آبزیان دریای خزر مسموم نیستند

کدخبر: ۱۰۴۹۸۲
در حالی که کارشناسان و محققان شیلاتی نسبت به مسموم بودن ماهیان دریای خزر ناشی از ورود پساب های کشاورزی هشدار داده اند، مسئولان وزارت کشاورزی این موضوع را رد و اعلام کردند نگرانی از بابت سلامت ماهیان دریای خزر وجود ندارد.
آبزیان دریای خزر مسموم نیستند

ایسنا نوشت:

برخی کارشناسان، محققان و اساتید دانشگاه در حوزه علوم دریایی معتقدند به دلیل آن‌که بیش از 70 درصد سموم و کودهای مصرفی در کشور در استان‌های شمالی مورد استفاده قرار می‌گیرند و این پساب‌های سمی از همین طریق وارد دریای خزر می‌شوند که باعث آلوده شدن آب دریا شده است. البته با توجه به بسته بودن این دریا، مسمومیت همچنان در این منطقه باقی مانده وآبزیان خزر را نیز دچار مسمومیت کرده است.
این درحالی است که حسن صالحی، رییس سازمان شیلات در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: تاکنون هیچ گزارش و تحقیق علمی که ثابت کند محصولات دریای خزر غیر قابل استفاده و مسموم است، به سازمان شیلات ارائه نشده و گزارش‌های بدون استناد به موارد علمی نیز قابل اتکا نیستند.
وی افزود: مراکز رسمی کشور مانند وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی متولی پایش و ارزیابی محصولات شیلاتی از نظر بهداشتی و باقیمانده‌های سموم و فلزات سنگین هستند که تاکنون گزارشی از سوی این بخش‌ها ارائه نشده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: هیچ نگرانی بابت محصولات شیلاتی و آبزیان دریای خزر از نظر مسمومیت اعلام شده وجود ندارد و مردم با خیال راحت می‌توانند محصولات شیلاتی که با نظارت کامل سازمان دامپزشکی به بازار عرضه شده را مصرف کنند.

آبزیان دریای خزر مسموم نیستند
مهدی خلج، رییس سازمان دامپزشکی نیز در این باره به ایسنا گفت: از آبزیان دریای خزر پایش‌هایی صورت گرفته اما تاکنون مشکلی گزارش نشده است و سازمان دامپزشکی مجددا بررسی و پایش آبزیان دریای خزر را در دستور کار خود قرار می دهد تا به صورت دقیق نتایج آن را به اطلاع مردم برساند.
وی افزود: آبزیان پرورشی تولید شده که عمدتا جزو محصولات صادراتی به شمار می‌روند نه تنها از سوی ایران و سازمان‌هایی مانند دامپزشکی بلکه از سوی کشورهای مقصد نیز مورد آزمایش و بررسی‌های بهداشتی دقیق قرار می‌گیرند که هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد و تاکنون حتی یک مورد گزارش مبنی بر وجود مشکل و مسمومیت ارائه نشده است.
به گفته خلج تاکنون 110 شرکت صادرکننده محصولات شیلاتی در فهرست مورد تایید اتحادیه اروپا قرار دارند که این نشان می دهد محصولات شیلاتی صادراتی ایران کاملا سالم و بهداشتی است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید