رئیس کل دادگستری استان تهران:

از اعدام مه آفرید فیلم تهیه شده است

کدخبر: ۱۰۲۱۱۹
رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: حکم مه آفرید خسروی صادر، اجرا و جنازه وی تحویل خانواده اش شد و مراسم تشییع، ترحیم و خاک سپاری وی صورت گرفت، حال سوال اینجاست که آیا ارائه یک عکس از تمامی این موارد از اهمیت بالاتری برخوردار است؟
از اعدام مه آفرید فیلم تهیه شده است
به گزارش اقتصاد نیوز، هرچند مدتی از اعدام مه‌آفرید خسروی می‌گذرد و با وجود جنجال‌هایی که این پرونده در پی داشت همچنان بحث مه‌آفرید امیر خسروی، داغ و سوژه کنفرانس‌های خبری است. 

مه آفرید امیر خسروی که با نام امیرمنصور آریا نیز  شناخته می‌شود، در نیمه مرداد ماه سال ۱۳۹۰ به اختلاس چند هزار میلیارد تومانی متهم شد. اختلاسی که مربوط به بانک صادرات شعبه اهواز بود. 

19 خرداد ماه سال 1393 بود که محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری در پاسخ به سئوال خبرنگاری در رابطه با اعدام مه‌آفرید امیر خسروی و پرداختن به این موضوع که چرا دادگاه این فرد که متهم ردیف اول هم بود بی‌سر و صدا و غیر علنی اجرا شد؟ گفت: دادگاه با اجرا خیلی متفاوت است. در این زمینه هم آن طور که من از دادستان شنیدم گفتند که محکوم با هر دو خانواده خود ملاقات کرده است. اژه ای در ادامه نشست خبری می‌گوید: گاهی اوقات محکوم خودش به خانواده‌اش خبر نمی‌دهد، هر چند معمولا این کار انجام می‌شود، البته این توقع بجاست ولی الزام قانونی در این زمینه وجود ندارد. چنانچه بسیاری از احکام دیگر هم اجرا می‌شود و شما مطلع نمی‌شوید، اما در این مورد ممکن است چون حساسیت وجود داشته این توقع ایجاد شود.

اما در تیر ماه سال 1393 غلامعلی ریاحی، وکیل خسروی وارد ماجرا ی علنی نبودن دادگاه وکیل مدافعش شد و در گفت‌وگویی با ایسنا، از صدا‌وسیما خواسته بود فیلم مراسم اعدام امیرخسروی را پخش کند.

ریاحی بیان کرده بود: از رئیس سازمان صدا و سیما درخواست می‌کنم که به منظور رفع ابهامات و اطلاع‌رسانی صحیح به افکار عمومی، فرصتی در اختیار اینجانب قرار داده شود تا توضیحات لازم را برای اطلاع هموطنانم در رسانه ملی ارایه کنم.

با تمام این صحبت ها اما به گفته وکیل مدافعش حتی خانواده مه‌آفرید نیز در جریان موضوع اعدامش نبوده‌اند.

در همین حال غلامحسین اسماعیلی، رئیس کل دادگستری استان تهران در رابطه با پرونده فساد سه هزار میلیاردی و منتشر نشدن هیچ‌گونه عکس یا فیلمی از اعدام مه‌آفرید خسروی گفت: در پرونده فساد سه هزار میلیاردی تنها یک نفر محکوم نشد بلکه افراد زیادی محاکمه شده‌اند و برای هرکدام به نسبت جرمی ارتکابی مجازات متناسب با جرم در نظر گرفته شده است.

آن طور که پایگاه اطلاع رسانی قوه قضائیه گزارش داده، رئیس کل دادگستری استان تهران با طرح این سوال که آیا در این قبیل اعدام‌ها، اصل بر انتشار عکس یا فیلم است یا عدم انتشار آن؟ تصریح کرد: حکم مه‌آفرید خسروی صادر، اجرا و جنازه وی تحویل خانواده‌اش شد و مراسم تشییع، ترحیم و خاک سپاری وی صورت گرفت، حال سوال اینجاست که آیا ارائه یک عکس از تمامی این موارد از اهمیت بالاتری برخوردار است؟ در سایر مجازات‌ها نیز به جز اعدام‌های در ملأعام (که آن هم توسط اصحاب رسانه عکس‌هایی منتشر می‌شود) قوه قضائیه بنایی بر انتشار عکس و فیلم ندارد، هرچند از اعدام مه آفرید عکس و فیلم تهیه شده است.

این مسئول عالی قضایی افزود: مگر از کسانی که به زندان می‌روند یا شلاق می‌خورند  یا جزای نقدی پرداخت می‌کنند عکسی منتشر می شود؟ مگر از سایر اعدام‌ها از سوی قوه قضائیه عکسی منتشر شده است؟ البته باید به این نکته اشاره کنم که اگر دادگاه در مورد این پرونده حکم می‌داد که اعدام باید در ملأعام باشد، عکس هم منتشر می‌شد اما حکم به اعدام در ملأعام داده نشد.

بر این اساس حکم محکومیت به اعدام مه‌آفرید امیرخسروی فرزند منصور، سحرگاه روز شنبه، سوم خردادماه 1393 در زندان اوین اجرا شد. 
 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید