قیمت بنزین وارداتی چقدر صرفه اقتصادی را نشان می دهد؟؛

حرکت مخالفان به سمت قیمت بنزین وارداتی

کدخبر: ۱۰۱۹۷۵
در حالی که به نظر می رسید بحث بر سر صرفه اقتصادی بنزین به پایان رسیده، برخی سایت های خبری ریز قیمت بنزین وارداتی را اعلام کرده اند تا نشان دهند که صرفه اقتصادی بنزین وارداتی بسیار پایین است.
حرکت مخالفان به سمت قیمت بنزین وارداتی

به گزارش «اقتصادنیوز»، آنچه که در دولت‌های گذشته و دولت فعلی بارها عنوان شده بود، تلاش برای نزدیک کردن قیمت بنزین به نرخ فوب خلیج فارس است. دولت نهم و دهم در اولین سال اجرای قانون هدفمندی دوبرابر میزان تکلیف شده در قانون را برای افزایش قیمت بنزین در نظر گرفتند.

در آن زمان به جای 20 درصد افزایش بنزین که در قانون اجازه آن به دولت داده شده بود، 40 درصد افزایش اعمال شد. همین مسئله سبب شد تا انتقادهای بسیاری نسبت به نحوه تعیین قیمت بنزین آن هم با احتساب تورم، صورت گیرد. بسیاری معتقد بودند که باید ابتدا نرخ تورم را پایین آورد و بعد از آن، به فکر افزایش قیمت بنزین بود.

با روی کار آمدن دولت یازدهم اولین هدف، کاهش تورم عنوان شد. با این حال، با کاهش نرخ تورم و اجرای فاز دوم هدفمندی، مرحله بعدی افزایش قیمت بنزین پیش پای دولت قرار گرفت. بر همین اساس هم بود که دولت یازدهم افزایش قیمت جدید را اعمال کرد و نرخ بنزین آزاد را به 1000 تومان رساند.

درست در همان زمان بود که بحث آلوده بودن بنزین داخلی و نیاز به واردات مطرح شد. از همان زمان نیز صحبت‌های مخالفان، نبود صرفه اقتصادی برای واردات بود. معاونان زنگنه اما بارها هشدار دادند که بنزین داخلی آلوده است و حتی اگر قیمت بنزین وارداتی گران‌تر باشد، باید بنزین با کیفیت و استاندارد را وارد کرد تا بتواند در زمان مناسب، تولید داخل را کیفی کرد.

در این میان برخی سایت‌ها با اعلام نرخ بنزین وارداتی، در تلاش برای نشان دادن نبود صرفه اقتصادی در واردات هستند. حتی یکی از این سایت‌های خبری قیمت هر لیتر بنزین وارداتی از بازار آسیا را در حدد 3400 تومان اعلام کرده است.

همین مخالفان در حقیقت مدافعان تولید بنزین در داخل کشور هستند. آنهایی که معتقدند که فعالیت‌هایی که در دولت‌های نهم و دهم صورت گرفت کارشناسی بود. هرچند که تاکنون کسی از این مخالفان سوال نکرده که چرا طی 8 سال فعالیت این دو دولت، تلاشی برای راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس صورت نگرفت. اقدامی که در صورت اجرایی شدن، کل نیاز داخل به بنزین را تامین کرده و اصولا نیازی به واردات هم نخواهد بود.

با این حال، وزیر نفت در همان زمان ورود خود به ساختمان طالقانی بارها عنوان کرده بود که وارد هتل پنج ستاره نشده و از مشکلات احتمالی با خبر است. شاید این خیل عظیم انتقادها را نیز بتوان جزء یکی از همان مشکلات وی دانست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید