عراقچی خبر داد:

دور ششم مذاکرات ایران و ۱+۵ از ۱۱ تیر در وین برگزار می شود

کدخبر: ۱۰۱۵۶۶
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران گفت: دور ششم مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ درباره راه حل جامع هسته ای، ۱۱ تا ۲۹ تیرماه در شهر وین برگزار خواهد شد.
دور ششم مذاکرات ایران و ۱+۵ از ۱۱ تیر در وین برگزار می شود

به گزارش اقتصاد نیوز،سید عباس عراقچی با بیان این مطلب که  که دور ششم مذاکرات ایران و گروه 1+5 درباره راه‌حل جامع هسته‌ای (برنامه اقدام مشترک جامع) قرار است از روز 11 تیر ماه (دوم ژوئن) تا 29 تیر ماه (20 ژوئن) در شهر وین برگزار شود، گفت که تدوین متن پیش نویس توافقنامه جامع هسته‌ای به ریاست محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواهد بود.

براساس این گزارش  در صورتی که توافقی حاصل شود همچون ژنو سه، وزاری خارجه 6 کشور نیز برای توافق نهایی در وین حضور خواهند داشت.

در پنجمین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 که طی روزهای 27 تا 30 خرداد ماه در شهر وین برگزار شد، نگارش متن پیش نویس توافقنامه جامع هسته‌ای آغاز شد و ظریف در پایان این مذاکرات در جمع خبرنگاران ایرانی اعلام کرد: در این دور از مذاکرات وارد مرحله نگارش شدیم. البته هنوز نمی‌توانیم بگوییم متن مشترکی وجود دارد. در بعضی موارد ممکن است روی قسمت‌هایی از متن توافق وجود داشته باشد، اما در بسیاری از موارد، اختلاف نظر هم در مورد محتوا و هم در مورد نحوه نگارش وجود دارد.

عراقچی همچنین در پاسخ به سووال دیگر فارس  درباره مقدمه این توافقنامه اظهار داشت: احتمال اینکه مقدمه مثل بقیه متن پر از پرانتز باشد یا دو دیدگاه را مطرح کند، وجود دارد. البته با نگاهی که به مقدمه داریم احتمال اینکه طرفین درباره مقدمه بتوانند راحتر به توافق برسند وجود دارد اما تا تلاش نشود نمی‌توان پیش بینی کرد.

علاوه بر  مذاکره کننده ارشد تیم هسته ای،وزیر امور خارجه نیز  درباره متن پیش نویس توافقنامه جامع اینگونه  عنوان کرد: این متن بیش از کلمه پرانتز دارد. تعداد پرانتزها در متن در این مرحله بسیار طبیعی است. در بسیاری از موضوعات این پرانتزها (براکت‌ها) وجود دارد و اینگونه نیست که در موضوع غنی‌سازی باشد. ما در موضوعات اساسی هنوز به تفاهم نرسیدیم، در برخی موارد می‌توانیم زمینه‌هایی برای دستیابی به تفاهم ببینیم. در برخی از موارد می‌بینیم با واقع بینی فاصله دارند و امیدواریم تا این دو هفته به برکت ماه مبارک رمضان همه سر عقل بیایند و با یک واقع بینی اساسی به مذاکرات برسند.

ظریف ادامه داد: فرصت استثنایی برای جامعه بین‌الملل وجود دارد که وضعیت جدیدی از روابط را ایجاد کند. یک بحران غیرضروری و ساختگی را پایان دهد و اطمینان حاصل کند که برنامه هسته‌آی ایران که یقین داریم هیچ اهداف غیرصلح‌آمیز نداشته، نسبت به آن اطمینان حاصل کنند.

وی گفت: هنوز امیدوارم به راه‌حل چون موضوع را بغرنج نمی‌دانم. اگر با دیدگاه با رسیدن به راه‌حل وارد مذاکرات دور نهایی شوند حتما تفاهم حاصل خواهد شد.

ظریف درباره دور بعدی مذاکرات عنوان کرد: از روز دوم ژوئیه (11 تیر ماه) به وین خواهیم آمد و تا زمانی که مذاکره نیاز و مفید باشد مذاکره را ادامه می‌دهیم تا به نتیجه برسیم. امیدواریم با واقع بینی طرف مقابل به نتیجه دست یابیم. ایران هم حسن نیت خود را نشان داده است و آژانس هم اعلام کرد ایران به تعهداتش عمل کرده است و هم جدیت و پایداری خود بر حقوقمان را نشان دادیم.

ایران و گروه 1+5 تاکنون پنج دور در شهر وین درباره راه‌حل جامع هسته‌ای ایران بر سر میز مذاکره نشسته‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید