ساداتیان در گفت وگو با اقتصادنیوز:

مذاکرات قبل از ضرب الاجل چهارماهه به نتیجه می رسد

کدخبر: ۱۰۲۳۹۷
یک کارشناس مسائل استراتژیک معتقد است که اهتمام و توجه اعضای 1+5 نسبت به مذاکرات هسته ای ایران تا اندازه ای است که شاید توافق نهایی در زمانی کمتر از چهارماه حاصل شود.
مذاکرات قبل از ضرب الاجل چهارماهه به نتیجه می رسد

سیدجلال ساداتیان در گفت و گو با اقتصاد نیوز با اشاره به تلاش اعضای تیم هسته ای در دستیابی به توافق جامع اظهار داشت: اطلاعات و داشته های ما از روند مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 بسیار کم است اما به نظر می رسد که طرفین مذاکره کننده به دنبال آن هستند که از این گفت و گوها یا به همه خواسته ها و مطالبات خود دست پیدا کنند و یا روند گفت و گوها را ادامه دهند.

وی افزد:البته حتی ادامه روند گفت و گوها هم در نهایت منجر به توافق جامع هسته ای اما در مدت زمان طولانی تری می شود.

این کارشناس مسائل استراتژیک تصریح کرد:با وجود ادامه روند گفت و گوها برای 4ماه دیگر اما برداشت ها حاکی از مثبت بودن فضای مذاکرات است و طرفین برای تکمیل پازل هسته ای ایران مایل به سرمایه گذاری زمانی بیشتری هستند.

وی با اشاره به قطعنامه های 6گانه تحریمی علیه ایران گفت: اتحادی که در گذشته میان اعضای 1+5 وجود داشت منجر به صدور این قطعنامه ها شد اما حالا این اتحاد در جهت دستیابی به توافق با تهران در حال به دست آمدن است.

ساداتیان معتقد است که در شرایط کنونی تمامی اعضای 1+5 می کوشند تا مسیر را برای دستیابی به توافق با تهران هموار کنند.

وی افزود:در این میان چین و روسیه از در موضع دفاعی از ایران برآمدند.حتی کشورهای اروپایی نیز با راهی کردن هیات های سیاسی و اقتصادی خود به تهران نشان دادند که خواهان ادامه ارتباط با ایران هستند.

این استاد دانشگاه اظهار داشت:افزایش سفرهای اروپایی ها به تهران به اندازه ای بود که واشنگتن با هشدار به آنها اعلام کرد که تحریم ها هنوز به قوت خود باقی است و نباید مراودات اقتصادی با ایران را از سر گرفت.

وی با بیان این مطلب که در 8ماه اخیر ما شاهد لغو برخی از تحریم های اتحادیه اروپا علیه تهران بودیم،تاکید کرد:اما متاسفانه نقل و انتقالات بانکی ما هنوز با مشکلات بسیاری همراه است.

ساداتیان در ادامه با اشاره به موضع آمریکا در مذاکرات هسته ای ایران خاطرنشان کرد:واشنگتن اما با حتیاط و صمیمیت بیشتری به گفت و گو با ایران پرداخت . به طوریکه جان کری، وزیرامورخارجه آمریکا زودتر از دیگر وزرای عضو 1+5 به وین رفت و با دیدگاه مثبت تری این مذاکرات را ترک کرد.

وی تاکید کرد:اعلام رضایت مقامات کاخ سفید از مذاکرات هسته ای وین نیز نشان داد که دیدگاه ایالات متحده نسبت به این مذاکرات مثبت بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید