احتمال امضای 2.3 میلیارد دلار قرارداد برقی؛

توافق برقی ایران- ترکمنستان

کدخبر: ۱۰۱۶۹۵
قائم مقام وزیر نیرو با اشاره به اجرای 70 پروژه آب و برقی توسط ایران به ارزش 3.8 میلیارد دلار در کشورهای مختلف جهان از توافق ایران و ترکمنستان برای ترانزیت برق خبر داد و اعلام کرد: مذاکره با خارجی ها برای اجرای 2.3 میلیارد دلار پروژه برقی در حال انجام است.
توافق برقی ایران- ترکمنستان

به گزارش «اقتصادنیوز»، در حالی که در سال‌های اخیر حجم انتقادها به دولت گذشته در خصوص همکاری‌های برقی با کشورهایی همچون عراق شدت گرفته بود، خبرگزاری مهر طی گزارشی از احتمال همکاری برقی ایران و ترکمنستان خبر داده است.

بر اساس این گزارش، اسماعیل محصولی، قائم مقام وزیر نیرو عنوان کرده است که ترکمنستان همسایه شمال شرقی ایران دارای منابع بزرگ گاز طبیعی قابل استفاده برای تولید انرژی الکتریکی است که به‌دلیل داشتن ذخایر گازی فراوان، با جدیت تمام تولید برق و صادرات آن در بازارهای مصرفی را پیگیری می‌کند.

قائم مقام وزیر نیرو با بیان اینکه در حال حاضر برای ترکمنستان کشورهای ایران، ترکیه، عراق، پاکستان و افغانستان ازجمله کشورهای هدف برای صادرات انرژی به شمار می‌رود، تبیین کرد:هم‌اکنون ترکمنستان دارای مقادیر بالایی برق مازاد برای ترانزیت و صادرات است که بهترین و ایمن‌ترین مسیر برای انتقال آن، مسیر ایران بوده و در این زمینه‌ها، ترکمنستان علاقه‌مندی خود را برای توسعه خطوط انتقال و تولید مشترک برق اعلام کرده است.

این اولین باری نیست که دو کشور در تلاش برای برقراری همکاری در زمینه‌های مشترک هستند چرا که در دولت‌های گذشته نیز صحبت‌هایی در این خصوص مطرح شده و در این خصوص یادداشت‌های تفاهمی نیز به امضا رسیده بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید