آسیب شناسی برج سازی آغاز شد

برخورد دولت با برج سازی در 3 گام

کدخبر: ۱۰۲۲۸۳
همزمان با افزایش برج سازی در تهران معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است: در مرحله اول آسیب شناسی را آغاز کرده ایم و در مرحله دوم موارد غلط را حذف می کنیم و در مرحله سوم طرح هایی که در دراز مدت قابل ادامه باشند در تهران پیگیری خواهیم کرد.
برخورد دولت با برج  سازی در 3 گام

به گزارش اقتصاد نیوز، با افزایش ساخت‌وساز خانه در کلان‌شهرها برخی مسئولان شهرها از این وضعیت ابراز نگرانی کرده‌اند. در برخی شهرها شهرداری‌ها مجوز ساخت آپارتمان‌های بیش از پنج طبقه را نمی‌دهند و در برخی مناطق کمبود مسکن باعث می‌شود تا این شهرک‌ها به سمت ساخت‌وساز بلندمرتبه‌ها بروند. برج‌هایی که تا همین دو دهه گذشته زمین‌های بکر و دست نخورده بودند.

در سال‌های اخیر شهرهای بزرگی همچون تهران با افزایش جمعیت همراه شدند. بر این اساس نیاز به ساخت‌وساز بیشتر و این موضوع دلیل ایجاد شهرک‌ها و انبوه‌ساز‌ی‌ها شد.

در حال حاضر شرق،‌ غرب و شمال تهران با انبوه ساخت‌وسازها همراه شده است.گرچه شهرک‌هایی با ساختمان‌های 10 طبقه نیاز مسکن این مناطق را تا حدودی برطرف کرده‌اند، اما از نگاه برخی کارشناسان با ساخت هریک از این بلوک‌ها انبوهی از ترافیک، آلودگی زیست محیطی، آلودگی صوتی به تهران وارد می‌شود.

برخی دیگر نیز بر این باورند شهرک‌ها توانسته‌اند حجم نیازمند مسکن در اطراف شهرها را به سمت خود بکشانند تا این حجم از تقاضا کاهش یابد.

خانه‌هایی در تپه
شهرک‌های شرق تهران که در یک نگاه در بالای تپه‌های شرقی تهران و درست در دل کوه هستند در 10سال اخیر  ساخت آنها اوج گرفته است.به گونه‌ای که هر چه به سمت شرق تهران پیش می‌رویم تعدد نام آنها بیشتر می‌شود و گویی وارد شهر جدیدی شده‌ایم .برخی از این برج‌ها و آپارتمان‌ها آنچنان مدرن هستند که پیش از تکمیل آن‌ها پیش‌خرید می‌شوند.

با این حال ساخت‌وساز در شمال شرق تهران دراوج است و انگار سازندگان قصد دارند تا نوک قله‌ها پیش روند.

دید در بالای بزرگراه
در مسیر بزرگراه همت و تا انتهای آن به سمت البرز ، آپارتمان‌ها از پنج طبقه شروع می‌شوند و برخی قسمت‌ها به 15 طبقه هم می‌رسند.اطراف دریاچه خلیج فارس تهران و درست موازی بزرگراه همت تنها برج دیده می‌شود .برج‌هایی که قرار است در هریک از آنها حداقل 50 خانواده نیازمند مسکن ساکن شوند و جمعیت قابل توجهی به غرب تهران برود.

با کلنگ زدن ساخت‌وسازها در منطقه 22 تهران، حجم قابل توجهی از ساختمان‌سازی به غرب تهران رفت و در حال حاضر شاهد ساخت شهرک‌های بلند مرتبه هستیم.اکنون که در سال‌های اولیه ساخت این واحدهای مسکونی است، به نظر می‌رسد استقبال خوبی از این ساخت‌و سازها شده، برخی دلیل این استقبال را دریاچه خلیج فارس تهران و نزدیکی به بزرگراه‌های اصلی شهر عنوان می‌کنند و برخی هم مدرن و به روز بودن ساخت‌وسازها می‌دانند.

به گفته برخی صاحبنظران، ساخت این واحدهای مسکونی باعث شده تا کسانی که در اطراف تهران به ویژه در استان البرز ساکن و محل کارشان در تهران بوده به سمت این شهرک‌ها بیایند و جمعیت تهران هم بیشتر شود.

به گفته یکی از مسئولان دولت دهم در وزارت راه و شهرسازی ساخت برج‌های بلند مرتبه باعث می‌شود بادی که قرار است برای بهبود هوای تهران از غرب به تهران وارد شود با مانع همراه می‌شود و هوای تهران هر روز گرم تر از حد طبیعی خواهد شد.

تبدیل نوسازها به بر‌ج‌ها
گذر از پارک وی تهران و حرکت به سمت ولنجک اوج ساخت‌وساز ها را نشان می‌دهد. در این منطقه حتی ساختمان‌های نوسازی که در 10سال اخیر ساخته شده بودند تخریب شده و به برج‌های بلند مرتبه تبدیل می‌شوند.برخی مخالف این ساخت‌وسازها هستند و برخی دیگر این امر را نیاز مناطق پرجمعیت تهران می‌دانند.

این در حالی است که آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران حول پروانه‌های صادر شده در تهران بیانگر افزایش ساخت‌وساز در دو سال آینده آن هم برای ساختمان‌های پنج طبقه به بالاست.برج‌هایی که شاید بتوانند نیاز مسکن تهران و کمبود واحدهای مسکونی را برطرف کنند.

اطلاعات حاصل بیانگر این است که بیشترین پروانه‌های احداث ساختمان صادر شده در تهران مربوط به ساختمان‌های پنج طبقه به بیشتر است. بر این اساس از مجموع پروانه‌های احداث ساختمان صادر شده از سوی شهرداری‌های شهر تهران در حدود 0.2 درصد برای احداث ساختمان‌های یک طبقه، 0.3 درصد برای احداث ساختمان‌های دو طبقه، 1.1 درصد برای احداث ساختمان‌های سه طبقه، 4.3 درصد برای احداث ساختمان‌های چهار طبقه و 94 درصد برای احداث ساختمان‌های پنج طبقه و بیشتر صادر شده است.

حال در صورتی که تعداد پروانه‌های ساختمانی در سال 92 رو به افزایش شده، به نظر می‌رسد تا 18 ماه دیگر شاهد ساخت‌وسازهای بیشتری خواهیم بود و به گفته کارشناسان مسکن ، بازار از حالت رکودی خارج شود.

براساس آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار کشور بیشترین سهم از پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان در شهر تهران در سال گذشته مربوط به شهرداری منطقه 5 با صدور 1016 پروانه و کمترین سهم مربوط به شهرداری منطقه 22 با 194 پروانه بوده است.

این درحالی است که معاون وزیر راه و شهر سازی در امور شهرسازی بارها به ساخت‌وساز بلندمرتبه‌ها در تهران اشاره کرده و گفته است که باید ساخت برج‌های بلند مرتبه بر اساس ضابطه باشد.

عبور از آستانه زیست محیطی تهران
پیروز حناچی اخیرا در گفت‌وگویی با ایسنا گفته است که در سال‌های اخیر آن‌قدر بارگذاری و بلندمرتبه‌سازی در شهرها اتفاق افتاده که از آستانه‌های زیست محیطی شهر تهران عبور شده، بنابراین باید جلوی این ساخت‌وسازها گرفته شود، چون دیگر ظرفیتی وجود ندارد.

به گفته وی، در طرح جامع مصوب سال 1386 پهنای بلند مرتبه‌سازی در شهرها وجود داشته اما به ندرت موارد بلند مرتبه‌سازی در پهناهای مختلف مورد نظر است.

وی افزود:این بی‌قوارگی ناشی از حاکمیت پول و سرمایه در شهرها است که منابع عمومی شهروندان را می‌تواند تهدید کند و ساختمان‌ها در جاهایی ساخته می‌شوند که به هیچ عنوان نباید ساخته شوند.

حناچی گفته است: در سال 76 از آستانه‌های زیست محیطی شهر تهران عبور کرده‌ایم. بنابراین باید توجه بیشتری به برنامه شود و با نگاهی به پشت سرمان باید جلوی این ساخت‌وسازها گرفته شود، چون دیگر ظرفیتی وجود ندارد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر در مرحله اول آسیب‌شناسی را آغاز کرده ایم و در مرحله دوم موارد غلط را حذف می‌کنیم. در مرحله سوم طرح‌هایی که در دراز مدت قابل ادامه باشند در تهران پیگیری خواهیم کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید