اقتصادنیوز بررسی کرد:

ایران و اسلواکی چه ظرفیت‌های تجاری برای هم دارند؟

کدخبر: ۱۱۸۶۳۸
ایران و اسلواکی در سال 93 تنها در حدود 10 میلیون دلار روابط تجاری با یکدیگر داشته‌اند.
ایران و اسلواکی چه ظرفیت‌های تجاری برای هم دارند؟

به گزارش اقتصادنیوز، اخیرا یک هیات تجاری از کشور اسلواکی به ایران آمده و با همتایان خود در ایران درباره راهکارهای توسعه مراودات اقتصادی و مبادلات تجاری و بررسی زمینه‌های همکاری در حال گفت‌و‌گو هستند.

پیش از این اعلام شده بود این هیات قرار است با پیشنهاداتی در زمینه‌های مختلف صنایع تولید و طراحی شیشه و کریستال، تجهیزات و ماشین‌آلات، صنایع پلاستیک، حفاری و خاکبرداری، سیستم‌های انتقال در صنایع کاغذ و چاپ، صنایع بصری و لیزری، وسایل اندازه‌گیری و ابزار دقیق، صنایع معدنی، برق و انرژی و نیروگاه‌های برق-آبی، صنایع و تجهیزات دفاعی، مواد و محصولات نسوز، دارویی و شیمیایی، لوازم دفتری، صنایع گاز، تجارت محصولات کشاورزی، خدمات مشاوره‌ای و تجاری به ایران سفر کند.

هرچند این هیات در ایران به سر می‌برد و به نظر می‌رسد مقامات هر دو کشور به دنبال توسعه روابط تجاری با یکدیگر هستند اما بررسی آمارهای مبادله تجاری بین دو کشور بیانگر حجم ناچیز مراودات تجاری بین آنها است.

 در سال 93 ایران تنها در حدود پنج میلیون دلار کالا به کشور اسلواکی صادر کرده است که پسته، انگور، خرما، میوه خشک و زعفران را شامل می‌شود. کالاهایی که عمدتا کشاورزی هستند. بین سال‌های 90 تا 92 و حتی قبل‌تر هم وضعیت به همین منوال بوده است. در سال‌های 92 و 91 میزان صادرات ایران به اسلواکی در مرز پنج میلیون دلار بوده است و در سال 90 تنها دو میلیون کالا به اسلواکی صادر شده بود.

 اما واردات ایران از این کشور هم وضعیت متفاوتی ندارد و تنها تنوع واردات کالاها از این کشور به ایران متفاوت‌تر است.در سال 93 میزان واردات از اسلواکی به ایران تقریبا به میزان صادرات از ایران به اسلواکی بوده‌است. در این سال در حدود پنج میلیون دلار کالا از اسلواکی به ایران آمده است. کالاهایی نظیر مولدهای گاز هوا یا گاز آب،  فیلم‌های مورد مصرف در تصویربرداری پزشکی، بلبرینگ یا رولربیرینگ، وسایل نقلیه موتوری با حجم سیلندر 1500 سی سی تا 2500 سی سی به‌جز آمبولانس و هیبریدی، لوازم راه‌آهن از چدن ،آهن یا از فولاد، جعبه دنده، تلمبه‌های چرخ دنده‌ای، ادوات برا ی اسکی روی برف و ماشین‌های بسته‌بندی.

ایران در سال 92 در حدود شش میلیون دلار، در سال 91 بیش از هفت میلیون دلار و در سال 90 هم بیش از 9 میلیون دلار از کشور اسلواکی کالا وارد کرده بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید