گفت‌وگوی اقتصادنیوز با معاون وزیر راه:

علل تأخیر پروازها چیست؟/میانگین تاخیر پروازی در ایران 30 دقیقه

کدخبر: ۱۲۱۱۳۳
رئیس سازمان هواپیمایی کشور مجموعه‎ای از شرایط همچون وضعیت جوی، کمبود قطعات و اشکالات فنی را مهمترین دلایل تاخیر پروازها دانست و گفت: سازمان هواپیمایی کشوری در تلاش برای رساندن میانگین پروازهای ایران به 25 درصد است.
علل تأخیر پروازها چیست؟/میانگین تاخیر پروازی در ایران 30 دقیقه

علیرضا جهانگیریان در گفت‌‌وگو با اقتصادنیوز در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر واردات هواپیما به کشور و تاثیر آن بر جوان‌تر شدن ناوگان هوایی کشور و کاهش تاخیرهای پروازی تصریح کرد: قاعدتاً نوسازی ناوگان به منظم شدن پروازها کمک می‌کند، چرا که یکی از عواملی که باعث تاخیرهای پروازی می‌شود عوامل ناشی از اشکالات فنی است.

به گفته وی، این اشکالات فنی در کشور به دلیل وجود تحریم‌ها است و اگر برطرف کردن آن مستلزم تغییر قطعه یا انجام تست باشد، به سختی صورت می‌گیرد اما در دیگر کشورها با سرعت صورت می‌گیرد و مشکل برطرف می‌شود.

وی اضافه کرد: در شرایط فعلی در کشورمان تعمیر قطعه وجود ندارد. بنابراین ممکن است برخی اشکالات کوچک منجر به تاخیرهای طولانی مدت شده و این امر به دیگر پروازها نیز منتقل شود. در نتیجه قطعاً نوسازی ناوگان به این که بخش قابل ملاحظه‌ای از تأخیرها را کاهش دهد، کمک‌کننده خواهد بود.

جهانگیریان افزود: بر اساس آخرین آمار از متوسط تأخیر پروازها در سال 93 مشخص شد که متوسط تاخیر پروازها در کشور حدود 30 درصد بوده، به این صورت که 30 درصد پروازها دارای پروازهای تاخیری بیش از 30 دقیقه بوده‎اند. این به دلیل آن است که پرواز کمتر از 30 دقیقه جزو پروازهای تاخیری به حساب نمی‌آیند و تاخیر پروازها از 30 دقیقه بیشتر محاسبه می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه میانگین تاخیر پروازی ایران با کشورهای توسعه یافته نیز چندان فاصله ندارد اظهار کرد: میانگین تاخیر پروازهای ایران در مقایسه با میانگین تأخیر پروازها در آمریکا اینگونه است که در سال 2014 حدود 23 درصد پروازها تأخیر داشته و این بدین معنی است که تفاوت تاخیرهای ایران با کشورهای پیشرفته‎ای همچون آمریکا تفاوت فاحشی نیست. این نشان می‌دهد که در کشور ما هم سازمان هواپیمایی آخرین تلاش خود را انجام می‌دهند برای اینکه پروازها به صورت منظم برقرار شود.

وی با بیان اینکه نبود قطعات و کمبود آن نیز در تعمیر هواپیما و تاخیر پروازها نیز موثر بوده است، گفت:البته دلایل تاخیرها متفاوت است. برخی تأخیرها ناشی از شرایط آب و هوایی است که خارج از کنترل سازمان است و برخی دیگر نیز ناشی از مشکلات سوء مدیریتی است که اینگونه تاخیرها از سوی سازمان به صورت جدی پیگیری می‌شود. بنابراین انتظار است که شرکت‎های هواپیمایی هم این نوع تاخیرات ناشی از ضعف مدیریتی را به حداقل کاهش دهند.

جهانگیریان در پیش‎بینی خود مبنی بر توافقات ایران در ژنو و همچنین نتیجه مذاکرات وزیر راه وشهرسازی با مقامات فرانسوی افزود: امیدواریم بتوانیم به مدت زمان تأخیر پروازی تا 25 درصد برسیم که پروازهای کشور ما نیز میانگین 20 تا 25 درصد و طبق نرمال بین‌المللی تأخیر داشته باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید