ایران دهمین تولیدکننده تخم مرغ جهان

کدخبر: ۱۰۵۲۴۸
دبیر کانون انجمن های صنفی پرورش دهندگان مرغ تخم گذار گفت: سالی ۹۱۲ هزار تن تخم مرغ در ایران تولید می شود، اما از لحاظ سرانه مصرف هنوز بیش از ۵۰ عدد با سرانه مصرف جهانی فاصله داریم.
ایران دهمین تولیدکننده تخم مرغ جهان

فارس نوشت:

فرزاد طلاکش دبیر کانون انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار، امروز در مراسم روز جهانی تخم مرغ که امروز در هتل المپیک برگزار شد، با بیان اینکه ایران جایگاه دهم تولید تخم مرغ را در جهان داراست، گفت: سالانه در کشور 912 هزار تن تخم مرغ تولید می‌شود، اما از لحاظ سرانه مصرف هنوز بیش از 50 عدد با سرانه مصرف جهانی فاصله داریم که برای دستیابی به میانگین مصرف سرانه جهانی نیازمند به کار فرهنگی و تبلیغاتی هستیم.

وی با بیان اینکه فقط 8 کارخانه فرآوری تخم مرغ در کشور وجود دارد، افزود: فرآوری و تولید مواد غذایی متنوع از تخم مرغ مهمترین راهکار افزایش مصرف سرانه تخم مرغ در کشور است.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار، بیان داشت: سالانه 150 هزار تن مازاد تولید تخم مرغ در کشور داریم که برای حمایت از تولید‌کنندگان این ماده غذایی و حفظ جایگاه کشور به عنوان دهمین کشور تولیدکننده تخم مرغ باید با پرداخت مشوق‌ صادراتی و اختصاص یارانه ویژه به صادرات و ایجاد رقابت‌پذیری زمینه خوبی برای صادرات این محصول به کشورهای منطقه فراهم کنیم.

طلاکش اظهار داشت: در جهان 66 میلیون و 373 هزار تن تخم مرغ تولید می‌شود و ایران با تولید 912 هزار تن عنوان دهمین تولید‌کننده تخم مرغ در جهان را دارد.

دبیر ستاد کشوری ترویج مصرف تخم مرغ با بیان اینکه مصرف سرانه تخم مرغ در کشور باید به 250 عدد برسد، گفت : مصرف سرانه تخم مرغ در کشور از 155 عدد در سال 89 به 191 عدد در سال گذشته رسیده است.

طلاکش اظهار داشت: ستاد کشوری ترویج مصرف تخم مرغ در برنامه‌ای نمادین با همکاری اداره کل سلامت شهرداری تهران طرح صبحانه سالم را در خانه‌های سلامت و مدارس مناطق چهار، ده، دوازده، و بیست شهرداری تهران به منظور ترویج فرهنگ مصرف تخم‌مرغ از فردا اجرا می‌کند و شعار امسال روز جهانی تخم مرغ را «خود مراقبتی تغذیه‌ای با یک تخم مرغ سالم در روز» اعلام کرد.

وی با بیان اینکه تخم مرغ جایگزین مناسبی برای گوشت قرمز و گوشت مرغ است، تصریح کرد: با تلاش کارشناسان ستاد کشوری ترویج مصرف تخم مرغ موفق شدیم، تا حدودی باورهای غلط را درباره مصرف تخم مرغ و تأثیر آن در افزایش کلسترول اصلاح کنیم.

طلاکش بیان داشت: با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش دستورالعملی برای ترویج فرهنگ غذایی مصرف تخم مرغ در مدارس سراسر کشور تدوین شده است که به زودی با همکاری مراقبان بهداشتی مدارس اجرا می‌شود و به منظور ترویج مصرف تخم مرغ سازمان دامپزشکی دستورالعملی را به ارتش و ادارات کل سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها مبنی بر مصرف تخم مرغ در صبحانه شاغلان خود ابلاغ کرده است.

وی گفت: شهرداری تهران (اداره کل سلامت) نیز قرار است پیام‌های ترویج مصرف تخم مرغ را روی ایستگاه‌های اتوبوس، ایستگاه‌های مترو، اتوبوس‌ها و تابلوهای تبلیغاتی سطح شهر نصب کند، تا بدین وسیله فرهنگ مصرف تخم مرغ در بین مردم ترویج یابد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید