در گفت و گو با «اقتصادنیوز» عنوان شد؛

نیاز به سرمایه 3500 میلیاردتومانی برای توسعه جایگاه های CNG

کدخبر: ۱۰۰۷۶۵
رئیس انجمن صنفی CNG، از نیاز به 3500 میلیارد تومان سرمایه برای توسعه جایگاه های CNG خبر داد.
نیاز به سرمایه 3500 میلیاردتومانی برای توسعه جایگاه های CNG

اردشیر دادرس در گفت‌وگو با «اقتصادنیوز» اظهار داشت: در حال حاضر حدود 17 میلیون خودرو و پنج هزار جایگاه در کشور وجود دارد که با این وجود، کمبود 1500 تا دو هزار جایگاه احساس می‌شود چرا که این 17 میلیون خودرو طی سال‌های آینده به 20 میلیون نیز می‌رسد.

رئیس انجمن صنفی CNG ادامه داد: 75 درصد جایگاه‌های CNG موجود در کشور دولتی و نیمه‌دولتی است و تنها سهم بخش خصوصی در این میان تنها 25 درصد است.

او در عین حال، میزان سرمایه موردنیاز برای احداث جایگاه‌های CNG را در حدود 3500 میلیارد تومان برآورد و تاکید کرد که این میزان سرمایه باید هرچه سریع‌تر برای توسعه جایگاه‌های CNG فراهم شود. به اعتقاد دادرس، در صورت تامین نشدن این میزان سرمایه مورد نیاز، در آینده نزدیک باید هزینه‌های بیشتری انجام شود تا کمبود آن جبران شود.

او در خصوص مساله منتفی شدن کارت سوخت CNG، گفت: اولین مساله‌ای که باید در خصوص سهمیه‌بندی CNG مطرح کرد این است که ابتدا بتوان عرضه و تقاضا را به میزان مورد نظر برسانیم.

به اذعان او، چند مساله در این راستا موثر است که مهم‌ترین آن مالکیت دولتی جایگاه‌های CNG است که به مدیریت و مالکیت وزارت نفت در جایگاه‌های CNG مربوط است.

او در عین حال به این مساله نیز اشاره کرد که تا زمانی که مساله سوخت در یک نظام دولتی باشد، آزادسازی قیمت و یا کارتی کردن سوخت معنا ندارد چرا که باید ابتدا این مساله در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد. او این مساله را در رشد فعالیت‌های جایگاه‌های سوخت و CNG موثر دانست.

رئیس انجمن صنفی CNG عنوان کرد: استراتژی فعالیت‌هایی که در حوزه CNG صورت می‌گیرد باید به سمت آزادسازی، رشد و توسعه این بخش باشد.

او در عین حال صحبت‌های مطرح شده در خصوص کارتی شدن CNG را محدودکننده خواند و گفت: چنین استراتژی‌هایی تنها سبب از بین رفتن رشد در این حوزه می‌شود و شاید بهتر باشد به جای آن، بسته‌های حمایتی برای این بخش تعریف شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید