گرانی فلزات پایه پس از کاهش نرخ بهره در چین

کدخبر: ۱۰۷۱۹۲
کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی چین موجب افزایش قیمت بسیاری از فلزات اساسی در بازار لندن شد.
گرانی فلزات پایه پس از کاهش نرخ بهره در چین
علی تقوی نسب -

قیمت اکثر فلزات پایه در آخرین روز معاملات هفته گذشته در بازار لندن (روز جمعه) افزایش پیدا کرد و به بالاترین رقم در طول چند هفته اخیر رسید. کاهش نرخ بهره در چین سبب‌ساز چنین رویدادی بوده است. در عین حال، نگرانی از کمبود ذخایر نیکل، باعث شده است که قیمت این فلز به بالاترین حد خود در پنج هفته اخیر برسد. اقدام چین در کاهش نرخ بهره بدین منظور است تا بار دیگر قطار رشد اقتصادی را بر روی ریل بیندازد. رشد اقتصادی چین در سال جاری، پس از 24 سال رشد پیوسته، کند شده است.

در بازار لندن، مس برای تحویل سه‌ماهه به 6772 دلار در هر تن رسید که بالاترین رقم در طول سه هفته گذشته است. بلافاصله پس از اعلام تصمیم چین، قیمت مس افزایش پیدا کرد. به گفته یکی از تحلیلگران اقدام اخیر چین به معنی سست شدن بندهای سفت و سخت سیاست‌های پولی است. این اقدام باعث افزایش خوش‌بینی سرمایه‌گذاران به رشد اقتصادی در ماه‌های آینده شده است. دسترسی آسان‌تر به منابع نقدی مطمئناً به سود بازار فلزات خواهد بود. از ابتدای سال جاری میلادی، دولت چین شرایط سختی برای تامین اعتبارات مالی در بخش فلزات تدارک دیده بود. علت اصلی این سیاست، زمزمه‌های فساد مالی در بندر چینگدائو در چین اعلام شده است.

قیمت روی با دو درصد افزایش به 2298 دلار در هر تن رسید. البته در ساعاتی از روز، قیمت روی به 2318 دلار در هر تن هم رسیده بود که بالاترین رقم در طول دو هفته گذشته بوده است. آلومینیوم هم با رسیدن به 2065 دلار در هر تن بالاترین میزان خود در طول دو هفته اخیر را تجربه کرد. امام بیشترین جهش قیمت در بازار نیکل بود. قیمت این فلز با 1.7 درصد افزایش به 16630 دلار در هر تن رسید که در پنج هفته اخیر بی‌سابقه بوده است. قیمت نیکل در هفه اخیر بیش از شش درصد رشد داشته که بالاترین افزایش از ماه می میلادی تاکنون بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید