اقتصادنیوز گزارش می‌دهد:

افزایش قیمت 25 درصدی سیمان منتفی شد/سیمان دیگر گران نمی‌شود؟

کدخبر: ۱۲۰۳۳۲
مجوز افزایش قیمت ۱۷درصدی سیمان هنوز با موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت روبه‌رو نشده است.
افزایش قیمت 25 درصدی سیمان منتفی شد/سیمان دیگر گران نمی‌شود؟

به گزارش اقتصادنیوز، با آغاز سال جدید انجمن صنفی كارفرمايان صنعت سيمان در خواست خود را مبنی بر افزایش 17 درصدی قیمت سیمان مطرح کرد. این در حالی بود که بر اساس بخشنامه تازه از راه رسیده اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور هر گونه افزایش قیمتی از سوی تولیدکنندگان باید در کارگروه تنظیم بازار بررسی و بعد اعمال می‌شد.

با این حال به نظر می‌رسید درخواست سیمانی‌ها برای افزایش قیمت این محصول نتوانست موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت را به خود جلب کند تا جایی که خسروتاج سخنگوی این وزارتخانه آب پاکی را بر روی دستان سیمانی‌ها ریخت و اعلام کرد بازار کشش لازم را برای افزایش قیمت سیمان ندارد. اما این حکم آخر برای قیمت‌گذاری سیمان نبود. با رای منفی به درخواست اولیه انجمن سیمان، تک نرخی شدن قیمت بنزین و افزایش قیمت گاز از سوی دولت مطرح شد و همین سبب شد این انجمن مجددا درخواست دیگری برای افزایش قیمت سیمان به وزارتخانه بدهد. اما باز هم این درخواست با اظهارات نعمت‌زاده در خصوص رد خبر اعلام افزایش قیمت گاز صنایع، کار را به جایی پیش نبرد. 

درخواست ادامه‌دار سیمانی‌ها حاکی از آن است که سهم سوخت در تولید سیمان ۳۰ تا ۳۵ درصد است و با این وجود افزایش قیمت گازوئیل از ۲۵۰ تومان به ۳۰۰ تومان در هر لیتر به افزایش قیمت تولید نهایی منجر می‌شود. در شرایطی که تولیدکنندگان با کمبود نقدینگی مواجه هستند و رکود ساخت و ساز تقاضای چندانی برای بازار سیمان در پی نخواهد داشت. اما واکنش وزیر صنعت، معدن و تجارت به درخواست تولید‌کنندگان سیمان برای افزایش ۲۲ درصدی قیمت این بود که سیمانی‌ها نمی‌توانند برای تغییر قیمت این محصول اقدام کنند زیرا قیمت سوخت کارخانه‌های سیمان و فولاد همانند سال گذشته است و منظور از افزایش قیمت گاز، گاز مصرفی خانگی بوده و این افزایش شامل صنایع نخواهد بود. با این حال آخرين وضعيت پيشنهاد افزايش قيمت سيمان برای سال ۹۴ طبق اظهارات دبیر این انجمن در حال بررسی است. زیرا انجمن تولیدکنندگان سیمان پس از جمع آوری مستندات از تمامی كارخانه‌های سيمان در خصوص پيشنهاد افزايش قيمت ۱۷ درصدی این محصول گزارشی جامع آماده کرده تا وزارت صنعت، معدن و تجارت این بار رای مثبت خود را اعلام کند.

با این حال اگرچه افزایش 25 درصدی قیمت سیمان منتفی شده اما همچنان سیمانی‌‌ها در انتظار هستند تا وزارت صنعت با افزايش قيمت ۱۷ درصدی سیمان که می‌تواند تا اندازه‌ای فعالیت واحدهای سیمانی را مقرون به صرفه کند، موافقت کند. اما از آنجایی که سال‌های گذشته هم تولیدکنندگان سیمان درخواست افزایش قیمت داده بودند، موافقت با افزایش 17 درصدی قیمت سیمان بعید به نظر نمی‌رسد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید