با ارائه برنامه هایی در حوزه انرژی صورت می گیرد؛

ایجاد بازار نوظهور نفتی

کدخبر: ۱۰۲۴۸۸
همزمان با ارائه برنامه ای به هیات دولت برای اجرای سیاست های اقتصادی دولت در حوزه خروج غیرتورمی از رکود، مسئله ایجاد یک بازار نوظهور در حوزه صرفه جویی در انرژی مطرح شده است.
ایجاد بازار نوظهور نفتی

به گزارش «اقتصادنیوز»، سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج غیرتورمی از رکود به هیات دولت ارائه شده که شامل برنامه‌هایی برای اجرا در سال‌های 93 و 94 است. در همین رابطه نیز یکی از بازارهای نوظهور اقتصاد ایران به نام بازار فعالیت‌های صرفه‌جویی در انرژی در این برنامه گنجانده شده است.

در این برنامه، عنوان شده است که یکی از مهم‌ترین بخش‌های پیشران اقتصاد ایران، بخش انرژی شامل نفت، گاز، پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی است که نقش موثری در برطرف کردن محدودیت‌های ارزی و ریالی ایفا می‌کند. همچنین اعلام شده که با توسعه بخش انرژی، علاوه برآنکه می‌توان در کوتاه مدت تحرک تولید و صادرات را شاهد بود، در میان‌مدت نیز بخش صنعت انرژی توسعه می‌یابد.

در نسخه‌ای که برای خروج از رکود تورمی به دولت ارائه شده، عنوان شده که با وجود حاکم شدن رکود عمیق بر فضای اقتصادی، کمبود انرژی مورد نیاز بخش صنعت باعث ایجاد مشکلات جدی شده است. به همین علت است که در این نسخه‌ ارائه شده به هیات دولت، برای این بخش نیز تمهیداتی در نظر گرفته شده است.

ایجاد بازار فعالیت‌های صرفه‌جویی در انرژی بدان معنا است که بازاری با طیف وسیعی از فعالیت در بخش‌های مختلف صنعت، ساختمان، خدمات، کشاورزی و انرژی عرضه می‌شود و متقاضیان بسیاری با هدف کاهش اتلاف انرژی در بخش‌های تولیدی و مصرفی خود خواهان دریافت خدمات بهینه‌سازی مصرف انرژی خواهند بود.

این برنامه در حالی است که وزیر نفت در نمایشگاه نفت امسال نیز صحبت‌هایی کرده بود که حاکی از همکاری وزارت نفت با بخش خصوصی برای ورود به فعالیت‌های صرفه‌جویی در نفت بود. بیژن زنگنه در آن زمان اعلام کرده بود که در نظر دارد در صورت ارائه برنامه‌ای مدون از سوی بخش خصوصی برای کاهش مصرف انرژی، حمایت‌های لازم را از این بخش صورت دهد.

وی در عین حال اعلام کرده بود که برخی شرکت‌های وابسته به بخش خصوصی تنها درخواست مالی از وزارت نفت دارند اما در حقیقت هیچ برنامه‌ مدونی در این رابطه ارائه نمی‌کنند.

وی برهمین اساس تاکید کرد که حمایت وزارت نفت از برنامه‌های کاهنده مصرف انرژی تنها در صورتی خواهد بود که برنامه‌ای مدون در این رابطه ارائه شود،‌ هرچند که برنامه‌های وزارت نفت در حوزه خروج از رکود تورمی تنها محدود به برنامه‌های کاهنده مصرف انرژی نخواهد بود چرا که در بخش‌های دیگر مسئله افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز نیز مطرح شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید