اقتصادنیوز گزارش می‌دهد؛

پس از آب، بحران به برق رسید/خاموشی در راه است / صنایع، بار دیگر در اولویت اول خاموشی‌ها

کدخبر: ۱۱۴۶۱۷
با توجه به صحبت‌هایی که اخیرا یکی از اعضای سندیکای برق اعلام کرده، این سوال مطرح می‌شود که آیا امسال خاموشی برق داریم یا خیر؟
پس از آب، بحران به برق رسید/خاموشی در راه است / صنایع، بار دیگر در اولویت اول خاموشی‌ها

به گزارش اقتصادنیوز، هشدار وزارت نیرو به کنترل مصرف برق چندان جدی گرفته نمی‌شود. حتی زمانی که پای خاموشی به میان آید، آن‌طور که باید این هشدار جدی گرفته نمی‌شود اما سوال این است که چرا هر سال هشدار خاموشی بیان می‌شود اما در نهایت این اتفاق نمی‌افتد؟

آن‌طور که محمد پارسا، رئیس سابق سندیکای برق به اقتصادنیوز می‌گوید هر ساله وزارت نیرو با مسئله کمبود برق روبرو است و نسبت به آن نیز هشدار می‌دهد اما هر سال این فشار کمبود برق، به دوش بخش‌هایی از جمله صنعت وارد می‌شود.

آن‌طور که پارسا بیان می‌کند، هر سال وزارت نیرو مسئله نیاز به برق را به گونه‌ای مدیریت می‌کند که خاموشی‌ها به صفر رسیده یا اندک می‌شود. اما از طرف دیگر، این فشار به دوش کارخانه‌ها می‌افتد. پارسا روایت می‌کند: سیاست وزارت نیرو به گونه‌ای است که در مدتی از تابستان، برق به برخی کارخانه‌ها تحویل داده نمی‌شود تا بخشی از کمبود برق جبران شود و این کمبود از طریق کم شدن برق تحویلی صنعت، جبران شود.

پارسا در عین حال عنوان می‌کند که این مسئله در نهایت خود را در قیمت تمام شده محصول این کارخانه‌ها نشان می‌دهد و فضای سالم و رقابتی در این حوزه را از بین می‌برد.

وی بخشی از کمبود برقی که پیش از این سه هزار مگاوات عنوان شده بود را به دلیل نبود رقبت میان بخش خصوصی برای تحویل برق به دولت می‌داند و عنوان می‌کند: هر ساله این مشکل میان بخش خصوصی و دولت وجود دارد و به نظر می‌رسد که به تدریج این اشتیاق از بخش خصوصی گرفته شده و در نهایت سبب کم شدن برق تحویلی به دولت می‌شود.

این مسئله پیش از این نیز بارها از سوی وزارت نیرو هشدار داده شده بود اما در نهایت فشار آن به صنعت وارد شده و با کم کردن برق تحویلی به کارخانه‌ها، خاموشی تابستان‌های قبل به نظر می‌رسد به خیر گذشته بود.

با این حال، طبق شرایطی که پارسا ترسیم می‌کند، امسال باید منتظر خاموشی و بحران‌های تازه‌ای در حوزه برق بود که در صورت مدیریت وزارت نیرو هم ممکن است باز هم فشار آن به صنعت منتقل شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید