اسماعیل جلیلی در گفت و گو با اقتصاد روز:

بازگشت بدهی ها به صندوق ذخیره در حال بررسی است

کدخبر: ۱۰۰۱۴۷
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت : نظر بانک مرکزی این است که ارزش دارایی های تولید کنندگان وام گیرنده، به تناسب افزایش پیدا کرده است لذا باید ما به التفاوت نرخ ارز تحویل گرفته و نرخ کنونی ارز را پرداخت کنند.
بازگشت بدهی ها به صندوق ذخیره در حال بررسی است

اسماعیل جلیلی در گفت و گو با  اقتصاد روز گفت : طرحی در مجلس در رابطه با بازگشت بدهی های تولید کنندگان به صندوق ذخیره ارزی مطرح شد اما هنوز این طرح تصویب نشده است.
نماینده مردم مسجد سلیمان در ادامه افزود: برای اجرایی شدن این طرح پیشنهاد های مختلفی مطرح است که باید دقیق مورد بررسی قرار بگیرد.
وی خاطرنشان کرد : معوقات بانکی واقعیتی است که در کشور ما وجود دارد و دلیل عمده آن هم ناشی از عملکرد بانک مرکزی برای باز پرداخت بدهی های معوقه است که تفاوت قیمت دریافتی و قیمت روز را باید مد نظر قرار دهد.
وی با اشاره به اینکه بدهی ها و افزایش آنها قطعا برای تولید کنندگان مشکل ایجاد می کند، افزود : نظر بانک مرکزی این است که ارزش دارایی های افراد و تولید کنندگانی که با این روش خرید کرده اند، به تناسب افزایش پیدا کرده است لذا باید ما به التفاوت آن را پرداخت بکنند.
به گفته این نماینده بسیاری از تولید کنندگان که این اقدامات را انجام داده اند فرایند تولیدشان نهایی نشده که بتوانند وام های خود را پرداخت کنند و یا به دلیل مشکلات ناشی از تورم و گرانی و به خصوص قیمت های تک نرخی که دولت در بخش هایی در دستور کار داشته و اجازه ای به تولید کنندگان داده نشده تا افزایش قیمت داشته باشند و با افزایش تورم، همچنان قیمت های خود را مانند گذشته نگه داشته بودند، نتوانسته اند بدهی ها را بپردازند.
نایب رییس کمیسیون تولید ملی و قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ در ادامه افزود : در این طرح مطرح شده است که مشوق هایی برای حل این کشلات قرار بدهیم تا تولید کنندگان و افرادی که وام گرفته اند بتوانند بدهی های خود را پرداخت کنند.
جلیلی تصریح کرد: یکی از این مشوق ها بحث تخفیف است، دیگری تصویب کاهش نرخ بهره یا نرخ سود بانکی است.
وی با اشاره به اینکه در نظر گرفتن این نوع مشوق ها برای بخش تولید خوب است، افزود: با اجرایی شدن این طرح هم دولت به خواسته هایش می رسد و هم تولید کنندگان می توانند قسط های خود را پرداخت کنند و دیگر تحت فشار نباشند.
اسماعیل جلیلی در پایان اذعان داشت : زمانی که در پرداخت اقساط و بدهی ها دیر کرد وجود داشته باشد، به ضرر صندوق است. بانک مرکزی و دولت هم مشتاق هستند تا این مشکلات زودتر حل شود چرا که هر دو طرف از این پیشنهاد سود می برند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید