معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس:

ریسک و ابهام، دو چالش عمده بازار سرمایه

کدخبر: ۱۰۱۵۵۰
بازارهای سرمایه در دنیا با دو چالش عمده ریسک و ابهام مواجه اند، ریسک یعنی قابـل سنجش کردن آینده، اما ابهام یعنی اینکه مشخص نیست در آینـده چه اتفاقی می افتد؛ هم اکنون بازار با ریسک سیستماتیک یا غیرسیستماتیک جدی مواجه نیست، اما برخی ابهامات باعث بروز چنین سیکلی در بازار شده است.
ریسک و ابهام، دو چالش عمده بازار سرمایه

به گزارش اقتصاد نیوز، معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار از برنامه سازمان برای بزرگ شدن شرکت های مشاوره سرمایه گذاری و صندوق های سبدگردان خبر داد و گفت: برای ورود افراد متخصص و حرفه ای به بازار لازم است تعدادی صندوق بزرگ با کفایت سرمایه مناسب وجود داشته باشد.

علی سعیدی با تاکید براینکه  برای تقویت صندوق های سرمایه گذاری و جذب حداکثری سرمایه در عین افزایش توانمندی صندوق ها، روش های تشویقی و تنبیهی به طور همزمان اجرا می شود به سنا اظهار کرد:  باتوجه به اینکه عمر صندوق های سرمایه گذاری سه ساله است، سازمان بورس به صندوق هایی که در پایان دوره فعالیت خود، عملکرد مناسبی نداشته و بازدهی آنها گاه از بازدهی بانک ها به مراتب کمتر است، مجوز ادامه فعالیت نمی دهد و همچنین هیأت مدیره این گونه صندوق ها، دیگر نمی توانند صندوق دیگری تشکیل دهند.

سعیدی افزود: حتی مجوز تأسیس ETF ها به مدیران سبدی داده می شود که پیش از درخواست تأسیس ETF، صندوق سرمایه گذاری موفق و با بازدهی مناسب داشته باشند.

عضو هیئت مدیره سازمان بورس خاطرنشان کرد: این روش ها گذاشته شده است تا صندوق هایی که عملکرد بهتری دارند، به فعالیت بیشتر تشویق شده و صندوق هایی که عملکرد قابل قبولی ندارند نیز از گردونه نهادهای فعال در بازار، خارج شوند تا سرمایه گذاران، با اطمینان بیشتری نسبت به سرمایه گذاری در صندوق ها اقدام کنند، ضمن اینکه خود سرمایه گذاران نیز با ارزیابی عملکرد صندوق، نسبت به انتخاب صنـدوق هایی که موفق تر بوده اند، اقدام می کنند.

وی در پاسخ به اینکه آیا صندوق های سرمایه گذاری در افت بازار مؤثر بوده اند یا خیر، گفت: ارزش صندوق های سرمایه گذاری حدود هزار میلیارد تومان است، این رقم در کلیت بازار عدد و رقم بزرگی نیست، ضمن اینکه این موضوع را باید در نظر داشت که همه این واحدها معامله نمی شوند و همچنین بر اساس گفته مدیران صندوق های بزرگ درخواست بالایی برای ابطال واحدها وجود ندارد.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس با بیان اینکه در حال حاضر، شرکت های حقوقی برای تجهیزشدن، با احتیاط بیشتری اقدام به سرمایه گذاری در بازار می کنند، افزود: سال گذشته در کوران رشد قیمت ها، بسیاری از اشخاص حقوقی اقدام به خرید سهام کردند و حتی معتقد بودند بازار در برخی سهم ها بیش از قیمت خرید، ظرفیت بالا رفتن دارد، اما شرایط آنطور که پیش بینی می کردند، محقق نشد و این تجربه باعث شد تا محتاط تر و با تحلیل بیشتر، اقدام به معامله کنند و به نظر می رسد در حال حاضر نیز سعی دارند از معامله گستـرده و بدون تحلیـل پرهیز کنند.

او درباره شرایط فعلی بازار و ریسک های موجود گفت: بازارهای سرمایه در دنیا با دو چالش عمده ریسک و ابهام مواجه اند. که این دو معنای متفاوتی را در بازار دارد. ریسک یعنی قابل سنجش کردن آینـده، اما ابهام یعنی نمی دانیم آینده چه اتفاقی می افتد.

سعیدی خاطرنشان کرد: هم اکنون بازار با ریسک سیستماتیک یا غیرسیستماتیک جدی مواجه نیست، اما برخی ابهامات باعث بروز چنین سیکلی در بازار شده است که یک بخش آن مربوط به مذاکرات ایران با 5+1 است و بخش دیگر به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و نامشخص بودن میزان اثر گذاری افزایش حامل های انرژی و نامشخص بودن افزایش قیمت محصولات برمی گردد.


او درباره ضرورت بزرگ شدن صندوق های مشاوره سرمایه گذاری و سبدگردانی گفت: برنامه سازمان این است که اندازه شرکت های مشاوره ای و سبدگردان بزرگ شود چون شرکت های بزرگ از نظر اقتصادی مرقون به صرفه تر هستند.

سعیدی افزود: با بزرگ شدن و افزایش کفایت سرمایه سبدگردان ها علاوه بر اینکه این شرکت ها می توانند در تجهیز شرکت و استفاده از نیروی متخصص بهتر استفاده کنند امکان جذب سرمایه های بیشتر را نیز دارند.

او تأکید کرد: وقتی کفایت سرمایه یک شرکت کم باشد، هیچ سرمایه گذار بزرگی اقدام به سرمایه گذاری در شرکتی کوچک با توان مالی اندک نمی کند، اما شرکت های با توان مالی بالا علاوه بر جذب نیروهای متخصص تر می توانند اعتماد سرمایه گذاران بزرگ را نیز به بازار سرمایه جذب کنند، درحالیکه شرکت های کوچک بابت کارمزدی معاملات گاه حتی از پس مخارج و هزینه های جاری خود برنمی آیند.

این مقام مسوول درباره آخرین وضعیت راه اندازی موسسات رتبه بندی اعتباری تصریح کرد: مقررات موسسات رتبه بندی در حال تکمیل است به عبارتی نیمی از مقرارت تدوین و نیمی دیگه ظرف چند هفته آینده تمام می شود.

او با اشاره به برنامه های سازمان برای مذاکره با موسسات رتبه بندی بزرگ دنیا، گفت: جمع بندی سازمان این است که بازار سرمایه ایران، به یک یا دو موسسه رتبه بندی نیاز دارد که بتواند با مشارکت موسسات رتبه بندی بین المللی کار خود را شروع کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید