عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح کرد:

تولید کننده نیازی به صدقه ندارد

کدخبر: ۱۰۱۱۸۲
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت : بخش تولید نیازی به یارانه و صدقه ندارد، بلکه امروز بخش تولید به وام و تسهیلات بیمه ا ی و ارزی نیاز دارد. وام هایی با بهره کم که تولید کنندگان بتوانند با استفاده از این موقعیت ها تولید و ظرفیتشان را افزایش دهند.
تولید کننده نیازی به صدقه ندارد

حسین گروسی در گفت و گو با اقتصاد نیوز، با بیان اینکه بحث یارانه تولید، قطعا به شیوه اجرایی شدن آن بستگی دارد، گفت : انتظار ما این است که دولت بحث یارانه تولید را در وام های کم بهره یا تسهیلاتی که در بخش بیمه و تامین اجتماعی، مطرح کند.

او افزود : البته باید این موضوع را در نظر گرفت که برای کیفیت و تیراژ تولیدات، نقشه راهی تهیه کنیم تا طبق آن نقشه جلو برویم وگرنه اگر فقط در بحث تولید موضوع یارانه مطرح باشد و به فکر این باشیم که یارانه به بخش تولید داده شود یا نه، فایده ای ندارد.

نماینده مردم شهریار، ملارد و شهر قدس در مجلس نهم، تصریح کرد : یارانه ای که قرار است به بخش تولید داده شود باید با هدف باشد و دولت در ازای آن از خودرو ساز انتظار داشته باشد. من موافق نیستم که به تولید کننده یارانه بدهیم و بعد او را به حال خود رها کنیم تا هر محصولی با هر نوع کیفیتی می خواهد برای مردم تولید کند. امیدوارم در این راستا هدف گذاری های لازم صورت بگیرد و مشکلات بخش تولید توسط کارشناسان دولت شناسایی و نسبت به حل آنها کمک شود.

گروسی در رابطه با صحبت های پورفلاح رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران، در رابطه با میزان سهم پرداختی یارانه بخش تولید، گفت : 30 درصدی که قرار بوده به بخش تولید تخصیص داده شود متاسفانه داده نشده و یا بهتر است بگوییم به طور صحیح توزیع نشده است. منظور از درست توزیع نشدن این است که به طور شفاف و دقیق مشخص نشده که این مبلغ به چه افرادی تعلق گرفته است. شاید به افرادی داده شده که اهلیت و صلاحیت لازم را نداشته اند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، خاطر نشان کرد : نکته دوم در این زمینه این است که بخش تولید نیازی به یارانه ندارد و صدقه ندارد، بلکه نیاز واقعی و تسکین آور بخش تولید به نظرم پول نقد و صرفا یارانه نیست. بلکه امروز بخش تولید به وام و تسهیلات بیمه ا ی و ارزی نیاز دارد. وام هایی با بهره کم که تولید کنندگان بتوانند با استفاده از این موقعیت ها تولید و ظرفیتشان را افزایش دهند.

لازم به ذکر است، پیش تر احمد پورفلاح، رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران، گفته بود : " قرار بر این بوده که 30 درصد درآمد ناشی از اجرای قانون هدفمندی به بخش تولید ارائه شود که رقمی معادل 30 هزار میلیارد تومان است، در حالی که از این سهم، تنها 2 هزار میلیارد آن هم در قالب وام ارائه شده است."

گروسی، در رابطه با اینکه مبلغ 2 هزار میلیارد تومان به چه افرادی تعلق گرفته است، تاکیید کرد : بنده که عضو کمیسیون صنایع و معادن هستم خبر ندارم این دو هزار میلیارد تومان به چه افرادی داده شده و قرار است در چه راهی خرج شود.

او با در رابطه با اینکه مدت زمان بازپرداخت وام یا بهره ممکن است طولانی شود و افراد نتوانند بدهی های خود را پرداخت کنند، گفت : البته این مورد هم به دلیل شرابط اقتصادی و تورمی در کشور و دنیا است. به همین دلیل باید به تولیدگران فرصت داده شود، چرا که این بخش برای آینده کشور مفید است. در ضمن این نکته را هم اضافه کنم که نباید اینطور فکر کرد که تمامی وام ها و پولها که به بخش تولید داده شده است در این بخش به طور مفید به کار رفته است. با وجود انرژی و توان زیادی که در این راه گذاشته شده است اما متاسفانه پولها و وام های گرفته شده به سمت تولید واقعی هدایت نشده است .

حسین گروسی افزود : بانک ها می گویند 800 هزار میلیارد تومان معوقه دارند. من می گویم این رقم بدهی را مورد بررسی قرار دهید تا متوجه شویم چه مقدار تولید کننده واقعی بوده اند و چه مقدار افراد حوزه های دیگر، آن زمان قطعاً متوجه خواهیم شد که بیش از 25 درصد یا 26 درصد نخواهد بود، و 70 درصد افرادی هستند از بخش های متفرقه که اهلیت نداشته اند اما با این حال وام گرفته اند و آن را در راه های دیگری خرج کرده اند مانند واردات، سکه و دلار.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید