سازوکار معامله مسکن مهر

کدخبر: ۱۰۲۵۰۳
پس از ابلاغ دستورالعمل تبدیل مسکن مهر به خود مالکی، مدیر کل حقوقی و املاک عمران شهر های جدید نیز از خرید خانه های 99 ساله در یک دوره 24 ماهه به صورت خودمالکی خبر داده است.
سازوکار معامله مسکن مهر
به گزارش اقتصادنیوز، چند ماه پیش و با دستور وزیر راه و شهرسازی خریدوفروش مسکن مهر آزاد شد، اما هنوز این موضوع اجرایی نشده است. در این میان دولت برای خریدوفروش این واحدهای مسکونی سه شرط را اعلام کرده‌است.
 
به گفته مدیر کل حقوقی و املاک عمران شهر‌های جدید دستورالعمل تبدیل مسکن مهر ۹۹ ساله به خودمالکی ابلاغ شده است. این ابلاغیه نشان می‌دهد متقاضیان خرید واحدهای مسکونی خودمالک می‌توانند با پرداخت نقد و اقساط واحدهای مسکونی 99 ساله را در 24 ماه بخرند.
 
اجباری برای مسکن‌مهری‌ها نیست 
مهدی هدایت در این باره گفته است که متقاضیان می‌توانند با پرداخت بخشی به صورت نقد و بخشی به صورت اقساط زمین را به نام خود کنند.این در حالی است که وی به فارس گفته است: این  دستورالعمل به تازگی ابلاغ شده و در آن تأکید شده است که متقاضیان مسکن مهر هیچ اجباری برای این کار ندارند.

وی با اشاره به اینکه دستورالعمل اخیر این امکان را فراهم کرده است تا متقاضیان بتوانند بخشی از قیمت زمین را به صورت نقد و بخشی را به صورت اقساط پرداخت کنند، اظهار کرده است:در این دستورالعمل تأکید شده شرط فروش زمین مسکن مهر 99 ساله این است که مثلا در یک بلوک 10 واحدی تمام متقاضیان و اعضا درخواست کتبی خود را به شرکت عمران شهر خود ارائه کنند.

هدایت افزود: پس از ارائه درخواست کتبی از سوی تمام اعضای بلوک این موضوع توسط کارشناسان حق‌العرصه (قیمت زمین) و قیمت مشخص می‌شود.
 
به گفته مدیر کل حقوقی و املاک شرکت عمران شهرهای جدید، زمانی که مبالغ مورد نظر به صورت نقد واریز و مابقی اقساط مشخص شد به متقاضیان بابت زمین قرارداد اعطا می‌شود و به محض اتمام اقساط شش ماه بعد سند آن زمین به نام افراد می‌شود.

هدایت تصریح کرد: چنانچه برخی از متقاضیان بخواهند این مبالغ زمین را نقدی پرداخت کنند باز هم شش ماه بعد از تسویه، سند آن زمین به نام متقاضیان می‌شود. به هر حال این اقدام به نفع متقاضیان است و قیمت زمین‌ها بعد از کارشناسی مشخص می‌شود.

هدایت با اشاره به اینکه این فرصتی است که دولت در اختیار متقاضیان مسکن مهر قرار داده است گفت:بر اساس قانون دولت زمین نمی‌فروشد و چون این پروژه مسکن مهر است این فرصت را فراهم کرده تا متقاضیان مسکن مهر 99 ساله زمین خود را به خودمالکی تبدیل کنند.
 
به گفته وی، برای خرید زمین، متقاضی باید طبق قانون در آگهی مزایده شرکت کند اما چون این پروژه مسکن مهر است دولت استثناء قائل شده است.

به گزارش اقتصادنیوز ، درحالی که سکاندار مسکن در دولت دهم بر ممنوعیت خرید و فروش مسکن مهر تاکید داشت، وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم بر آزادسازی خرید و فروش‌این واحدها پافشاری می‌کند.

با روی کار آمدن دولت یازدهم و موضوع پیگیری و تکمیل واحدهای مسکن مهر ، آزادسازی خریدو‌فروش‌ها نیز مطرح شد و پس از جلسات بررسی معاونان وزارت راه و شهرسازی بر این موضوع تصمیم‌گیری شد.

در این میان قرار شد متقاضیان با دارا بودن سه شرط بتوانند واحدهای مسکن مهر خود را به صورت قانونی خریدوفروش کنند.از جمله این شرایط دریافت دفترچه اقساط توسط پیش‌خریداران، نداشتن هیچ‌گونه بدهی به بانک عامل و در نهایت نداشتن بدهی به سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت عمران است.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید