا انتهای چرخه تولید دنبال شود.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه ارزش افزوده بالایی در تولید فولادهای آلیاژی نهفته است، تصریح کرد: تکمیل زنجیره تولید فولاد، تولید فولادهای آلیاژی و فولاد با مصارف خاص باید با جدیت در این حوزه دنبال شود.

الحاق ارسباران به منطقه آزاد صنعتی و تجاری
نماینده مردم ورزقان گفت: با افتتاح پروژه فاز دوم تغلیظ سونگون، ظرفیت تولید کنسانتره سونگون تا دو برابر افزایش می یابد.

الهوردی دهقانی در آئین افتتاح پروژه فاز دوم تغلیظ سونگون با بیان این مطلب افزود: پتانسیل عظیمی در منطقه ورزقان نهفته است وعلاوه بر ذخایر مس، معادن طلا، کائولن و کانی های غیرفلزی در این منطقه وجود دارد.

او با تاکید بر پتانسیل های معدنی منطقه ارسباران، اظهار کرد: الحاق ارسباران به منطقه آزاد تجاری و صنعتی خدمتی ماندگار از دولت تدبیر و امید به مردم ورزقان خواهد بود.

دهقانی با بیان اینکه ورزقان پتانسیل تبدیل به یکی از مراکز معدنی کشور را دارد، تصریح کرد: با وصل شدن ورزقان به مناطق آزاد تجاری و صنعتی، سرمایه گذاران بخش خصوصی در این حوزه حضور پررنگ تری خواهند داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید