هزینه سرمایه گذاری ریلی، 10 برابر ناوگان جاده ای

کدخبر: ۱۰۲۰۷۵
معاون سابق راه آهن بیان کرد: سرمایه گذاری در بخش ریلی هفت تا 10 برابر بیشتر از بخش جاده ای اعتبار لازم دارد.
هزینه سرمایه گذاری ریلی، 10 برابر ناوگان جاده ای

به گزارش "اقتصاد نیوز"  منصور عرب ‌یار‌محمدی ‌ با تأکید بر لزوم توسعه ریلی کشور، به توجه دولت در رشد زیرساخت‌های راه‌آهن اشاره کرد و به فارس گفت:رفع گلوگاه‌های خطوط ریلی و مشکلات پیش روی شرکت‌های ریلی حمل‌و‌نقل بار و مسافر، باید از اهداف دولت در توسعه ریلی کشور باشد.

وی افزود: به عنوان مثال ترافیک سنگین در برخی محورهای ریلی نظیر خط‌آهن جنوب کشور موجب عدم رشد سیستم حمل و نقل کالا شده است.

معاون سابق راه‌‌آهن با تأکید بر اینکه وجود گلوگاه‌ها در خطوط ریلی باید به سرعت رفع ‌‌شود، اضافه کرد: در بخش مسافری نیز طبیعتاً باید روزبه‌روز تأخیر قطارها را کاهش دهیم و تأخیر از مبدأ به مقصد کاهش یابد.

عرب یارمحمدی با بیان اینکه قطعاً نگاه دولت یازدهم به سیستم ریلی کشور نسبت به دولت نهم و دهم متفاوت خواهد بود، اظهار کرد: در بخش ریلی در چند سال اخیر و در دولت‌ قبلی کار خاصی انجام نشد‌؛ در بخش‌های بهره‌برداری، توسعه ناوگان، توسعه سیگنالینگ، توسعه حمل بار و مسافر فعالیت‌های زیادی نداشتیم.

وی بیان کرد: همه شرکت‌های بخش خصوصی که در حمل بار، مسافر و راهبری لکوموتیو فعالیت می‌کنند، مدعی عدم توجه دولت به آنها در چهار سال اخیر هستند.

* لزوم افزایش سهم راه‌آهن در حمل بار با ‌توسعه زیرساخت‌های ریلی‌

معاون سابق راه‌‌آهن با تأکید بر اینکه ‌دولت باید دغدغه جدی برای سوق حمل بار از بخش جاده‌ای به سمت ریلی داشته باشد، به آمار بالای تلفات سوانح رانندگی اشاره کرد و گفت: یکی از روش‌های کاهش سوانح رانندگی، کاهش حمل بار از طریق جاده و سوق آن به سمت راه‌آهن با توسعه ریلی کشور است.

عرب یار‌محمدی ادامه داد: تردد کامیون‌های فرسود، ترافیک بالای جاده‌ها به دلیل سهم بالای حمل‌ونقل جاده‌ای از حمل بار، عرض کم جاده‌ها و وجود نقاط پرحادثه، سوانح رانندگی منجر به فوت در تصادفاتی که یک سر آنها کامیون‌ باشد، بیشتر است، بنابراین باید سرمایه‌گذاری دولت به سمت حمل‌و‌نقل ریلی سوق یابد تا حمل بار و ترافیک از جاده جدا شود.

وی با اشاره به آثار منفی و تبعات اجتماعی سوانح رانندگی در کنار هزینه تصادفات برای کشور، تأکید کرد: باید سرمایه‌گذاری خاصی برای کاهش سوانح رانندگی و در کنار آن توسعه حمل‌و‌نقل ریلی داشت، تا سالانه جان بیش از 20 هزار نفر از هموطنان در جاده‌ها از دست نرود.

* تعرفه‌های حق دسترسی به شبکه برای ریل و جاده نابرابر است
معاون سابق راه‌‌آهن با تأکید بر اینکه باید تعرفه حق دسترسی به شبکه در بخش ریلی و جاده‌ای رقابتی شود، گفت: در حال حاضر بخش جاده‌ای بابت دسترسی به شبکه رقمی پرداخت نمی‌کند، اما شرکت‌های ریلی تعرفه‌ای بابت دسترسی به شبکه پرداخت می‌کنند و همین موجب شده است، هزینه حمل کالا در سیستم جاده‌ای نسبت به سیستم باری کاهش یابد و صاحبان کالا اشتیاق بیشتری برای استفاده از سیستم جاده‌ای داشته باشند.

وی با بیان اینکه تعرفه‌‌های حق دسترسی به شبکه باید برای ریل و جاده رقابتی شود، گفت: بدین ترتیب که یا از جاده تعرفه حق دسترسی دریافت شود یا اینکه حق دسترسی شرکت‌های باری به ریل را حذف کنند.

این کارشناس حمل‌و‌نقل اضافه کرد: در بخش حمل‌و‌نقل ریلی‌تعرفه دریافتی بابت حق دسترسی شرکت‌ها به شبکه، متناسب با درآمد قطارهای باری نیست، باید تعرفه و درآمد متناسب باشد؛ حال اگر جابه‌جایی بار در بخش ریلی افزایش می‌یافت، این تعرفه و درآمد متناسب می‌شد.

* هزینه خرید ناوگان در بخش ریلی 10 برابر بخش جاده‌ای است

معاون سابق راه‌‌آهن بیان کرد: از دیگر مشکلاتی که در رقابت ریل و جاده برای حمل بار وجود دارد این است که سرمایه‌گذاری در بخش ریلی هفت تا 10 برابر بیشتر از بخش جاده‌ای اعتبار لازم دارد؛ این سرمایه‌گذاری در بخش ریلی طبیعتاً با سرمایه‌گذاری بخش جاده‌ای تناسب ندارد، ‌بنابراین، شرکت خصوصی ریلی نیازمند حمایت است که یکی از این حمایت‌ها کاهش تعرفه، حق دسترسی به شبکه در راستای جذب بیشتر حمل کالا است.

‌وی با بیان اینکه دولت باید در بخش حمل‌و‌نقل ریلی کالا یارانه ارائه دهد، گفت: سرعت سیر در بخش ریلی بسیار کمتر از بخش جاد‌ه‌ای است که همین موضوع یکی دیگر از دلایل استقبال صاحبان کالا از سیستم حمل‌و‌نقل جاد‌ه‌ای ‌است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید