کشف کمربند فلززایی طلا در کاشمر

کدخبر: ۱۱۲۵۹۷
مسوول نمایندگی اداره صنعت، معدن و تجارت کاشمر گفت: کاشمر در کمربند فلززایی طلا و کائولن قرار دارد.
کشف کمربند فلززایی طلا در کاشمر

جواد خزاعی افزود: براساس نقشه‌های زمین‌شناسی و مطالعات ژئوفیزیکی، اکتشافی و همچنین براساس نقشه‌های هوایی در شهرستان کاشمر و توابع آن، ظرفیت‌های معدنی نظیر مس، طلا، فلدسپات، جیوه، تنگستن، مرمر، آهک و کائولن در کاشمر وجود دارد ضمن اینکه بهترین «آنومالی‌های لیتوم» در جنوب کاشمر است و علاوه بر آن، انبوهی از ذخایر خاک صنعتی در منطقه کوهسرخ وجود دارد.

مسوول نمایندگی اداره صنعت، معدن و تجارت کاشمر افزود: گزارش‌ها حاکی از وجود عناصر ارزشمند و کمیابی همچون تنگستن، مولیبدن و آنتیموان در این منطقه است. در گسل درونه، فلزات زیادی یافت می‌شود. معادن مس بهاریه نیز به سمت بردسکن و غرب ادامه می‌یابد لذا در مجموع می‌توان جایگاه ویژه‌ای برای معادن و صنایع معدنی در شهرستان کاشمر ترسیم کرد.

خزاعی با اذعان به گسترش نیافتن این ظرفیت اقتصادی در منطقه گفت: متاسفانه خطرپذیری بالای سرمایه‌گذاری در این بخش و نبود امکانات برای اکتشافات و پرهزینه بودن آن مانع از گسترش این صنعت در منطقه کاشمر و توابع آن شده است.

مسوول شهرک صنعتی کاشمر با تاکید بر لزوم ایجاد صنایع پایین‌دستی مربوط به معادن در این شهرستان تصریح کرد: متاسفانه علمی نبودن معدنکاری در ایران از جمله در منطقه کاشمر که علت اصلی آن کمبود منابع مالی است، باعث شده معدنکاری صرفا به حرفه‌ای برای فروش مواد معدنی به صورت خام تبدیل شود، این در حالی است که تولید ثروت و ارزش افزوده در این بخش فقط در گرو گسترش صنایع پایین دستی معدن و فرآوری محصولات معدنی است.

خزاعی با اشاره به نمونه‌هایی از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده برای توسعه صنایع مربوط به محصولات معدنی در کاشمر اظهار کرد: تاسیس واحد تولید پودر مکانیزه و فرآوری خاک‌‎های صنعتی توسط یک شرکت تعاونی در اراضی بهاریه گامی کوچک اما مهم برای نیل به هدف تولید ارزش افزوده در بخش معدن است.

خزایی به مهمترین مشکلات بخش معدن اشاره کرد و گفت: کمبود یا نبود اعتبارات خاص این بخش با توجه به هزینه‌های بالای معدنی، اطلاع نداشتن معدنکاران از قانون معادن و استفاده از تسهیلات موجود، کمبود ماشین‌آلات بخش معدن با توجه به هزینه‌های سنگین آن از جمله مشکلات است. لزوم بیمه کردن معادن با توجه به خطرپذیری بالای این بخش و ایجاد هماهنگی و رایزنی‌های لازم برای فروش مواد استحصالی از معادن، از جمله نیازهای بخش معدن است لذا مسوولان ذیربط در دولت و مجلس باید برای حل این مشکلات و تامین نیازهای معدنکاران اقدامات لازم را انجام دهند.

منبع: ایسنا

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید