گفت‌وگوی اقتصادنیوز با رئیس شورای ملی زیتون:

ثبات در قیمت زیتون/روغن زیتون ارزان می‌شود

کدخبر: ۱۳۷۲۳۴
رئیس شورای ملی زیتون با اشاره به ثبات قیمت زیتون در امسال درباره قیمت روغن زیتون عنوان کرد: هیچ دلیلی ندارد بعد از سال نو قیمت‌ها بیشتر شود و احتمال دارد در ماه‌های اردیبهشت و خرداد ماه قیمت روغن زیتون کاهش هم داشته باشد.
ثبات در قیمت زیتون/روغن زیتون ارزان می‌شود

احمد بلندنظر در گفت‌وگو با اقتصادنیوز درباره قیمت زیتون گفت: به دلیل اینکه امسال محصول زیتون خوب بود و به اندازه کافی برای کنسرو برداشت شد، قیمت زیتون نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است. اما در خصوص قمیت روغن زیتون لازم به ذکر است، در اروپا روغن زیتون ارزانتر از قیمت داخلی ایران است.

وی اضافه کرد: در استان‌های گرمسیری مثل فارس، یزد و سمنان به علت پایین بودن عملکرد تولید باغات زیتون و کم بودن درصد روغن در میوه زیتون، قیمت تمام شده روغن برای باغدارها بیشتر از اروپا است، به همین دلیل روغن زیتون تولید داخل با یک قیمت بالاتری نسبت به اجناس مشابه اروپایی به بازار عرضه می‌شود.

وی تصریح کرد: قیمت کنسرو زیتون تغییری نخواهد داشت، اما قیمت روغن زیتون بستگی به قیمت بازار جهانی دارد. در اروپا 90 درصد باغات زیتون دیم است و سال گذشته به لحاظ بارندگی کم در بازار جهانی با تولید پایینی رو به رو بود. اما امسال اسپانیا 300 هزار تن و ایتالیا 35 هزار تن افزایش تولید داشتند و تقاضا در بازار یک روند عادی خواهد داشت. در نتیجه نسبت به سال‌های 2014 و 2015 قیمت متعادل خواهد بود. قطعا قیمت تمام شده در داخل کشور نیز کمتر است و این موجب می‌شود قدرت خرید بالا برود و میزان بیشتری روغن زیتون مصرف شود.

بلندنظر در خصوص قیمت زیتون  در سال آینده هم گفت: هیچ دلیلی ندارد بعد از سال نو قیمت‌ها بیشتر شود و احتمال دارد در ماه‌های اردیبهشت و خرداد ماه قیمت روغن زیتون کاهش هم داشته باشد. امسال میوه‌های کنسروی عمدتاً بین سه هزار تومان تا چهار هزار تومان به فروش رفت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید