رکود یا رونق؛ دو راهی میعانات گازی

کدخبر: ۱۲۰۹۰۳
در حالی که دولت در مواجهه با دلالان نفتی هنوز به سیاست مشخصی دست نیافته و ظهور بابک زنجانی دیگر، راه را برای فروش نفت و فرآورده‌های آن از طریق اشخاص بسته، به نظر می‌رسد که هنوز این گره در تجارت فرآورده‌های نفتی و میعانات گازی خود را نشان نداده است.
رکود یا رونق؛ دو راهی میعانات گازی

به گزارش اقتصادنیوز، صادرات میعانات گازی و محصولات پتروشیمی در حالی در سه ماه ابتدای امسال سهم 24 درصدی از کل صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده که چندی پیش که خبر بابک زنجانی دیگر اعلام شده بود، مسئله فروش میعانات گازی و بازنگشتن پول آن به میان آمد.

آن‌طور که گزارش‌ها نشان می‌داد،‌ بابک زنجانی سوم بخشی از فروش میعانات گازی ایران به پالایشگاه اماراتی را به عهده گرفته بود. این فرد یک بدهی پنج میلیارد دلاری به شرکت نفت دارد که هنوز تسویه نکرده است. او در عین حال، سه میلیارد دلار پولی که بابت فروش محموله‌های میعانات گازی به شرکت نفت بدهکار است را هم پرداخت نکرده است.

در این میان اما، گزارش گمرک هنوز هم رشد فروش میعانات گازی را نشان می‌دهد. بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها، در سه ماه نخست امسال، شش هزار و ١٩٥ هزار تن میعانات گازی به ارزش دو هزار و ٦٢٩ میلیون دلار و رقم ریالی ٧٤ هزار و ٦٨٠ هزار میلیارد ریال به خارج از کشور صادر شد که این میزان از نظر ارزشی 24.2 از کل صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده است.

این در حالی است که تحریم میعانات گازی همیشه در صدر تحریم‌هایی بوده که کشورهای غربی برای ایران وضع می‌کردند. در این میان در سال گذشته نیز تحریم‌های جدیدی برای محدودسازی صادرات میعانات گازی تعیین شده بود.

با وجود این، ایران مشتریان همیشگی خود از جمله چین، ژاپن، امارات متحده عربی، هند، تركیه، عراق، تایوان، تایلند، مالزی، ویتنام، افغانستان، پاكستان، ارمنستان، روسیه، موزابیك، مصر، سوریه، تركمنستان، تاجیكستان، اوكراین، قطر، تانزانیا، فیلیپین، غنا، كنیا، جمهوری آذربایجان، گرجستان، كره جنوبی و مكزیك را در این حوزه داشت.

در چنین شرایطی، به نظر می‌رسد که ایران برای حفظ مشتریان خود در حوزه میعانات گازی ناچار به ریسک کردن است. وجود واسطه‌هایی همچون بابک زنجانی در کنار بدهی‌هایی که به بار می‌آورند یک خوبی برای ایران دارند و آن، انجام معاملات بدون نگرانی از تحریم‌هاست. با این حال، با توجه به ممنوعیت جدید فروش نفت توسط اشخاص و نهادها، فاز جدید فعالیت‌های ایران در حوزه نفت رقم می‌خورد که دست واسطه‌ها را کوتاه می‌کند و در چنین شرایطی مشخص نیست که آیا میزان صادرات میعانات گازی به همین شکل باقی بماند یا خیر. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید