تلاش چند وجهی دولت برای رفع بلوک ارز های نفتی

کدخبر: ۱۰۰۶۱۷
دولت ایران در یک تلاش چند وجهی ، تحرکات جدیدی را برای یافتن راه کاری عملیاتی جهت استفاده از ارزهای نفتی بلوکه شده آغاز کرده است که هنوز نتیجه نهایی هیچ یک از این تلاش ها مشخص نیست.
تلاش چند وجهی دولت برای رفع بلوک ارز های نفتی

به گزارش اقتصاد روز، هنوز قسط ششم دلارهای بلوکه شده ایران که مرحله نهایی اجرای توافق ژنو بوده، پرداخت نشده است و از سوی دیگر به دنبال افزایش نگرانی ها در مورد میزان موفقیت مذاکرات اخیر هسته ای، تلاش برای تهاتر کالا با روسیه از یک سو و تلاش برای ایجاد میانجگری از سوی کشورهای همسایه آغاز شده است. 
در بررسی زنجیره تلاش هایی در بخش اقتصادی و سیاست خارجی کشور صورت گرفته، می توان به سه اتفاق اشاره کرد:

سفر روحانی به مسقط و دیدار با سلطان قابوس

رییس جمهور کشورمان چندی پیش در سفری به مسقط پایتخت عمان، پس از دیدارهای رسمی دیپلماتیک، به میهمانی شامی دعوت شد که در آن خبری از فضای رسمی دیپلماتیک نبود. در تحلیلها آمده بود که رییس جمهور کشورمان و پادشاه عمان در آن دیدار به رایزنی در رابطه با نحوه تحویل دلارهای نفتی بلوکه شده پس از توافق ژنو مشغول بوده اند.

به طور غیر رسمی گفته می شود، سلطان قابوس مدت زمانیست که پیغام رسان میان ایران و آمریکا شده است. از این جهت ارتباط با عمان کاملا استراتژیک است و بارها دو کشور ایران و آمریکا برای تامین منافع خود از مسقط مدد می جویند.

رایزنی ایران با روسیه برای تهاتر نفت و کالا

هم چنین مدتی پیش و در جریان سفر بیژن نامدار زنگنه به روسیه، مقامات روسی از به توافق نرسیدن مبادله نفت ایران با کالا و تجهیزات روسی خبر دادند. الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه پس از گفتگو با بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت کشورمان در مسکو گفته بود روسیه و ایران نتوانستند در خصوص تهاتر احتمالی نفت و کالا به توافق نهایی برسند. این در حالیست که تا پیش از این، توافق اولیه برای تهاتر نفت ایران به ارزش 20 میلیارد دلار با کالاها و تجهیزات روسی در جریان بود.

قسط ششم دلارهای بلوکه شده پرداخت نشد

از یک سوی دیگر، پس از توافق ژنو قرار بر این شد دلارهای نفتی که در جریان اعمال تحریم های بین المللی علیه ایران بلوکه شده بود در 6 قسط آزاد شود. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تاکنون دریافت قسط پنجم این معوقات را اعلام وصول کرده و اما اعلام وصول قسط ششم را تایید نمی کند.

وضعیت ذخایر ارزی و چالش تامین ارز برای بازار ایران

آن دیدار استراتژیک، تهاتر نفت-کالا با کشوری که اساسا در گروه عادت مصرف کالای ما ایرانیان سهم اندکی دارد و عدم دریافت قسط ششم دلارهای معوقه، به اضافه وضعیت نامشخص حاکم بر مذاکرات ایران و 1+5 ، حکایت از آن دارد که هنوز ماجرای ارزهای بلوکه شده ایران رفع نشده و درآمدهای ناشی از فروش نفت، به سهولت برای کشور قابل دسترسی نیست.

 از سویی گویی فرای مذاکرات ژنو، دستگاه دیپلماسی به راه کارهای واسطه ای مانند میانجگری کشورهای همسایه هم متوسل شده و از سوی دیگر تلاش هایش برای جذب همراهی روسیه ادامه دارد تا به نوعی بتواند گره کور ارزهای نفتی را بگشاید.

به ویژه آنکه در نگاه کلان برای اقتصاد کشور، تهاتر کالا با روسیه، نفع اقتصادی نداشته و گویی به عنوان راه گریز در شرایط اضطراری به دنبال ایجاد و حفظ آن هستیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید