نایب رئیس کنفدراسیون صادرات در گفت وگو با اقتصاد نیوز:

یک بار برای همیشه برای نرخ ارز تعیین تکلیف شود

کدخبر: ۱۰۱۳۳۲
نایب رئیس کنفدراسیون صادرات گفت: باید یک بار برای همیشه در مورد نرخ ارز تصمیم گیری شود ولی راهکار آن اخذ عوارض نیست.
یک بار برای همیشه برای نرخ ارز تعیین تکلیف شود

محمد لاهوتی نایب‌رئیس کنفدراسیون صادرات در گفت‌وگو با اقتصاد نیوز درباره اظهارات حمید صاف‌دل مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص دلایل دریافت عوارض از صادرکنندگان اظهار کرد: این‌طور از کلام مشاور وزیر صنعت برداشت می‌شود که دریافت عوارض به منزله دریافت مابه‌التفاوت نرخ ارز و نرخ ارز حاصل از صادرات است.

او ادامه داد: از آنجایی که کالاهای صادراتی همگی از ارز بانکی جهت مواد اولیه خود استفاده نمی‌کنند بنابراین تعیین عوارض و اخذ عوارض از کالا نمی‌تواند ابزار درستی باشد.

لاهوتی با بیان اینکه وقتی به لیست کالاهای صادراتی با عوارض نگاه می‌شود خیلی از کالاها کلاً از مواد اولیه داخلی تهیه و هیچ‌گونه ارز بری نداشته است، گفت: به نظر نمی‌رسد هیچ صادرکننده‌ای موافق این باشد که کالایی که با ارز سوبسیددار وارد شده صادر شود و قطعاً باید با اخذ عوارض مدیریت شود.

نایب‌رئیس کنفدراسیون صادرات با اشاره به اینکه ولی از آنجایی که امروزه غالب واردات با ارز بانکی ۲۵۵۰ تومانی صورت می‌گیرد و با احتساب هزینه‌های آن تفاوت نرخ ارز بانکی و ارز آزاد حداقل تا قبل از سال جدید تفاوت چندانی نداشته است، تصریح کرد: از طرف دیگر با توجه به اینکه نرخ بازار آزاد تضمین‌شده نیست و نرخ ارز با هر تصمیم سیاسی متغیر است بنابراین این استدلال جهت اخذ عوارض نمی‌تواند راهگشا باشد.

او افزود: از همه مهم‌تر اینکه دریافت عوارض از کالاها تا به امروز با ادعای جلوگیری از خام فروشی و یا ارزش‌افزوده کم دریافت شده و نه تفاوت نرخ ارز که خود خام فروشی و یا ارزش‌افزوده پایین تاکنون تعریف مشخصی نداشته است.

لاهوتی با تاکید بر اینکه قطعاً ما صادرکنندگان به دنبال تعیین تکلیف مابه‌التفاوت نرخ ارز برای یک‌بار و همیشه هستیم، تصریح کرد: ولی معتقدیم راهکار آن اخذ عوارض نیست و باید با حرکت به سمت تک‌نرخی شدن ارز بر اساس نرخ عرضه و تقاضا این اتفاق بیفتد.

نایب‌رئیس کنفدراسیون صادرات در پایان با بیان اینکه هر چه سریع‌تر مشکلات پیش روی صادرکنندگان بداشته شود، گفت: با توجه به برنامه‌های بانک مرکزی و هدف‌گذاری برای دستیابی یه این مهم تا پایان سال ۹۳ امیدواریم همه این مشکلات در بیش راه صادرکنندگان که از زمان ایجاد چند نرخی شدن نرخ ارز به دلیل عدم تمکین دولت نهم و دهم به قانون برنامه پنجم اتفاق افتاد، برداشته شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید