معاون سازمان بورس در گفت وگو با اقتصادنیوز مطرح کرد:

احتمال درز اطلاعات نهانی بورسی ها

کدخبر: ۱۰۲۴۰۳
معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس گفت: در سازمان بورس راهی برای لو رفتن اطلاعات وجود ندارد اما این احتمال وجود دارد قبل از اینکه اطلاعات نهانی شرکت ها به سازمان بورس برسد دچار نشتی شود و لو برود.
احتمال درز اطلاعات نهانی بورسی ها

به گزارش اقتصاد نیوز، اطلاعات نهانی به اطلاعاتی اطلاق می‌شود که در اختیار عده مشخصی است و همگان از آن اطلاعات خبر ندارند. همیشه وقتی صحبت از اطلاعات نهانی در بازار سرمایه می‌شود، نگاه‌ها صرفا به گردش اطلاعات در این بازار جلب می‌شود، حال آنکه علت ایجاد و بروز این اطلاعات تنها از بازار سرمایه نشات نمی‌گیرد. پیچیدگی قوانین و تفسیرهای متفاوت از آنها باعث می‌شود همواره این فساد اطلاعاتی وجود داشته باشد. هرچه قوانین شفاف‌تر و بوروکراسی اداری کوتاه‌تر باشد این فساد کمتر خواهد بود.

با این حال این پدیده یعنی لو رفتن اطلاعات نهانی شرکتها قبل از آنکه در دسترس همگانی قرار گیرد، تنها خاص بازار سرمایه کشورمان نیست و بازارهای بین‌المللی نیز با این مساله درگیر هستند اما چندی پیش لو رفتن اطلاعات نهانی بر اثر تصمیماتی که دولت برای حمایت بازار سرمایه اتخاذ کرده بود تا محصولات پتروشیمی در بورس کالا  بر اساس ارز آزاد عرضه شوند باعث شد تا بار دیگر افشای اطلاعات نهانی برای عده‌ای خاص جنجال‌ساز شود.

اگرچه در قانون مجازات‌هایی برای افرادی که اطلاعات نهانی شرکت‌ها را افشا می‌کنند پیش‌بینی شده است اما باز هم کم نیستند کسانی که به راحتی به اطلاعات دسترسی دارند و براساس رانت ایجاد شده به معامله می‌پردازنند و سودهای کلان می‌برند. با وجود این، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس تاکید دارد که در سازمان بورس راهی برای لو رفتن اطلاعات وجود ندارد.

او معتقد است: اینکه شایعاتی وجود دارد که اطلاعات زمانی که به سازمان بورس ارسال می‌شود از طریق منبعی درز می‌شود به هیچ عنوان صحت ندارد.

محمدرضا عربی در گفت‌وگو با اقتصادنیوز می‌گوید: وقتی کاری سیستماتیک انجام می‌شود امکان لو رفتن وجود ندارد. به ویژه در زمینه اطلاعاتی که شرکت‌ها مستقیماً این اطلاعات را می‌توانند منتشر کنند و نیازی به بررسی سازمان بورس نیست همزمان، همه در سیستم کدال دسترسی پیدا می‌کنند.

او با تاکید بر اینکه فرقی بین سازمان بورس و مردم عادی در دسترسی به اطلاعات شرکت‌ها وجود ندارد. تصریح می‌کند: در سیستم کدال می‌توانید مشاهده کنید که دو گزینه زمان ارسال و زمان انتشار دارد. زمان ارسال ساعت دقیق ارسال اطلاعات از سوی شرکت به سازمان بورس را نشان می‌دهد و زمان انتشار نیز لحظه‌ای را نشان می‌دهد که آن اطلاعات بر روی کدال برای همگان قابل انتشار است.

عربی ادامه می‌دهد: در بسیاری از آگهی‌ها و اطلاعاتی که بر کدال منتشر می‌شود زمان ارسال و زمان انتشار یکسان است. این  نشان می‌دهد که اطلاعات در کمترین زمان ممکن منتشر می‌شود. پس اطلاعات نهانی شرکت‌ها به هیچ شکلی از طریق سازمان بورس قابل درز نیست و همزمان در دسترس همگان قرار می‌گیرد.

به گفته معاون سازمان بورس حتی در خصوص اطلاعاتی که باید قبل از انتشار توسط سازمان بورس مورد بررسی قرار گیرد تا با تایید کارشناسان سازمان منتشر شود نیز امکان درز شدن ندارد. چرا که اگر آن اطلاعات تاثیرگذار بر قیمت سهام شرکت‌ها یا EPS آنها باشد اگر نماد آن شرکت باز باشد سریعاً دستور بسته شدن آن نماد داده می‌شود.

او در ادامه می گوید: نمونه آن نیز می‌توان به بستن نماد ایران‌خودرو چندی پیش در بازار اشاره کرد. به محض اینکه اطلاعاتی به سازمان بورس رسید در همان زمان نماد شرکت متوقف شد، چرا که به بررسی نیاز داشت و از طرفی آن اطلاعات تاثیرگذار بر قیمت سهام آن شرکت بود.

عربی تاکید می‌کند: هر اطلاعاتی به سازمان بورس برسد اگر نیاز به بررسی نداشته باشد بلافاصله روی کدال قرار می‌گیرد اما اگر  آن اطلاعات بررسی شود همزمان معاملات آن شرکت با بسته شدن نماد معاملاتی آن متوقف می‌شود.

وی تصریح می‌کند: اگر اطلاعاتی در سازمان بورس از سوی شرکت‌ها وجود داشته باشد که سریعاً قابل انتشار نیست نماد آن شرکت امکان انجام معامله ندارد و متوقف است. پس نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس درباره درز اطلاعات نهانی شرکت‌ها و اینکه در برخی موارد شنیده می‌شود بر اساس نشت اطلاعات شرکتی یا لو رفتن اطلاعات نهانی آن برخی در معاملات سود می‌برند، تصریح کرد: این مساله باید قابل اثبات باشد، نمی‌تواند بر اساس حدس و گمان گفت حتماً عده‌ای از اطلاعات نهانی آگاه بوده‌اند و بر اساس آن خرید و فروش کرده‌اند. البته این احتمال وجود دارد قبل از اینکه اطلاعات نهانی شرکت به سازمان بورس برسد دچار نشتی شود و لو برود.

او تاکید می‌کند: اگر این مساله اثبات شود سریعاً مورد رسیدگی قرار می‌گیرد چرا که جرم محسوب می‌شود. قبلاً نیز سابقه داشته است هنگامی که اطلاعات قبل از ارسال به سازمان بورس در حال تهیه بوده دچار نشتی شده است اما تعداد آنها چندان نیست و به هر شکل سریعاً با این مساله برخورد شده است و حتی برخی از اعضای هیات‌مدیره شرکتی که مرتکب تخلف شده بودند در دادگاه محکوم شده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید