آخرین خبرها از واقعی‌سازی قیمت بلیت قطار

کدخبر: ۱۳۵۵۶۶
مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که مشکلات مالی و تغییر و تحولاتی که در شرکت ذوب‌آهن اتفاق افتاده باعث به تاخیرافتادن نهایی شدن تولید ریل ملی شده است، اعلام کرد: با توجه به شرایط فعلی انتظار این را نداریم که ظرف دو یا سه ماه آینده این ریل به راه‌آهن برسد.
آخرین خبرها از واقعی‌سازی قیمت بلیت قطار

محسن پورسید آقایی درباره‌ی اثر لغو تحریم‌ها در صنعت ریلی کشور توضیح داد: با توجه به این‌که سرمایه‌گذاری در عرصه ریلی جزو بخش‌های زیربنایی به حساب آمده و به این دلیل بخش خصوصی علاقه‌ چندانی به ورود گسترده به آن ندارد، دو منبع عمده در این عرصه باقی می‌ماند که آن سرمایه‌گذاری مستقیم دولت و یا جذب سرمایه‌ خارجی است.

وی ادامه داد: وقتی که تحریم‌ها لغو شود چه از طریق افزایش درآمدهای دولت و چه از طریق بازگشت منابع بلوکه شده دست دولت برای سرمایه‌گذاری در عرصه ریلی باز می‌شود که این موضوع قطعا تاثیری مثبت بر این فرآیند باقی خواهد گذاشت. از سوی دیگر با لغو تحریم‌ها بحث تامین فاینانس از کشورهای خارجی نیز با قدرت بیشتری پیگیری می‌شود که امیدواریم نتایج آن به زودی مشخص شود.

مدیر عامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که مذاکرات گسترده‌ای برای جذب فاینانس در حوزه راه‌آهن آغاز شده و ادامه دارد، عنوان کرد: امیدواریم در جریان سفر روزهای آینده رییس جمهوری چین به ایران بحث حضور بانک‌های چینی در برخی از طرح‌های اقتصادی کشور نهایی شده و فاینانس آنها به پروژه‌های ایران برسد.

پورسید آقایی با اشاره به نهایی شدن بحث تامین فاینانس برای راه‌آهن سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان تصریح کرد: از ماه گذشته و با عملیاتی شدن ال سی این پروژه کار با سرعت بالایی ادامه دارد و ما امیدواریم طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته این خط مهم ریلی ظرف 40 ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

وی اضافه کرد: در این راستا براساس مشاوره شرکت مشاور خارجی این پروژه در آینده نزدیک راه‌آهن مناقصه‌ای برای مشخص کردن چگونگی بهره‌برداری از این پروژه برگزار می‌کند که بسیاری از شرکت‌های بزرگ از جمله زیمنس آلمان برای آن برنامه دارد. ما در طول روزهای گذشته با مسوولان شرکت زیمنس مذاکرات خوبی داشتیم و در این زمینه موافقت‌نامه‌های همکاری نیز امضاء شد که در آینده می‌تواند به همکاری نهایی نیز منجر شود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران درباره‌ی تامین سهم راه‌آهن از محل اجرای ماده 70 قانون الحاق در بودجه سال آینده نیز گفت: براساس مصوبه سال گذشته مجلس راه‌آهن 10 درصد از سهم صرفه‌جویی از مصرف سوخت را باید به دست می‌آورد که البته با توجه به محدودیت‌های منابع اعتباری دولت بخش قابل توجهی از آن تامین نشد.

پورسید آقایی ادامه داد: ما امیدواریم با حمایتی که نمایندگان مجلس از اجرای این طرح خواهند داشت در بودجه سال آینده نیز سهم راه‌آهن لحاظ شده و با بهبود نسبی اوضاع منابع اعتباری دولت امکان دریافت سهم کامل راه‌آهن از این ماده فراهم شود.

وی همچنین درباره‌ی وضعیت توجه به راه‌آهن در قانون برنامه ششم توسعه نیز اظهار کرد: خوشبختانه با پیگیری‌های رییس جمهوری و مساعدت رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای راه‌آهن در برنامه ششم احکام مناسبی در نظر گرفته شد و در ماده 13 این قانون به‌طور خاص سه حکم بسیار مهم برای صنعت ریلی لحاظ شده است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: یکی از این‌ها بحث ایجاد سازمان قطارهای حومه‌ای از سوی دولت است که امیدواریم به زودی مقدمات آن برداشته شود. از سوی دیگر بنا شده بخشی از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در عرصه ریلی در قالب امتیازات سرمایه‌گذاری در مناطق محروم درآمده و از امتیازاتی مانند معافیت مالیاتی برخوردار شود. بحث نرخ مالیات برارزش افزوده نیز موضوع دیگری است که امیدواریم در نهایت در برنامه ششم جایگاهی مناسب پیدا کند.

منبع: ایسنا

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید