رئیس اتاق ایران:

دولت فاقد برنامه مشخص در زمینه مبارزه با مفاسد اقتصادی است

کدخبر: ۱۰۱۱۲۳
دولت تدبیر و امید در زمینه رسیدگی به عملکرد نظام بانکی، مبارزه با مفاسد اقتصادی و رانتجویی و تدوین سیاست صنعتی و کشاورزی ضعیف است.
دولت فاقد برنامه مشخص در زمینه مبارزه با مفاسد اقتصادی است

به گزارش اقتصاد نیوز، امروز سی و ششمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی برگزار شد. این نشست مقارن با اولین سالگرد انتخابات ریاست‌جمهوری در خرداد ماه سال گذشته بوده و لذا رئیس اتاق بازرگانی ایران در راستای این مناسبت انتقادها، گلایه‌ها و همچنین قدردانی های خود از عملکرددولت یازدهم طی یک سال اخیر را مطرح کرد.

در این نشست غلامحسین شافعی با تاکید بر اینکه در انتخابات 24 خردادماه یکبار دیگر مردم ایران با حضور خود در انتخابات حماسه آفریده و سرنوشت خود را رقم زدند، گفت انتخابات ریاست‌جمهوری در برهه ای از زمان انجام شد که کشور به لحاظ سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در وضعیت بحرانی قرار داشت.

او با بیان اینکه مردم با انتخاب حسن روحانی نشان دادند که می خواهند شاهد دگرگونی اساسی در حیات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی باشند، بیان کرد، خوشبختانه دولت یازدهم در این مدت با عملکرد خود موفق شد، اعتماد جامعه جهانی را در خارج از مرزهای ملی، جامعه مدنی و بخش های خصوصی، در داخل کشور به خود جذب کند.

به گزارش اقتصاد نیوز، در این نشست شافعی ابتدا به تدابیر دولت یازدهم در حوزه دیپلماسی خارجی و اقتصاد مناسبات سازنده اتاق ایران و دولت یازدهم پرداخته و سپس در قالب بیان خواسته های اتاق ایران دولت انتقاد هایی را به برخی از عملکردهای دولت نظیر نظام بانکی کشور، توزیع اعتبارات بانک، روال کند حرکت در زمینه بهبود فضای کسب و کار، اقدامات جسته و گریخته در زمینه مبارزه با مفاسد اقتصادی و رانتجویی و غیره پرداخت.

او در این نشست درباره تدابیر دولت یازدهم در حوزه دیپلماسی خارجی و اقتصاد گفت، دولت یازدهم با گشودن باب مذاکره با قدرت های بزرگ، یکبار دیگر به جهانیان نشان داد که برخلاف هیاهوی افراط گران، مردم و دولت ایران خواستار صلح و هم زیستی مسالمت آمیز با کشورهای دیگر هستند.

رئیس اتاق ایران با تاکید بر اینکه با این تدابیر، آرامش و امید به کشور بازگشته و برخی از محدودیت های اقتصادی ناشی از تحریم ها پس از توافق ژنو از دوش اقتصاد کشور برداشته شد.

شافعی با اشاره به اینکه دولت در حوزه سیاست داخلی و عرصه فرهنگی نشان داد که به آرای ملت وفادار است، بیان کرد، پایبندی و احترام به قانون، برقراری روابط مبتنی بر احترام متقابل با مجلس و قوه قضائیه، گام نهادن در جهت آزادی احزاب و مطبوعات و رعایت شفافیت و پاسخگویی در قبال مردم و فعالان بخش خصوصی، بیانگر این است که دولتمردان خود را کارگزار مردم می دانند.

او در ادامه این نشست، با بیان اینکه در حوزه اقتصادی دولت با توجه به مضیقه مالی شدید که ناشی از تشدید تحریم های بین المللی بود، ابتدا اصلاح بودجه سال 1392 را به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد، گفت، سپس لایحه بودجه سال 93 را در موعد مقرر به مجلس داده و در زمان رسیدگی به بودجه بر خلاف گذشته شاهد تعامل سازنده بین دولت و مجلس بودیم و در نهایت شاهد تصویب بودجه ای در حد امکانات مالی کشور و بدون انضباط مالی هستیم.

شافعی ادامه داد دولت برخلاف رویه ای که از دولت دهم معمول شده بود، به رغم مضیقه شدید مالی خود در یک سال گذشته به استقراض از بانک مرکزی روی نیاورده است و عملکرد آن را به طور مستقل به رسمیت دانست.

به گفته اتاق ایران این سیاست مسوولانه دولت تاثیر بسزایی در کنترل حجم پایه پولی و نقدینگی در اقتصاد کشور داشت و از این طریق بانک مرکزی توانست نرخ تورم نقطه به نقطه 45 درصد در خردادماه سال قبل را به نرخ تورم 5/17 درصد کاهش دهد.

شافعی با اشاره به کاهش معاملات سوداگرانه ارز و التهابات بازار آن، بیان کرد، بر پایه شکل گیری انتظارات خوش بینانه آینده مذاکرات هسته ای و کاهش نرخ تورم، از التهابات بازار ارز کاسته و با کاهش معاملات سوداگرانه ارز نرخ ارز در بازار آزاد حول هر دلار سه هزار تومان تثبیت شد.

او با تاکید بر برداشتن موانع تولید در کشور از طریق مصوبات 35 بندی، اظهار کرد، با عملی شدن برخی از مفاد این مصوبه از موانع تولید تا حدودی کاسته شد.

شافعی با اشاره به مناسبات سازنده اتاق ایران و دولت یازدهم، گفت، در طی یک سال اخیر شاهد برگزاری ده جلسه شورای گفت‌وگو، برگزاری کمیته ماده 76، شرکت فعال نمایندگان اتاق در جلسات شورای پول و اعتبار، شرکت فعال نمایندگان اتاق در مجلس و کارگروه های تخصصی دولت و اظهار نظر در مورد لایحه بودجه سال 93 و ارائه آن به دولت و مجلس و حضور فعال در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس برای طرح خواسته های اتاق ایران بودیم.

دراینباره افزود، ارائه گزارش رفع موانع تولید به دولت در زمینه سیاست های مالی و پولی و اعتباری تجاری و ارزی، ارائه گزارش عملکرد اقتصاد ایران در سال 92 و پیش بینی سال 93 به دفتر مقام معظم رهبری و سران سه قوه و ارائه نظرات اتاق ایران به دولت در مورد لایحه رفع موانع تولید که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه شده بود، از دیگر مناسبات سازنده اتاق ایران در دولت یازدهم است.

انتقاد شافعی از عملکرد ضعیف نظام بانکی

رئیس اتاق ایران در ادامه در قالب ارائه خواسته های اتاق ایران از دولت با تاکید بر اینکه نظام بانکی و سیاست های اعتباری آن در خدمت تولید نیست، گفت، عملکرد ضعیف نظام بانکی در زمینه توزیع اعتبارات بانکی، مساله ای نیست که بر کسی پوشیده باشد.

شافعی ادامه داد هر چند بانک مرکزی اعلام کرده است که سیاست های آن دادن اولویت به تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و طرح های رو به اتمام است، اما بانک مرکزی برای اجرای این سیاست درست، فاقد ابزارهای ضروری است.

او با تاکید بر اینکه اجرای کامل قانون پولی و بانکی کشور در قانون برنامه پنجم در مورد اصلاح نظام بانکی ضرورت دارد، بیان کرد اتاق بازرگانی ایران خواستار ارائه برنامه روشن از سوی دولت و بانک مرکزی برای تامین نیازهای اعتباری شرکت های خصوصی است.

در ادامه با انتقاد به روال کند عملکرد دولت در زمینه بهبود فضای کسب و کار گفت، هم چنین به رغم اقدامات جسته و گریخته در زمینه مبارزه با مفاسد اقتصادی و رانتجویی، دولت فاقد تحلیل مشخص از عواقب این موضوع بوده و متاسفانه سیاست مدونی برای مبارزه با مفاسد در کشور ندارد.

رئیس اتاق ایران در پایان با تاکید بر اینکه دولت فاقد سیاست صنعتی و کشاورزی است، گفت، همچنین تجربه 25 سال برنامه اقتصادی در ایران نشان داده است که به صرف تنظیم مفاد قانونی برنامه ها و تصویب اهداف کمی و سیاست های برنامه توسط مجلس نمی توان به اهداف عالیه دست یافت. به خصوص آنکه در دو برنامه چهارم و پنجم، فارغ از فراهم بودن بسترهای مناسب برای رشد سریع و پایدار اقتصادی، هدف رشد اقتصادی هشت درصد در برنامه ها تعیین ولی محقق نمی شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید