نعمت زاده خواستار اخذ عوارض از صادرات سنگ آهن شد

کدخبر: ۱۰۰۵۲۰
در حالی پیش از این زمزمه هایی مبنی بر تعویق یک ساله عوارض صادرات سنگ آهن شنیده می شد که وزیر صنعت، معدن و تجارت در تازه ترین نامه خود به معاون اول رئیس جمهوری بر اخذ عوارض از صادرات سنگ آهن تاکید کرده است.
نعمت زاده خواستار اخذ عوارض از صادرات سنگ آهن شد

به گزارش اقتصاد روز به نقل از ایسنا، پیشتر قرار بود از ابتدای امسال از صادرات سنگ آهن عوارض 10 درصدی اخذ شود و این رقم ظرف سه سال به 20 درصد برسد. با این وجود اخذ عوارض از صادرات سنگ آهن تاکنون و پس از گذشت دو ماه از ابتدای سال اجرایی نشده و همین باعث شده تا زمزمه‌هایی مبنی بر تعویق یک ساله اخذ عوارض شنیده شود.
قرار بود موضوع اخذ عوارض از صادرات سنگ آهن در شورای اقتصاد مورد بررسی قرار گیرد و پس از تصویب اجرایی شود؛ با این وجود این اتفاق تاکنون رخ نداده است.
در همین حال معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز چندی پیش تعویق یک ساله در اخذ عوارض از صادرات سنگ آهن را تکذیب کرد.
اما در تازه‌ترین رخداد وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهوری خواستار اعمال عوارض روی 24 قلم کالای صادراتی شده است. در بین اقلامی که نعمت‌زاده خواستار اخذ عوارض از صادرات آنها شده، سنگ آهن نیز مشاهده می‌شود.
به نظر می رسد این پیشنهاد در راستای مقابله با خام‌فروشی و صادرات مواد اولیه از کشور مطرح شده است. البته در سال‌های گذشته نیز چنین پیشنهادی مطرح شده بود.
در نامه نعمت‌زاده به جهانگیری برای صادرات سنگ‌آهن خام عوارض 30 درصدی، برای سنگ آهن به هم فشرده شده عوارض 20 درصدی و برای صادرات کنسانتره آهن نیز عوارض 20 درصدی پیشنهاد شده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت برای 24 قلم کالای صادراتی در مجموع عوارضی بین 10 تا 100 درصد را پیشنهاد کرده است.
سال گذشته سنگ آهن با صادرات بیش از یک میلیارد دلاری در صدر فهرست کالاهای صادرات غیرنفتی کشور قرار گرفت.
وزارت صنعت، معدن و تجارت هدف از اخذ عوارض از صادرات سنگ آهن را مقابله با خام فروشی و تکمیل زنجیره تولید فولاد در کشور اعلام کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید