طلسم ۱۰۰ ساله تولید ریل ملی شکسته می شود؟

کدخبر: ۱۰۱۵۵۶
در حالی پس از شش سال بلاتکلیفی تفاهمنامه تولید ریل UIC۶۰ موسوم به ریل ملی امضا شد که باید دید آیا طلسم ۱۰۰ ساله تولید ریل ملی در داخل شکسته می شود؟
طلسم ۱۰۰ ساله تولید ریل ملی شکسته می شود؟

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از تسنیم، یکی از گلوگاه‌های صنعت حمل‌ونقل ریلی ایران وابستگی یکصد و چند ساله به واردات ریل برای تعمیر، نگهداری و توسعه شبکه ریلی بوده است.

در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران یک واردکننده صرف ریل بود و هیچ تلاشی برای قطع وابستگی به خارج انجام نشد. این در حالی بود که پس از پیروزی انقلاب تلاش‌های برای دستیابی به فناوری تولید ریل سرانجام به بار نشست و در اوایل دهه هفتاد شمسی کارخانه ذوب‌آهن اصفهان موفق به تولید ریل U33 شد.

اما این موفقیت حدود 15 سال مورد توجه بهره‌برداران شبکه ریلی کشور قرار نگرفت تا آن‌که در سال 87 سرانجام تفاهمنامه‌ای بین مدیران وقت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و ذوب‌آهن برای تولید انبوه ریل U33 امضا شد. به فاصله چهل روز پس از پانزده سال بلاتکلیفی اولین محموله ریل تولید داخل تحویل راه‌آهن شد، اما به دلیل آنچه کیفیت نامناسب و از رده خارج شدن ریل U33 اعلام شد، راه‌آهن دیگر سفارش جدیدی برای تولید ریل به ذوب‌آهن نداد و خواستار تولید ریل UIC60 (مناسب برای سرعت بالای 160 کیلومتر در ساعت) شد.

منصور یزدی‌زاده مدیر بازرگانی کارخانه ذوب‌آهن اصفهان آذرماه 91 در خصوص تولید ریل 33 U به تسنیم گفته بود: با تقاضای مدیران وقت راه‌آهن خط تولید ریل33 U را راه‌اندازی کردیم.

سال 87 این مجموعه فقط یکبار سفارش خرید ریل33 U را دادند و از آن زمان به بعد این خط تولید بلااستفاده مانده است.
وی تصریح کرد: با توجه به مذاکرات انجام شده بین دو طرف، مناقصه‌ای برای ورود فناوری تولید UIC60 با حضور شرکت‌های مطرح دنیا برگزار شد که آن یکی از بهترین سازندگان این نوع ریل برنده شد.

وی بهترین راه حل برای تولید هر چه سریعتر ریل پیشرفته را استفاده از مکانیسم «پیش‌پرداخت» دانست و گفت: در این صورت مجموعه راه‌آهن دیگر نمی‌تواند تعهدات خود را زیر پا بگذارد.

این در حالی است که پس از شش سال کش و قوس سرانجام اواخر هفته گذشته تفاهمنامه تولید ریل UIC60 با حضور وزرای راه و شهرسازی و صنعت به امضای اردشیر سعد محمدی مدیر عامل شرکت ذوب آهن اصفهان و محسن پورسید آقایی مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی رسید.

بر اساس این تفاهمنامه شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان متعهد می‌شود مطابق برنامه زمان بندی از پیش تعیین شده نسبت به اجرای قرارداد تجهیز و راه اندازی خط تولید ریل uic60 تا شهریور ماه 94 اقدام کند.

در بند دوم تفاهم نامه قید شده با توجه به ضرورت توسعه و نگهداری شبکه ریلی بین شهری توسعه خطوط جدید بهسازی، نوسازی و دو خطه کردن خطوط موجود که نیاز مبرم راه آهن به ریل را بدیهی می‌کند، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با تایید راه آهن نسبت به انعقاد قرارداد پیش خرید ریل از شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان بر مبنای قیمت و زمان بندی مورد توافق اقدام کند.
ذوب آهن اصفهان نیز باید نسبت به اجرای طرح توسعه خود با احداث خط مستقل تولید ریل خطوط پر سرعت و ریل راه آهن داخل شهری (مترو) مطابق با نیازهای آتی و متناسب با توسعه زیرساخت‌های کشور اقدام کند.
بر اساس بند چهارم تفاهم نامه امضا شده برای توسعه حمل ونقل ریلی شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان موافقت نمود تا پایان سال 93 سنگ آهن گندله و سایر مواد اولیه مورد نیاز خود را از مراکزی که به خطوط ریلی متصل هستند در صورت داشتن ظرفیت صرفا از طریق راه آهن با قیمت‌های رقابتی حمل کنند.

وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای این تفاهمنامه گفته بود: چنانچه استاندارد مطلوب و تعهد به زمان و کیفیت در تولید ریل در شرکت ذوب آهن اصفهان رعایت شود، می توانیم بازار عمده ای را برای خرید ریل تضمین کنیم.

عباس آخوندی افزود: برای بهبود خطوط ریلی موجود کشورو افزایش کارایی نیاز به بهسازی و دو خطه و سه خطه کردن 3500 کیلومتر خط‌آهن داریم که با در نظر گرفتن خطوط جدید در حال ساخت و پیوست قانون و با احتساب 120 تن ریل مورد نیاز در هر کیلومتر به حدود 1.8 میلیون تن ریل در سال های آینده نیاز داریم.

وی یادآور شد:با توجه به حمل‌ونقل گسترده شرکت های فولادی در سنگ معدن، محصول به دست آمده و کک، به منظور افزایش ایمنی جاده‌ها و حفاظت از جاده ها باید تا حد ممکن جابجایی بار مورد نظر از طریق شبکه ریلی انجام شود.

اواخر خرداماه سال‌جاری مهدی نصر مدیر ارشد مهندسی کارخانه ذوب‌آهن گفته بود در طی جلسات فنی در کارخانه اصفهان با تیم کارشناسان آلمانی ، جانمایی تجهیزات کارگاه ریل نورد 650 نهایی شد و گراف زمان بندی پروژه جهت تولید ریل ملی در حداقل زمان ممکن مورد بازبینی دقیق قرار گرفت.

وی افزود: همچنین در این جلسات فعالیت‌های مهندسی پروژه و اقدامات اصلاحی در خط تولید نورد سنگین شرکت (نورد 650) جهت تولید ریل بر اساس استانداردهای معتبر بین‌المللی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت تا در راستای بومی سازی و اهداف اقتصاد مقاومتی نیز گام برداشته شود.

وی تصریح کرد: در این مذاکرات فشرده فنی مقرر شد با تسریع در انتخاب پیمانکاران داخل و افزایش سرعت پیشرفت پروژه ، تولید ریل در حداقل زمان ممکن صورت گیرد.
نصر ابراز امیدواری کرد بر اساس برنامه زمانبندی فشرده در نیمه دوم سال آینده تولید ریل ملی محقق شود.

به گزارش تسنیم، بر اساس تفاهمنامه اردیبهشت سال گذشته برای تولید ریل داخلی بین ذوب‌آهن اصفهان، راه‌آهن و دانشگاه علم و صنعت، کارخانه ذوب‌آهن متعهد شد تا سقف 250 هزار تن ریل را تولید و در اختیار راه‌آهن قرار دهد. ساخت 1000 کیلومتر خط‌آهن نیازمند 120 هزار تن ریل است و اگر فرض را بر این بگذاریم که در تفاهمنامه جدید نیز ذوب‌آهن متعهد به تولید سالانه 250 هزار تن ریل است با این میزان ریل می‌توان حدود 2000 کیلومتر خط‌آهن جدید در کشور ساخت.

البته باید دید آیا در صورت تولید این میزان ریل توسط ذوب‌آهن، زیرساخت‌های وزارت راه و شهرسازی برای بهره‌گیری 100 درصدی از این ظرفیت کارایی دارد و در این‌صورت رکورد یک سده اخیر در ساخت راه‌آهن در داخل کشور شکسته می‌شود یا خیر؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید