افزایش نرخ دلار در برابر یورو و ین

کدخبر: ۱۰۰۶۳۵
به دلیل انتشار آخرین صورت جلسه نشست بانک مرکزی آمریکا که نشان دهنده تداوم طرح کاهش خرید دارایی ها بود، نرخ دلار در برابر یورو و ین افزایش یافت؛ این در حالی بود که کارشناسان منتظر اعمال سیاست انبساطی پولی بانک مرکزی اروپا در منطقه یورو بودند.
افزایش نرخ دلار در برابر یورو و ین

به گزارش اقتصاد روز به نقل از اداره مطالعات و سازمان‌های بین‌المللی بانک مرکزی، نرخ دلار برای اولین بار طی شش روز معاملاتی گذشته، در برابر ین و برای دومین روز متوالی در برابر یورو تقویت شد.

اظهارات خوش‌بینانه رئیس بانک مرکزی ژاپن در مورد وضعیت اقتصادی این کشور و عدم اعمال سیاست انبساطی پولی در آینده نزدیک, باعث شد، نرخ دلار در معاملات اولیه این روز به پایین‌ترین سطح در برابر ین برسد.

نرخ یورو در روز پیشاپیش انتخابات پارلمان اروپا، به پایین‌ترین سطح سه ماه و نیم اخیر در برابر دلار رسید. بعد از افزایش میزان خرده‌فروشی ماه گذشته و بروز علائمی حاکی از تمایل سیاستگذاران بانک مرکزی انگلیس برای افزایش نرخ بهره، ارزش پوند به بالاترین سطح پنج سال و نیم اخیر خود در برابر سبدی از ارزهای عمده افزایش یافت.

روز پنج‌شنبه به واسطه اینکه افزایش نرخ بازده اوراق قرضه آمریکا تقاضا برای خرید دلار را احیا کرد، نرخ دلار در برابر اکثر ارزهای عمده افزایش یافت؛ در حالی که به دلیل انتشار آمار اقتصادی خوش‌بینانه منطقه یورو، نرخ یورو از پایین‌ترین سطح خود تقویت شد.

نرخ بازده اوراق قرضه آمریکا به دنبال انتشار آخرین صورت‌جلسه نشست سیاستی فدرال رزرو به بالاترین سطوح خود در بیش از یک هفته اخیر افزایش یافت. در این روز سیر صعودی دلار به دلیل افزایش بیش از انتظار آمار هفتگی تعداد متقاضیان بیمه بیکاری محدود شد.

در حالی که نرخ یورو همچنان به دلیل گمانه‌زنی‌های در خصوص احتمال اعمال سیاست انبساطی‌تر پولی در هفته آتی توسط بانک مرکزی اروپا به منظور اجتناب از کاهش عمومی قیمت‌ها تضعیف شد. نرخ ین که به دلیل نگرانی‌های پیرامون وضعیت اقتصاد جهانی و کشمکش در اوکراین عملکرد خوبی داشت، به واسطه بهبود اطمینان سرمایه‌گذاران، در برابر اکثر ارزهای عمده تضعیف شد. در این روز نرخ بازده اوراق قرضه 10‌ساله خزانه‌داری آمریکا به۲/۵۶ درصد رسید.

انتشار آمار حاکی از کاهش غیرمنتظره شاخص فعالیت کسب‌وکار ماه مه فرانسه باعث تضعیف نرخ یورو در معاملات اولیه بازار لندن شد، اما بعد از انتشار شاخص خرید آلمان، نرخ یورو کمی بهبود یافت.

روز جمعه بعد از انتشار گزارش مایوس‌کننده شاخص کسب‌وکار آلمان و در نتیجه تقویت دیدگاه مبتنی بر کاهش نرخ‌های بهره در نشست ماه آتی بانک مرکزی اروپا، نرخ یورو به پایین‌ترین سطح سه ماه اخیر خود در برابر دلار و کمترین سطح ۱۷ ماه گذشته خود در برابر پوند کاهش یافت.

نگرانی در مورد اینکه نتایج انتخابات روز یکشنبه اتحادیه اروپا می‌تواند برخی از دولت‌های حوزه یورو را بی‌ثبات سازد، به تضعیف نرخ یورو کمک کرد. شاخص پیشرو اعتماد کسب‌وکار آلمان (شاخص IFO) بیانگر رشد کندتر از انتظار بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا بود و به پایین‌ترین سطح خود در ماه مه سال جاری رسید.

در ساعات اولیه این روز، موسسه استاندارد اند پورز، رتبه اعتباری اسپانیا را با یک درجه ارتقا به BBB رساند،که این امر به مهار روند تضعیف یورو کمک می‌کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید