گزارش اقتصادنیوز از تکرار یک تجربه تلخ

کیتارو رفت؛ پول ها برنگشت / خواب سرمایه 239 میلیونی در کنسرت کیتارو

کدخبر: ۱۰۶۲۵۹
بعد از ورود کیتارو موسیقیدان ژاپنی به ایران، با وجود هماهنگی هایی که پیش از این برای برگزاری این کنسرت شده بود، اجرای روز پنجم این کنسرت لغو شد. در عین حال تاکنون وجه دریافتی متقاضیان عودت داده نشده است.
کیتارو رفت؛ پول ها برنگشت / خواب سرمایه 239 میلیونی در کنسرت کیتارو

به گزارش «اقتصادنیوز»، ماسانوری تاکاهاشی که بعدها به کیتارو مشهور شد، مهر ماه سال جاری به ایران آمد تا با نواختن موسیقی مشهور "راه ابریشم"، جان تازه‌ای به موسیقی ایران دهد.

هرچند که این تصمیم بعد از برگزاری چند شب کنسرت وی، به کلی به محاق رفت و اجرای شب 27 مهر ماه به کلی منتفی شد. با این حال، کیتارو که 21 مهر ماه به ایران آمده بود، در فاصله 23 تا 26 مهر ماه در تالار وزارت کشور با همراهی گروه ارکستر سمفونیک ایران به روی صحنه ظاهر شد.

اجرای روز 27 مهر ماه این کنسرت که یک روز تمدید شده بود، به کلی منتفی شد. ابتدا مسئله کسب مجوزهای لازم مطرح شد اما بعدها برخی از افرادی که در روزهای قبل این کنسرت حاضر بودند به مشکل بدحجابی افرادی که در کنسرت حاضر بودند اشاره کردند. برهمین اساس نیز برخی، همین مسئله را عاملی برای منتفی شدن کنسرت روز 27 مهر ماه عنوان می‌کردند.

فروش بلیت روز پنجم کنسرت کیتارو در حالی صورت گرفته بود که به اذعان بسیاری از افرادی که در روز چهارم کنسرت حضور داشتند، کیتارو خبری از برگزاری کنسرت در روز بعد نداشته و از هواداران خود خداحافظی کرده بود.

مسئله مهم‌تر اینکه در همان روز، در سایت ایران تیکت اعلام شده بود که وجه دریافتی از متقاضیان عودت داده می‌شود؛ وعده‌ای که هیچ وقت روی تحقق به خود نگرفت. این مسئله با وجود گذشت دو هفته از کنسل شدن کنسرت کیتارو، هنوز هم به نتیجه مشخصی نرسیده است.

برآوردها و پیگیری «اقتصادنیوز» نشان می‌دهد که برای آن شب، 1750 بلیت فروخته شده بود که برای هر نفر متوسط 80 تا 195 هزار تومان دریافت شده بود. میانگین این رقم را می‌توان چیزی در حدود 137 هزار تومان برآورد کرد که با توجه به فروش 1750 بلیت، هزینه‌ای در حدود 239 میلیون تومان می‌شود.

این 239 میلیون تومانی که باید به متقاضیان پرداخت شود در حالی همچنان بلاتکلیف است که دو هفته از وعده‌ای که به متقاضیان برای عودت وجه دریافتی داده شده بود، گذشته و این وجه به مدت دو هفته در اختیار تهیه‌کنندگان کنسرت وی بوده است. آنطور که برخی از این متقاضیان به «اقتصادنیوز» گفته‌اند، این وجه تا این لحظه پرداخت نشده است.

این اتفاق در حالی روی داده که پیش از این نیز یکی از موسیقیدانان برجسته خارجی که به ایران آمده بود با تجربه مشابه با کیتارو روبرو شده بود؛ به طوری که برگزاری برخی شب‌های کنسرت وی، منتفی شده بود.

البته برخی از افرادی که بلیت روز پنجم کیتارو را خریداری کرده بودند، در تماس‌هایی که با یکی از تهیه‌کنندگان کنسرت داشتند باز هم با وعده عودت وجه پرداخت شده روبرو شدند. تهیه‌کننده این کنسرت حتی این مسئله را مطرح کرده که وجه دریافتی برخی از این افراد پرداخت شده و تنها وجه 400 نفر در اختیار تهیه‌کننده باقی مانده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید