نظرخواهی اقتصادنیوز از آرا بخش خصوصی درباره تعرفه‌های گمرکی: 

مصائب تعرفه‌های بالا برای صنایع کشور/تولید داخلی از نظام تعرفه‌ای چگونه آسیب می‌بیند؟

کدخبر: ۱۲۷۳۹۶
به گفته فعالان بخش خصوصی،‌ تعرفه گمرکی در صورتی که قاچاق کنترل و نرخ ارز منطقی تثبیت شود،‌ می‌توان از اثرگذاری تعرفه‌ها را در بازار به وضوح دید.
مصائب تعرفه‌های بالا برای صنایع کشور/تولید داخلی از نظام تعرفه‌ای چگونه آسیب می‌بیند؟

به گزارش اقتصادنیوز، این روزها بحث بالا بودن تعرفه‌های گمرکی، نقل تمام محافل تجاری شده‌است و شعار مسئولان برای بالا بودن این تعرفه‌ها، ‌با هدف حمایت از تولید داخلی انجام می‌شود. البته به گفته فعالان تجاری کشور، این حمایت در زیر سایه قاچاق گسترده محصولات وارداتی گم شده‌است. در ادامه این گزارش نظر برخی از فعالان تشکل‌های صنایع مختلف اقتصادی در خصوص تعرفه‌های گمرکی و تاثیر آن در بازار‌ها آمده‌است.

رضا صحرایی، رییس انجمن صنايع شوينده، بهداشتي و آرايشي ايران در گفت‌و‌گو با اقتصادنیوز گفت: تعرفه های گمرکی واردات کالاها، با توجه به نوع کالا متفاوت بوده و در یک طیف از 25 درصد تا 50 درصد قرار دارد. هرچند این تعرفه ها برای حمایت از تولید داخلی وضع شده اند، اما به دلیل نبودن نظارت کافی در مرزها، ورود کالای قاچاق زیاد شده‌است.

او افزود: از سوی دیگر به دلیل جذابیت مارک‌های خارجی، کالاهای تقلبی زیادی نیز در بازار وارد می شوند که البته بخشی از آن هم در داخل کشور تولید می‌شود.

صحرایی درخصوص تولیدات شوینده داخلی گفت: ظرفیت تولید داخلی حدود 4 میلیون تن در سال است که فقط از 30 تا 35 درصد از این ظرفیت استفاده می شود. این تولیدات در سطح تولیدات با کیفیت جهانی هستند و بازار داخلی را به طور کامل اشباع کرده‌اند اما به جز صادرات پوردی که 10 درصد از ظرفیت تولید است،‌ به دلیل حمل‌ونقل گران این کالا، صادرات آن توجیه اقتصادی ندارد و در سطح گسترده انجام نمی شود.

فرهاد رهنما،‌ عضو انجمن صنايع لوازم خانگي ايران به اقتصادنیوز گفت: تعرفه‌هایی که اکنون برای قطعات نیمه منفصل وضع شده است، بین 10 تا 15 درصد است،‌ اما برای کالای کامل حدود 60 درصد است. این موضوع باعث می شود که وارد کنندگان با منفصل وارد کردن قطعات،‌ از زیر بار تعرفه در روند و به طور مثال در یخچال،‌ موتور یخچال و بدنه آن را جداگانه وارد کنند و سپس در داخل به هم وصل کنند.

او افزود: از سوی دیگر،‌ قاچاق این کالاها به خصوص از مرز کردستان،‌ فضای رقابتی را برای تجاری که از مبادی رسمی کالا وارد می کنند، ‌دشوار کرده‌است. اگر نرخ ارز فارغ از درآمدهای نفتی محاسبه شود و جا بیفتد،‌حتی اگر به قیمت افزایش دو تا سه درصدی تورم باشد،‌ واردات بی‌رویه و قاچاق کم می شود. اما اگر با ابزارهای مختلف، قاچاق توسط دولت و مراجع ذیصلاح کنترل نشود،‌ اصلا تعرفه‌ها اهمیتی ندارد.

در همین رابطه سیدبهادر احرامیان، عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفت‌و گو با اقتصاد نیوز گفت: تعرفه های گمرکی در واردات برای مقابله با دامپینگ چینی وضع شده اند و برای شکستن انحصار محصولات چینی در بازار و ایجاد رقابت سالم، وضع این تعرفه‌ها ضروری است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: هم اکنون بیش از 20 کشور دنیا، برای مقابله با دامپینگ محصولات چینی تعرفه های بالا وضع کرده اند و فقط مختص ایران نیست.

سعید حسین زاده،‌ عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران به اقتصادنیوز گفت: تا زمانی که قیمت قاچاق،‌ پایین تر  از نرخ تعرفه باشد، تعرفه جوابگو نیست و بالا رفتن یا پایین آمدن آن تاثیری در بازار نخواهد داشت. اما اگر تمهیدات کاهش قاچاق اجرایی شود، می توان برای تعرفه ها برنامه داشت.

حسین زاده خاطرنشان کرد: تعرفه باید به اندازه ای بالا برود که باعث رشد تولید شود، ‌اما اگر منجر به رشد تولید بی کیفیت شود، برای بازار داخلی تهدید حساب می شود و بازار رقابتی را از بین می برد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید