تخلف بزرگ بانک ها با پرداخت 94 درصد منابع به عنوان تسهیلات

کدخبر: ۱۰۰۴۰۶
بانک ها در پایان فصل سوم سال گذشته 94 درصد منابع خود را به عنوان تسهیلات پرداخت کرده اند، در حالی که بانک ها تنها به میزان 80 درصد از منابع شان را می توانند به عنوان تسهیلات پرداخت کنند.
تخلف بزرگ بانک ها با پرداخت 94 درصد منابع به عنوان تسهیلات

به گزارش اقتصاد روز بر اساس آمار بانک مرکزی درباره میزان تسهیلات پرداخت شده در پایان سه‌ماهه سوم 92، مجموع کل تسهیلات ارزی و ریالی پرداخت شده از سوی کلیه بانک‌های عامل به سطح 532.763.000.000.000 میلیارد تومان رسیده است. به عبارتی بانک‌ها در پایان فصل سوم سال گذشته 94 درصد منابع خود را به عنوان تسهیلات پرداخت کرده‌اند.
بر اساس استانداردهای موجود در حسابداری مالی، بانک‌ها بایستی پس از تفریق ذخیره قانونی و احتیاطی از کل منابع، مابقی منابع را تسهیلات پرداخت کند، یا به عبارتی بانک‌ها تنها به میزان 80 درصد از منابع‌شان را می‌توانند به عنوان تسهیلات پرداخت کنند. اما طی سال‌های اخیر بانک‌ها 100 درصد یا بیش از تمام منابع خود را تسهیلات پرداخت کرده‌اند و در نتیجه حجم بالای منابع سیستم بانکی قفل شده است.
بر این اساس میزان سپرده‌ها با کسر سپرده قانونی بانک‌ها در پایان این ماه به 566 هزار و 748 میلیارد تومان و مجموع سپرده‌ها به 637 هزار و 330 میلیارد تومان رسیده است.
در واقع کارشناسان، یکی از دلایل ورشکستگی نظام بانکی را همین موضوع می‌دانند. در این زمینه علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی پیش‌تر گفته بود که در پی پرداخت این میزان تسهیلات، حجم مطالبات معوق افزایش یافته و به حدود 80 هزار میلیارد تومان رسیده است.
همچنین پایتخت‌نشینان بیشترین سهم از تسهیلات بانک‌ها را به خود اختصاص داده‌اند به طوری که سهم آنها از 56 درصد در پایان آذرماه 91 به 60 درصد در پایان آذرماه92 رسیده است.
البته این نسبت تا پایان آبان 92، 61 درصد بوده و بنا به اعلام بانک مرکزی یکی از دلایل این امر، استقرار دفاتر شرکت‌ها و موسسات تولیدی سایر استان‌ها در تهران بوده و عمده فعالیت‌های بانکی آنها از طریق شعب بانک‌های استان تهران انجام می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید