در سال های 2011 تا 2013

درآمدهای نفتی ایران نصف شد

کدخبر: ۱۰۲۳۱۷
سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک در تازه ترین گزارش خود اعلام کرده که میزان درآمدهای نفتی ایران در دو سال گذشته به نصف کاهش یافته است.
درآمدهای نفتی ایران نصف شد

به گزارش اقتصادنیوز، اوپک در حالی در گزارش اخیر خود میزان درآمدهای سالانه نفتی ایران را 61 میلیارد و 920 میلیون دلار اعلام کرده است که صندوق بین‌المللی پول پیش از این عددی در حدود 56 میلیارد را برای درآمدهای ایران در سال 92 برآورد کرده بود.

با این حال، اوپک  میزان درآمدهای نفتی ایران در سال 2011  را هم  114 میلیارد دلار اعلام کرده که به اذعان اوپک کاهش این رقم به 61 میلیارد دلار در سال 2013 به دلیل تشدید تحریم‌ها بوده است.

بر این اساس، تحریم‌های بین‌المللی، فروش نفت خام ایران را به اتحادیه اروپا  ممنوع کرده و محدودیت صادرات به پالایشگاه‌های آسیایی نیز موجب افت 42درصدی صادرات نفت خام ایران در سال 2013 نسبت به سال قبل از آن شده بود. در این میان، صادرات نفت ایران در سال 2012 میلادی نیز با کاهش روبهرو بوده اما بسیاری معتقدند که افزایش قیمت جهانی انرژی تا حد زیادی افت صادرات ایران را جبران کرده است.

از سوی دیگر نیز، در رده‌بندی اخیر اوپک در حوزه صادرات نفت، ایران رتبه یازدهم را کسب کرده و صادرات خود را به 1.2 میلیون بشکه در روز رسانده است. این در حالی است که پیش از این رویترز به نقل از منابع غیر رسمی اعلام کرده که صادرات نفت ایران در ماه آرویل نسبت به ماه قبل از آن کاهش یافته بود. در این میان، عدد اعلام شده برای کل سال 2013 نیز کاهش صادرات نفت ایران را نشان می‌دهد.

بر این اساس ایران در سال 2013 معادل 1.2 میلیون بشکه نفت در روز صادر کرده که نسبت به سال قبل از آن حدود 900 هزار بشکه در روز کاهش داشته است، چرا که این میزان صادرات در سال 2012، در حدود 2.1 میلیون بشکه بوده است. این درست همان چیزی است که اوپک تحت عنوان کاهش درآمدهای نفتی ایران نیز به آن اشاره کرده است.

ایران در میان کشورهای صادرکننده نفت جهان، در رتبه یازدهم از نظر میزان صادرات نفت خود در سال 2013 قرار گرفته است. عربستان با صادرات روزانه 7.5 میلیون بشکه‌ای بزرگترین صادرکننده نفت جهان شناخته شده است. روسیه با صادرات 4.7 میلیون بشکه‌ای در رتبه دوم از این نظر قرار گرفته است.

در همین حال، روز گذشته نیز خبرگزاری یونایتد پرس گزارش داده بود که با وجود گذر ایران از صادرات توافق شده در مذاکرات هسته‌ای، آمریکا اعلام کرده است که با مقدار صادرات نفت ایران مشکلی ندارد.

طبق توافق ژنو، ایران می‌تواند روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت صادر کند اما در طول ماه‌های اخیر برخی نهادهای بین‌المللی اعلام کرده بودند که ایران میزان توافق شده را پشت سر گذاشته است. در این میان برخی مقامات آمریکایی اعلام کردند که مقدار صادرات نفت خام ایران به طور متوسط روزانه بین یک تا یک میلیون و 100هزار بشکه است که مشکلی برای آن وجود ندارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید