هشدار به ویلاسازان شمال کشور

کدخبر: ۱۰۲۲۳۹
مقامات ارشد کشور در چند هفته اخیر با ابراز نگرانی نسبت به ویلاسازی در مناطق شمالی کشور از وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست خواسته اند به روند موجود رسیدگی کنند.
هشدار به ویلاسازان شمال کشور

به گزارش اقتصاد نیوز، سال‌ها روند ویلاسازی در شمال از سوی کارشناسان و فعالان کشاورزی و محیطی زیستی مورد نقد قرار گرفته است. اما شاید برای اولین بار در یک دوره زمانی کوتاه ویلاسازی در اراضی کشاورزی شمال کشور از سوی چند مقام ارشد کشور مورد نقد قرار گرفته است.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفترمقام معظم رهبری، شب گذشته در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت با رهبری، ایشان با اظهار نگرانی از تبدیل و تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی اظهار کردند: نابودی زمین‌های کشاورزی یک خسارت غیرقابل جبران است و باید وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت از محیط زیست به‌طور جدی با این پدیده برخورد کنند.

پیش از این نیز رئیس مجلس در نشستی با نقد روند تخریب جنگل‌ها و اراضی کشاورزی در شمال کشور گفته بود: باید ساخت ویلا و روند تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی در استان‌های شمالی کشور بررسی شود. در واقع باید نگذاشت که در زمین‌های شالیکاری و برنج ویلا ساخته شود.

آن طور که خانه‌ملت گزارش داده، علی لاریجانی اضافه کرده بود : یکی از اولویت‌های فعلی استان‌های شمالی کشور باید جلوگیری از نابودی جنگل‌های این مناطق باشد و حتی باید به جنگل‌ها دوره تنفس داد که از تخریب بیش از حد در امان باشند.

البته ظاهرا دولت یازدهم نسبت به ویلاسازی در شمال بی‌توجه نیست؛ زیرا چندی پیش خبر ابلاغیه‌ای از سوی مسئولان دولتی منتشر شد که خطاب به استانداران مازندران، گلستان و گیلان بود. براین اساس به ضرورت راه‌اندازی شورای منطقه‌ای خزر برای پیگیری مسائل کالبدی سه استان شمالی در زمینه فعالیت‌های مخرب زیست‌محیطی و مدیریت سواحل و جلوگیری از دخالت دستگاه‌ها و مسئولان سیاسی در حوزه ساخت و ساز در این استان‌ها تاکید شده است.

در همین حال برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند با تاکید حاکمیت بر توقف تخریب محیط زیست و اراضی کشاورزی روند ویلاسازی در استان‌های شمالی کشور برای مدت کوتاهی کاهش یابد.

البته برخی فعالان محیط زیست معتقدند اگر قوانین موجود اصلاح شود؛ می‌توان امیدوار بود شرایط به طور کلی تغییر کند. اما اگر قوانین موجود تغییر نکند؛ نمی‌توان امیدوار بود با هشدارهای حاکمیت نیز روند اصلاح شود.

سال‌هاست نبود قوانین محکم برای جلوگیری از تغییرکاربری اراضی زراعی منجر به رشد ویلاسازی شده است. به طوری که گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد بخش عظیمی از اراضی مستعد کشاورزی در استان‌های شمالی کشور در 15 سال اخیر از بین رفته‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید