هفته ارزانی طلا

کدخبر: ۱۱۱۳۹۴
طلا علی رغم افزایش قیمت در آخرین لحظات مبادلات روز جمعه، هفته ای کاهشی را البته با شیب ملایم سپری کرد.
هفته ارزانی طلا

هر چند قیمت طلا در آغاز کاری هفته گذشته کمی از سقوط 50 دلاری را جبران کرد اما با نوسان در روزهای بعد تحت تأثیر افزایش ارزش دلار و کاهش تنش میان روسیه و اوکراین سومین هفته ی کاهشی را پشت سر گذاشت.

سقوط 50 دلاری اونس سبب شد تا کارشناسان هفته ای را که گذشت بر مدار نزولی پیش بینی کنند و بر آیند پیش بینی های کوتاه مدت کاهشی بشود، اما هفته گذشته در حالی برای بازارهای جهانی طلا آغاز شد که اونس در پی اخبار اقتصادی و سیاسی چین، یونان و اوکراین افزایش یافت.

در روز دوشنبه داده های نامطلوب از وضعیت تجارت خارجی چین سبب شد تا شاخص بازارهای سهام کاهش و طلا به عنوان سرمایه ای امن مورد توجه قرار بگیرد. صادرات چین در ماه ژانویه نسبت به یک سال قبل 3.3 درصد افت کرد. واردات این کشور نیز با کاهش همراه شد.

همچنین دولت جدید یونان ادامه بازپرداخت وام های بین المللی را رد کرد و اعلام کرد برخی اصلاحاتی که توسط وام دهندگان بین المللی به این کشور تحمیل شده باید لغو شود که در پی این امر بازار سهام آتن و اروپا کاهش و قیمت طلا افزایش یافت.

براساس این گزارش، بازار تهران در روز دوشنبه در کنار افزایش اونس شاهد رشد دلار داخل بود که تقویت 5 هزار تومانی هر مثقال طلا را در پی داشت و این در شرایطی است که بازار تهران روز شنبه را با سقوط طلای جهانی و افت دلار داخل با تضعیف 13 هزار و 500 تومانی آغاز کرده بود که در روز یکشنبه قدری جبران و ارزش هر مثقال طلا به 434 هزار تومان رسیده بود.

در روز سه شنبه آمارهای امیدوار کننده که از بهتر بودن رشد تولید ناخالص ملی در چند کشور اروپایی منجمله ایتالیا، آلمان و فرانسه حکایت داشت، سبب تضعیف دلار و قدرت گرفتن یورو شد.
بازار تهران در این روز در کنار نوسانات طلای جهانی با افت دلار داخل روبرو شد که بعد از افت و خیز اندک به افت نسبی قیمتها تن در داد.

براساس این گزارش، کاهش تنش میان روسیه و اوکراین با میانجیگری آلمان و فرانسه سبب شد تا تقاضای طلا به عنوان سرمایه ای امن با کاهش روبرو و قیمت طلا برای لحظاتی به کمتر از 1216 دلار برسد که این رقم در 5 هفته اخیر بی سابقه بود.

رهبران 4 کشور فرانسه، آلمان، اوکراین و روسیه در نشست مینسک بر سر آتش بس در شرق اوکراین توافق کردند که این توافق از روز یکشنبه به اجرا گذاشته می شود.

گزارش سایت طلا حاکیست، همزمانی کاهش نسبی طلا در سطح جهانی با افزایش دلار داخل ارزش هر مثقال طلا را در روز پنج شنبه با افت 1 هزار تومانی به 437 هزار تومان رساند که نسبت به آغاز هفته 5 هزار تومان رشد داشت.

گفتنی است، علی رغم بحران بدهی یونان و نگرانی های مربوط به آن طلا نتوانست روند صعودی را حفظ و تحت تأثیر افزایش ارزش دلار سومین هفته کاهشی را سپری کرد.

برخی از تحلیلگران اقتصادی به کاهش قابل ملاحظه طلا از سطوح فعلی بدبین هستند و اکنون را زمان مناسبی برای خرید طلا می دانند. تازه ترین تحلیلها نشان میدهد که در شرایط کنونی سطح حمایتی طلا 1220 دلار و سطح مقاومتی 1234 دلار خواهد بود.
منبع سایت طلا

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید