پایان عملیات ساخت بخش ترکمنی خط آهن شمال-جنوب

کدخبر: ۱۰۱۹۴۰
بر اساس گزارش دولت ترکمنستان، ساخت آن بخش از خط آهن شمال-جنوب که در ترکمنستان واقع شده است و ایران را به قزاقستان متصل می کند، به اتمام رسیده است.
پایان عملیات ساخت بخش ترکمنی خط آهن شمال-جنوب

 به گزارش " اقتصاد نیوز" به نقل از تسنیم، خبر پایان یافتن عملیات ساخت بخشی از خط آهن شمال-جنوب که از خاک ترکمنستان عبور می کند، در نشست کابینه ترکمنستان اعلام شد.
این خبر پس از بازدید مقامات دولتی از ساخت پروژه خط آهن اوزن- قیزیل گایا- برکت- اترک- گرگان (قزاقستان- ترکمنستان- ایران) منتشر شده است.
قربان اوغلو بردی محمد اوف، رئیس جمهوری ترکمنستان در اوایل ماه ژوئن گفته بود که این شریان ریلی ترانزیتی در سال 2014 تکمیل خواهد شد.
پروژه خط آهن شمال-جنوب، بر اساس موافقتنامه منعقده بین 3 کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان در سال 2007 امضا شده است. عملیات اتصال خطوط ریلی قزاقستان و ترکمنستان در مرز دو کشور، در ماه می سال 2013 آغاز شده بود.
این خط ریلی جدید مسیری به صرفه و مناسب برای ترانزیت کالا به جنوب آسیا، بنادر خلیج فارس و همچنین شرق اروپا از طریق روسیه خواهد بود.
در ابتدا این خط ریلی، سالانه 3 تا 5 میلیون تن کالا را ترانزیت خواهد کرد. حجم کالاهای ترانزیتی از این طریق در آینده به 10 تا 12 میلیون تن در سال خواهد رسید.
این پروژه با کمک بانک توسعه آسیایی و بانک توسعه اسلامی اجرایی شده است.
ترکمنستان دارای مرز زمینی با کشورهای ایران، قزاقستان، روسیه، ازبکستان و افغانستان است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید