وزیرخارجه فرانسه:

با روسیه بر سر ایران اختلاف داریم

کدخبر: ۱۰۲۰۵۴
لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد روسیه با دیگر اعضای گروه 1+5 که طرف گفت و گوهای هسته ای با ایران در وین اتریش اند، اختلاف نظر دارد.
با روسیه بر سر ایران اختلاف داریم

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از رویترز فابیوس در جلسه کمیته روابط خارجی پارلمان فرانسه با اشاره به این موضوع گفت که در طی چند روز مذاکره وین 6 تا کنون هیچ کدام از اختلافات اساسی دو طرف مذاکره حل نشده است و آمریکا خواستار حضور وزرای خارجه گروه 1+5 در وین شده است.

فابیوس گفت: " تا کنون اعضای گروه 1+5 در مذاکرات موضع تقریبا هماهنگی داشتند. اما در مذاکرات چند روز گذشته (وین 6) نمایندگان من در مذاکرات (تیم مذاکره کننده فرانسه) شاهد برخی اختلافات بین اعضای گروه 1+5 بوده اند و من امیدوارم این اختلافات بین روسیه و برخی از اعضای گروه 1+5 ،رفع شود ."

فابیوس به طور مشخص به حوزه های مورد اختلاف بین روسیه و دیگر اعضای 1+5 اشاره ای نکرد.
وزیر خارجه فرانسه افزود: ما می خواهیم همچنان وحدت گروه 1+5 در مذاکرات را حفظ کنیم چون این هماهنگی بود که زمینه توافق ژنو شد.

با وجودی که فابیوس به اختلافات بین روسیه و کشورهای غربی گروه 1+5 اشاره ای نکرده است، اما دیپلمات های نزدیک به مذاکرات گفته اند فرانسه به همراه دیگر کشورهای غربی در گروه 1+5 موضعی سخت گیرانه نسبت به برنامه هسته ای ایران دارند در حالی که موضع روسیه و چین به ایران نزدیک تر است.

فابیوس به اعضای کمیته روابط خارجی پارلمان فرانسه گفت: تا کنون بر سر هیچ یک از نکات اصلی اختلافی بین ایران و گروه 1+5 توافق حاصل نشده است ؛ اختلافاتی از قبیل میزان و کیفیت غنی سازی اورانیوم در ایران،تعداد سانتریفیوژها، نحوه فعالیت راکتور اراک، وضعیت سایت فردو، نحوه بازرسی های بین المللی از تاسیسات هسته ای ایران و نیز نحوه رفع تحریم ها علیه ایران.

فابیوس در ادامه گفت: شرکای آمریکایی ما بسیار مایل اند تا قبل از رسیدن به موعد 20 ژوئیه وزیران خارجه کشورهای 1+5 به وین بروند ولی من چندان با این ایده موافق نیستم اما تا 20 ژوئیه ما (کشورهای گروه 1+5) باید در یک ارزیابی کلی بدانیم در مذاکرات هسته ای اخیر با ایران در کدام نقطه قرار داریم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید