در مصاحبه با شبکه تلویزیونی بلومبرگ مطرح شد

احتمال افزایش زودهنگام نرخ بهره در آمریکا

کدخبر: ۱۱۰۹۱۴
بحران‌های اقتصادی، سیاسی و ژئوپولتیکی در جهان، در کنار بهبود رشد اقتصادی آمریکا سبب شد تا پیش‌بینی‌هایی در مورد افزایش زودهنگام نرخ بهره بانکی در این کشور ارائه شود؛ بر این اساس انتظار می‌رود در جلسه ماه مارس فدرال رزرو، روند تدریجی افزایش نرخ بهره بانکی کلید بخورد.
احتمال افزایش زودهنگام نرخ بهره در آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز، افزایش نرخ بهره بانکی در امریکا می تواند روی اقتصاد این کشور و دیگر کشورهای دنیا تاثیر بگذارد. محمد العریان تحلیلگر اقتصادی آمریکایی بر این باور است که نرخ بهره بانکی در امریکا زودتر از موعد افزایش خواهد یافت و بازارهای مالی هم اکنون این تغیر بزرگ را پیش بینی کرده اند و بر مبنای این تغییر بزرگ مسیر حرکت خود را تعین می کنند.

وی در مصاحبه ای تلفنی با شبکه تلویزیونی بلومبرگ گفت: مقامات اقتصادی امریکا و اقتصاددانان فدرال رزرو نگران این مساله هستند که اقتصاد امریکا به نرخ بهره بانکی پایین عادت کنند. هم اکنون نرخ بهره بانکی در امریکا نزدیک به صفر است و عادت کردن اقتصاد به این نرخ بهره پایین می تواند باعث شود تا انگیزه ریسک پذیری بالا در فعالیتهای اقتصادی افزایش یابد. نرخ بهره نزدیک به صفر که هم اکنون در اقتصاد امریکا وجود دارد، نرخ بهره نرمالی نیست و نرمال فرض کردن این نرخ بهره می تواند آسیب های جدی به اقتصاد این کشور وارد کند.

وی تاکید کرد: مقامات اقتصادی فدرال رزرو در روزهای اخیر در مورد افزایش نرخ بهره نظر مثبتی ارایه دادند، ولی تاکید بر این است که افزایش نرخ بهره باید به صورت تدریجی اتفاق بیفتد؛ زیرا افزایش یکباره نرخ بهره بانکی می تواند اقتصاد آمریکا را از مسیر رشد خارج سازد. 

یکی دیگر از مسایلی که باعث می شود تا سیاست‌های اقتصادی دولت امریکا تغییر جهت دهد وضعیت اقتصادی کشورهای دیگر دنیا است. مجری برنامه تلویزیونی بلومبرگ از این تحلیلگر اقتصادی در مورد احتمال رکود دوباره اقتصاد امریکا پرسید. وی سوال را این طور مطرح کرد: «در سال‌های اخیر بارها تاکید شد که رشد اقتصادی امریکا می تواند زمینه را برای افزایش نرخ رشد اقتصادی دنیا و خروج اقتصاد دنیا از رکود فراهم کند، ولی آیا این احتمال هم وجود دارد که بحران‌های موجود در اروپا و روسیه و یونان باعث رکود دوباره اقتصاد امریکا یا بحرانی شدن اوضاع اقتصادی این کشور شود؟»

العریان در پاسخ به این سوال گفت که این احتمال بسیار زیاد است و به همین دلیل است که فدرال رزرو در گزارش اخیر خود بر اهمیت مسایل بین المللی روی اقتصاد داخلی امریکا تاکید کرد. در این گزارش بیش از قبل به شرایط اقتصادی دنیا اهمیت داده شد و حتی نوسانات بازار ارز و تحولات نرخ بهره بانکی هم مسائل دیگری بود که باعث شد تا در مورد افزایش زود هنگام نرخ بهره بانکی صحبت شود. هم اکنون بحران‌های موجود در دنیا تنها به مشکلات اقتصادی اروپا محدود نمی شود بلکه بحران‌های سیاسی و ژئوپلتیکی زیادی در جهان وجود دارد که همه می توانند اقتصاد را تحت تاثیر قرار دهند. از جمله این بحرانها می توان به بحران بدهی یونان و اختلاف های این کشور با آلمان اشاره کرد.

به گفته او، توجه به تفاوت در نرخ بهره بانکی در کشورهای مختلف دنیا و نوسانات نرخ ارز می تواند دید درستی در مورد اینده نوسانات نرخ بهره بانکی در امریکا ارایه دهد و تا اندازه زیادی جهت گیری فدرال رزرو را مشخص کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید