در نود و پنجمین شماره «تجارت فردا» منتشر شد

هشدار در مورد هفت تیرکشی، کودک آزاری ، بی آبی و دولت فشل

کدخبر: ۱۰۲۳۶۲
گفت وگوی ویژه نود و پنجمین شماره هفته نامه اقتصادی تجارت فردا مصاحبه ای با علینقی مشایخی است. او در این گفت وگو از تناقض ها در تیم اقتصادی دولت انتقاد کرده و خواستار کوچک شدن دولت و مهار بوروکراسی شده است.
هشدار در مورد هفت تیرکشی، کودک آزاری ، بی آبی و دولت فشل

به گزارش «اقتصاد نیوز»، تجارت فردا در این شماره مروری داشته بر اخبار هفته، ازجمله ادامه حاشیه‌های تاسیس دانشگاه ایرانیان؛ دانشگاهی که منسوب به محمود احمدی‌نژاد است. در همین راستا این هفته‌نامه به سراغ سرپرست موسسه آوزش عالی الکترونیکی ایرانیان رفته و از مشکلات تاسیس یک دانشگاه هم‌نام از سوی دولتمردان دولت گذشته با او صحبت کرده است. بیژن عرب‌یزدی در این گفتوگو، تاکید کرده که هر روز ایمیل‌هایی به دست این دانشگاه می‌رسد که می‌پرسند، ۱۶میلیارد کجاست؟

تجارت فردا در شماره امروز خود، به ضیافت افطار روحانی و اصلاح‌طلبان نیز اشاره کرده است و از قول تاجگردون هم نوشته که اصلاح‌طلبان در این دیدار کمترین مطالبات خود را با ‌رئیس‌جمهور مطرح کردند. سعید لیلاز هم تاکید کرده دولت و اصلاح‌طلبان قابل تفکیک نیستند.

«جامعه بی‌دفاعان» هم عنوان پرونده دیگر تجارت فرداست درباره کودک آزاری و سالمندکشی. رئیس سازمان مددکاری اجتماعی در همین راستا از بی‌توجهی‌ها به سلامت روان انتقاد کرده است. دیگر پرونده اجتماعی این شماره نیز به موضوع هفت‌تیرکشی و افزایش استفاده ایرانیان از اسلحه در منازعات اشاره دارد. در این پرونده متوسط قیمت اسلحه در تهران ۳۰۰ تا ۴۰۰هزار تومان عنوان شده و یک عضو کمیسیون امنیت ملی، ناامنی و بی‌ثباتی در کشورهای همسایه را عامل رونق فروش سلاح در ایران دانسته است.

کمبود آب، موضوع دیگر مورد توجه تجارت فرداست. معاون وزیر نیرو در گفتوگویی با این نشریه، نسبت به بحران آب هشدار داده و گفته است که ۲۰ سال دیگر حیات نخواهیم داشت! معاون امور آبی وزیر نیرو هم گفته است که دشت مشهد در حال نشست کردن است.

مروری بر بسته ضدرکود دولت و نیز بررسی حضور بی‌سوادها در بدنه کارشناسی دولت که محصول اقتدامات دولت قبل است، از دیگر موضوعات مورد توجه تجارت فرداست که در کنار مشکلات صادرات و توقف کامیون‌ها پشت مرزها قرار گرفته است.

بررسی رانت اطلاعاتی که به بهانه ماجرای افشای اطلاعات بورسی پتروشیمی‌ها به آن پرداخته شده، یکی دیگر از پرونده‌های این شماره را به خود اختصاص می‌دهد و پس از آن، اهمیت نظام جامع مالیاتی و مروری بر سیاست دولت برای اعطای سبدحمایتی غذایی برجسته شده است.

علی واعظ، تحلیلگر ارشد امور ایران در گروه بین‌المللی بحران در پرونده‌ای مرتبط با مذاکرات هسته‌ای تهران و ۱+۵ پنج دلیل برای تمدید مذاکرات را یادآور شده و تاکید کرده که تمدید مذاکرات نشان می‌دهد ایران و آمریکا به‌دنبال یک معامله کوتاه‌مدت سیاسی نبوده‌اند. سیروس ناصری، مذاکره‌کننده هسته‌ای پیشین کشورمان هم گفته است که آمریکا نیاز به توافق با ایران دارد.

مروری بر مشکلات چرخه اقتصادی برگزاری کنسرت‌ها، بررسی اخبار حوزه سیاست خارجی با محوریت تغییر وزیر امور خارجه انگلستان و نیز تلاش اسرائیل برای تصرف کامل فلسطین، از دیگر موضوعاتی است که در ۱۴۸ صفحه شماره ۹۵ تجارت فردا به آن پرداخته شده است.

خلاصه ای از دو گفت وگوی اصلی هفته نامه تجارت فردا در پی می آید:

خلاصه اظهارات دکتر مشایخی در باره بی سازمانی نهاد دولت:
*کشور به لحاظ منابع انسانی و زیرساخت‌ها وضع مناسبی ندارد
*در برخی اظهارات تیم اقتصادی دولت تناقض‌هایی می‌بینیم
*هماهنگی کافی بین حوزه‌های اقتصادی دولت دیده نمی‌شود
*مساله اساسی کشور مواردی مانند خروج از رکود تورمی، تدوین برنامه ششم و ارتقای توان تضعیف‌شده بدنه کارشناسی دولت است
*در حال حاضر شاهد بوروکراسی، تشکیلات وسیع و مفاسد گسترده در سازمان‌ها و ساختارهای دولتی هستیم و با این شرایط بسیار سخت است که به توسعه دست پیدا کنیم

خلاصه اظهارات محمود عسکری‌آزاد در باره سونامی استخدام‌های بی‌رویه در دولت احمدی‌نژاد
* دولت قبل 400 هزار نفر را بی‌ضابطه استخدام کرد
*به جای لیسانس دیپلمه را استخدام کرده‌اند از این فجیع‌تر اینکه افرادی با مدرک سیکل و حتی بی‌سواد به استخدام دولت درآمده‌اند
*خیلی از افرادی که وارد دولت شده‌اند حد و شأن و منزلت کارمند شدن را ندارند
*صندوق بازنشستگی لشکری پارسال 21 هزار میلیارد تومان از دولت کمک گرفته که این رقم معادل هزینه‌های عمرانی یک سال است
*دولت اجازه داشته 103 هزار نفر استخدام کند اما 650 هزار نفر را استخدام کرده است
*حجم زیادی نامه داریم که در آن خواسته شده افراد مختلف را استخدام کنند. صدها زونکن از این دست نامه‌ها وجود دارد
*بیشتر سفارش‌ها از دفتر رئیس‌جمهور بوده است. مثلاً نوشته‌اند آقای ایکس به همراه خواهرشان می‌آیند، آنها را استخدام کنید.
*کارشناسان سازمان مدیریت منابع انسانی که مقابل این سونامی استخدامی ایستاده بودند مواخذه شدند
*این مشکلات تا حداقل 30 سال دیگر کم‌ و بیش همراه دولت است






اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید